A hideg téli hónapok nem ideálisak az útépítőknek. Milyen munkákat tudnak végezni ilyenkor?
– Az útépítők olyanok, mint a földművesek: télen főleg a gépek felkészítésével, javításával foglalkoznak, akárcsak a falusi emberek. Mi is ezen dolgozunk, többek között felkészítjük a mezőcsáti és polgárdi keverőtelepet, hiszen a 2002-es feladataink sokkal jelentősebbek, mint a tavalyiak voltak. Az autópálya-építő konzorcium mindhárom szerződése abba a szakaszába érkezett, amikor egyre közelebb kerülünk a befejezési határidőkhöz.
Tavalyról áthúzódó munkánk az M7-es jobb pályájának felújítása. Az eredeti határidő szerint a 17-es kilométer, vagyis az M0-s csatlakozása és a 110-es kilométer, azaz Zamárdi közötti szakaszt 2002. április végére kell befejeznünk. Az elmúlt évben nagyon sikeresen előrehaladtunk, mert átadtuk az Aligáig, vagyis a 90-es kilométerig tartó szakaszt, valamint a bal pálya 17–64 kilométer közötti szakaszának szélesítésével is végeztünk. Ez utóbbi előfeltétele a bal oldali útpálya idén kezdődő teljes felújításának.
– A Zamárdiig tartó húsz kilométeres szakasz felújítása is terv szerint halad – folytatja a projektigazgató. – Igazából a még hátralévő nyolc híd (út alatt átmenő alagút, aluljáró) megépítése lassította a munkát. Úgy látjuk, hogy amint az idő engedi – tehát számításaink szerint március környékén – indíthatjuk az aszfaltbedolgozó gépláncot, így nem lesz akadálya az április végi átadásnak. Időközben megkötöttük a bal pályára vonatkozó szerződést is, amelynek értelmében november végére kell elvégeznünk a teljes felújítását, szintén a 17–110-es kilométerszelvény között. Feladataink hasonlók, mint a jobb pálya esetében, felméréseink szerint mintegy nyolcvan híd rekonstrukcióját kell végrehajtani. Nehezíti a munkát, hogy a hatvanas évek technológiájával készült az út, ezért olyan problémával is találkozhatunk, hogy a hídgerendákat is le kell cserélni. Ilyen eset négy alkalommal fordult elő a jobb oldali szakaszon. Mindezek ellenére igyekszünk úgy ütemezni a munkát, hogy a balatoni főszezont jelentő július és augusztus hónapokban a lehető legkevesebb útlezárással nehezítsük a nyaralók utazását. Annyiban azonban kedvezőbb a helyzete az autópálya-építő konzorciumnak, mint tavaly, hogy ehhez a munkához már felvonultunk, működnek az aszfaltkeverő telepeink Martonvásárnál és Polgárban, valamint dolgozik a szabadbattyáni telep is. És ami legalább ennyire lényeges, hogy tapasztalataink szerint az alvállalkozóink eddig is kiváló munkát végeztek, így számíthatunk további közreműködésükre.
– Szintén november végére kell átadniuk az M3-as Polgárig vezető szakaszát. Itt is tartani tudják a határidőt?
– Az M3-as autópálya műszaki szempontból mintegy 70 százalékban elkészült. A hátralévő munkák magukban foglalnak egy 3,8 kilométeres olyan szakaszt, amelyen az oszlányi Tisza-hidat, valamint a Hortobágy melletti mocsárréti hidat is el kell készítenünk. Az acéltartók elhelyezése a múlt év végén megtörtént, és a Mahíd Rt. nemsokára elkezdi az útpálya kialakítását is. A hídpillérek olyan állapotban vannak és olyan magasságúak, hogy egy esetleges tiszai árhullám sem hátráltathatja a munka határidőre történő befejezését. Ehhez a munkához tartozik a 35-ös út elkerülőszakasza, amely a polgári csomópontnál csatlakozik az autópályához. Itt négy új hidat kell elkészítenünk, ennek átadási határideje szintén november harmincadika. Ezzel együtt tárgyalunk a Miskolc felé vezető 30-as út öt kilométeres szakaszának építéséről is Emődnél, ez vezetheti majd tovább Kassáig az autópályát. Reményeink szerint februárban aláírhatjuk a szerződést, és márciusban elkezdődhetnek a földmunkák.
– Beszélnünk kell az M9-es autóútról is, amely a hatos és az ötvenegyes utakat köti össze. A legnehezebb feladat bizonyára a szekszárdi Duna-híd elkészítése.
– Az összesen húsz kilométeres út kétségtelenül legnehezebb szakasza a Duna-híd, amelyet a Magyar Hídépítő Konzorcium – a Vegyépszer Rt. és a Ganz Acélszerkezet Rt. – épít. A Vegyépszer Rt. tulajdonában lévő Mahíd Rt. télen sem szüneteltette a munkát, így január 25-ére elkészültek a híd alapozásával. Áll a nyolc ártéri és négy mederpillér, ami összesen 78 darab 1,5x25 méteres betonoszlop elhelyezését jelentette. Nagy büszkeségünk, hogy meghonosítottuk és ennél a munkánál alkalmaztuk először az úgynevezett sejtelemes technológiát. Ez az új műszaki eljárás a mederpillérek építését segíti elő.
– Mindezek mellett belekezdtek a Kaposvárt elkerülő út építésébe is. Mekkora munkát jelent ez?
– Ennek az 5,5 kilométeres elkerülőútnak a megépítését közbeszerzési eljáráson nyertük el. Jelenleg a földmunkák tavaszi előkészítésén dolgozunk, többek között folynak a töltés- és hídalapozások. Az átadási határidő az idei év vége, így mindent megteszünk az alvállalkozóinkkal együtt, hogy ebben az esetben se csússzunk a határidővel.
Kiszivárogtak a részletek: erről állapodhat meg Trump és Putyin
