Tarthatók az átadási időpontok

Az idei év sok szempontból meghatározó jelentőségű lesz a Vegyépszer Rt. életében. Több olyan nagy jelentőségű autópálya és főút építésén dolgoznak, amelyeknek átadási határideje november vége. Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese szerint a munkák jelenlegi állása alapján mindenképpen tarthatók az átadási határidők.

Mayer György
2002. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hideg téli hónapok nem ideálisak az útépítőknek. Milyen munkákat tudnak végezni ilyenkor?
– Az útépítők olyanok, mint a földművesek: télen főleg a gépek felkészítésével, javításával foglalkoznak, akárcsak a falusi emberek. Mi is ezen dolgozunk, többek között felkészítjük a mezőcsáti és polgárdi keverőtelepet, hiszen a 2002-es feladataink sokkal jelentősebbek, mint a tavalyiak voltak. Az autópálya-építő konzorcium mindhárom szerződése abba a szakaszába érkezett, amikor egyre közelebb kerülünk a befejezési határidőkhöz.
Tavalyról áthúzódó munkánk az M7-es jobb pályájának felújítása. Az eredeti határidő szerint a 17-es kilométer, vagyis az M0-s csatlakozása és a 110-es kilométer, azaz Zamárdi közötti szakaszt 2002. április végére kell befejeznünk. Az elmúlt évben nagyon sikeresen előrehaladtunk, mert átadtuk az Aligáig, vagyis a 90-es kilométerig tartó szakaszt, valamint a bal pálya 17–64 kilométer közötti szakaszának szélesítésével is végeztünk. Ez utóbbi előfeltétele a bal oldali útpálya idén kezdődő teljes felújításának.
– A Zamárdiig tartó húsz kilométeres szakasz felújítása is terv szerint halad – folytatja a projektigazgató. – Igazából a még hátralévő nyolc híd (út alatt átmenő alagút, aluljáró) megépítése lassította a munkát. Úgy látjuk, hogy amint az idő engedi – tehát számításaink szerint március környékén – indíthatjuk az aszfaltbedolgozó gépláncot, így nem lesz akadálya az április végi átadásnak. Időközben megkötöttük a bal pályára vonatkozó szerződést is, amelynek értelmében november végére kell elvégeznünk a teljes felújítását, szintén a 17–110-es kilométerszelvény között. Feladataink hasonlók, mint a jobb pálya esetében, felméréseink szerint mintegy nyolcvan híd rekonstrukcióját kell végrehajtani. Nehezíti a munkát, hogy a hatvanas évek technológiájával készült az út, ezért olyan problémával is találkozhatunk, hogy a hídgerendákat is le kell cserélni. Ilyen eset négy alkalommal fordult elő a jobb oldali szakaszon. Mindezek ellenére igyekszünk úgy ütemezni a munkát, hogy a balatoni főszezont jelentő július és augusztus hónapokban a lehető legkevesebb útlezárással nehezítsük a nyaralók utazását. Annyiban azonban kedvezőbb a helyzete az autópálya-építő konzorciumnak, mint tavaly, hogy ehhez a munkához már felvonultunk, működnek az aszfaltkeverő telepeink Martonvásárnál és Polgárban, valamint dolgozik a szabadbattyáni telep is. És ami legalább ennyire lényeges, hogy tapasztalataink szerint az alvállalkozóink eddig is kiváló munkát végeztek, így számíthatunk további közreműködésükre.
– Szintén november végére kell átadniuk az M3-as Polgárig vezető szakaszát. Itt is tartani tudják a határidőt?
– Az M3-as autópálya műszaki szempontból mintegy 70 százalékban elkészült. A hátralévő munkák magukban foglalnak egy 3,8 kilométeres olyan szakaszt, amelyen az oszlányi Tisza-hidat, valamint a Hortobágy melletti mocsárréti hidat is el kell készítenünk. Az acéltartók elhelyezése a múlt év végén megtörtént, és a Mahíd Rt. nemsokára elkezdi az útpálya kialakítását is. A hídpillérek olyan állapotban vannak és olyan magasságúak, hogy egy esetleges tiszai árhullám sem hátráltathatja a munka határidőre történő befejezését. Ehhez a munkához tartozik a 35-ös út elkerülőszakasza, amely a polgári csomópontnál csatlakozik az autópályához. Itt négy új hidat kell elkészítenünk, ennek átadási határideje szintén november harmincadika. Ezzel együtt tárgyalunk a Miskolc felé vezető 30-as út öt kilométeres szakaszának építéséről is Emődnél, ez vezetheti majd tovább Kassáig az autópályát. Reményeink szerint februárban aláírhatjuk a szerződést, és márciusban elkezdődhetnek a földmunkák.
– Beszélnünk kell az M9-es autóútról is, amely a hatos és az ötvenegyes utakat köti össze. A legnehezebb feladat bizonyára a szekszárdi Duna-híd elkészítése.
– Az összesen húsz kilométeres út kétségtelenül legnehezebb szakasza a Duna-híd, amelyet a Magyar Hídépítő Konzorcium – a Vegyépszer Rt. és a Ganz Acélszerkezet Rt. – épít. A Vegyépszer Rt. tulajdonában lévő Mahíd Rt. télen sem szüneteltette a munkát, így január 25-ére elkészültek a híd alapozásával. Áll a nyolc ártéri és négy mederpillér, ami összesen 78 darab 1,5x25 méteres betonoszlop elhelyezését jelentette. Nagy büszkeségünk, hogy meghonosítottuk és ennél a munkánál alkalmaztuk először az úgynevezett sejtelemes technológiát. Ez az új műszaki eljárás a mederpillérek építését segíti elő.
– Mindezek mellett belekezdtek a Kaposvárt elkerülő út építésébe is. Mekkora munkát jelent ez?
– Ennek az 5,5 kilométeres elkerülőútnak a megépítését közbeszerzési eljáráson nyertük el. Jelenleg a földmunkák tavaszi előkészítésén dolgozunk, többek között folynak a töltés- és hídalapozások. Az átadási határidő az idei év vége, így mindent megteszünk az alvállalkozóinkkal együtt, hogy ebben az esetben se csússzunk a határidővel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.