Többször vádolták már azzal a Provident Pénzintézet Rt.-t, hogy uzsorával foglalkozik. Ezzel kapcsolatban Eddie Lawrenson, a cég elnök-vezérigazgatója leszögezte: általában azok szokták azt mondani, hogy a cégük nagyon drága, akik nem ismerik őket.
A hitel igénylése egyébként nagyon egyszerű. A szórólapokon ismeretett telefonszámot kell felhívni. A pénzintézet képviselője ezután néhány nap alatt felhívja az ügyfelet és egy előre megbeszélt időpontban, lakásán keresi fel a hiteligénylőt. A képviselő tájékoztatást ad a feltételekről és az ügyféllel közösen kitöltik a kölcsönkérelmet tartalmazó űrlapokat. A Provident olyan adatokra kíváncsi, mint név, cím, munkahely, jövedelem. Jövedelemigazolást nem kérnek, csak munkáltatói igazolást. Ha valaki nyugdíjas, vagy vállalkozó, akkor arra kíváncsiak, honnan származik a jövedelme. Nem kérnek azonban APEH-igazolást. Elég, ha az egyéni vállalkozó valamilyen irattal bizonyítja, hogy van munkája, például társasági szerződés, adóbevallás, de a számlatömböt is elfogadják igazolásképpen.
Ez az eljárás nálunk még nagyon szokatlan. Eddie Lawrenson azt vallja: kölcsönük speciális termék a piacon, ami teljes egészében a bizalmon alapszik. Az ügyfél nem egy bankfiókba megy be, hanem a képviselő keresi fel a saját otthonában. Az elbírálásnál sem csak az adatokat veszik figyelembe, hanem a képviselő benyomásait is.
Az ügyfél egy összegben kapja meg a kölcsönt, egy átvételi elismervény aláírása után. A képviselővel megbeszélik a heti találkozók időpontját és a következő héttől kezdve legalább 26-szor találkoznak. Elképzelhető, hogy a képviselő ennél többször is felkeresi az ügyfelet, mert az nincs otthon. Az ügyfélnek a többszöri látogatás nem kerül pénzbe, ez a Provident kockázata. A Provident célja, hogy a képviselő és az ügyfél között hosszú távú kapcsolat alakuljon ki. Nagy-Britanniában például az emberek generációkon keresztül vesznek fel kölcsönt a Providenttől és a képviselők is generációkon keresztül dolgoznak a cégnek – állítja a vezérigazgató.
Az üzlet, úgy tűnik, már Magyarországon is beindult. Jelenleg Budapesten és Pest megyében érhető el a szolgáltatás. Nagyjából háromszáz ügynök dolgozik a Providentnek – ismertette az adatokat a pénzintézet elnök-vezérigazgatója. Két év alatt kilencezer ügyfelet toborzott magának a cég. Ez a növekedési ütem meghaladja a lengyel és a cseh piacon tapasztaltakat is.
Négy éve, amikor Lengyelországban (és rá három hónapra Csehországban) elkezdték a tevékenységüket, még nem tudták, hogy Kelet-Közép-Európában mekkora kereslet lesz erre a szolgáltatásra. Ám hamarosan észrevették, hogy az ügyfelek mindenhol ugyanolyan problémákkal küzdenek. Eddie Lawrenson szerint: „annak, aki tőlünk vesz fel kölcsönt – függetlenül attól, hogy Londonban, Prágában vagy Budapesten él – ugyanolyan igényei vannak.” Karácsony előtt általában ajándékozásra vesznek fel kölcsönt, nyáron utazásra, míg iskolakezdés előtt tanszerekre. S bármikor adódhatnak váratlan kiadások, mint például egy nagyobb számla vagy egy lerobbant háztartási gép. De adódthatnak kínos esetek is. Például ha az ügyfél nem tud fizetni. A bank egy ilyen szerencsétlen esetben megpróbálja kideríteni a probléma okát. Ha kell, átütemezik a hitelt, de ez az ügyfélnek nem kerül több pénzébe. A Provident nem alkalmaz büntetőkamatot – jelentette ki Eddie Lawrenson. Filozófiájuk az, hogy szeretnék hosszú távon megtartani az ügyfelet. Amennyiben az új megállapodást betartja az ügyfél, akkor semmi akadálya annak, hogy a jövőben is kölcsönhöz jusson tőlük.
Másik kategóriába tartozik az az ügyfél, aki nem akar fizetni. Ideális esetben akiről úgy gondolják, hogy nem fog fizetni, az nem kap hitelt. Bár ekkor is meglátogatják az ügyfelet és megpróbálják meggyőzni: hiszen nemcsak egy kölcsönről van szó, hanem eldobja annak a lehetőségét, hogy a későbbiekben ismét kapjon hitelt. Másrészt a nem fizető bekerül abba az információs rendszerbe, amely nyilvántartja a rossz adósokat, és így más banknál is nehezen fog kölcsönhöz jutni. Ezenkívül a Provident Pénzügyi Rt.-nek több lehetősége marad. Egyrészt aki felvette a hitelt, az aláírt egy szerződést, tehát beperelhető szerződésszegésért. Másrészt a Provident felveheti a kapcsolatot egy behajtóval, és így szerez érvényt a követeléseinek.
Erre még nem volt szükség, de azért valószínű, hogy előbb vagy utóbb kénytelenek leszünk kapcsolatba kerülni egy behajtó céggel – vélekedett Eddie Lawrenson. A Provident felelősségteljes kölcsönadó, aki nem fog visszaélni a helyzetével, és csak olyan végrehajtót fognak alkalmazni, aki megfelel a magas követelményeknek.
A legtöbb bank arra panaszkodik, hogy az ügyfelek késve és nehezen tesznek eleget a kötelezettségeinek. Eddie Lawrenson kijelentette: „a magyarok különlegesen jó adósok. Sokkal jobbak, mint a britek vagy a lengyelek.”
A Provident Pézintézet Rt. 2000 januárjában adta be a kérelmet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez a különböző engedélyekhez és május óta működik Magyarországon. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete bekért minden dokumentumot, és minden egyes iratot pontról pontra átvizsgáltak. Ez is mutatja, hogy a Provident Pénzügyi Rt. minden szabálynak és előírásnak igyekszik megfelelni – jelentette ki a hazai kölcsönpiacon meglehetősen szokatlan termékkel előrukkoló társaság elnök-vezérigazgatója.
Az üzleti kapacitásukkal kapcsolatban Eddie Lawrenson elmondta, hogy Angliában 15 ezer képviselőjük van, Csehországban 2500 dolgozik, míg Lengyelországban az egyik legnagyobb foglalkoztatóként tartják számon a társaságot.

Kiderült, ki lehetett az ukrán kémbotrányban érintett magas rangú magyar katonai vezető