Westel—MTA együttműködés

–
2002. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Külföldi kutatók bevonásával folytatódik a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézetének közös, „A XXI. század kommunikációja” címet viselő, Magyarországon egyedülálló mobilkommunikációs kutatási programja.
Magyarországon a mobiltelefon a hétköznapi kapcsolattartás eszközévé vált, minden második emberre jut egy mobil-előfizetés, egyedül a piacvezető Westelnek több mint két és fél millió ügyfele van. A felhasználók számának erőteljes növekedése és a mobiltelefon szerepének változása késztette a Westelt, hogy a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézetével közösen a mobilkommunikáció társadalomra gyakorolt hatásait vizsgálja. 2001 januárja óta folyik az a nagyszabású társadalomtudományi kutatás, amelyet az MTA Filozófiai Kutatóintézete koordinál, s amelynek keretében eddig két jelentős konferenciát tartottak, illetve az eredményeket összegző két tanulmánykötet jelent meg.
A Westel folyamatos támogatásának köszönhetően a magyar társadalomtudomány ma ismét széles körben és magas színvonalon képviseli azt a markánsan kommunikációfilozófiai hagyományt, amely a huszadik század első évtizedeiben éppen hazánkban alakult ki.
Az átfogó kutatás eddigi eredményei egyértelmű üzenetet hordoznak. A mobiltelefon, tágabban pedig a mobil multimédiás interaktív kommunikáció szervesen épül be a mindennapokba, közösségibb társadalmat és harmonikusabb emberi kapcsolatokat biztosít; a demokratikusabb közélet, a hatékonyabb gazdaság, a kreatívabb munka és a színesebb, tartalmasabb szórakozás közegéül szolgálhat.
2002. május 24—25-én az MTA Roosevelt téri székházának dísztermében a Westel és a kutatás résztvevői közösen újabb, immár nemzetközi konferenciát rendeznek. A külföldi meghívottak sorában a filozófia, a kommunikációelmélet, a számítástechnika, az evolúciós pszichológia, a megismeréstudomány és a szociológia világhírű német, osztrák, brit és amerikai képviselői lesznek jelen. Magyar részről szintén kiváló kutatók szerepelnek, többek között a politológia, a közgazdaságtan, a fejődéslélektan, a nyelvészet, a kommunikációfilozófia, a tudománytörténet, sőt a pszichoterápia művelői. Az előadások által felölelt főbb témák: a számítástechnika funkcióváltozása, globális kommunikáció, virtuális távolság és közvetett közelség, politika és mobiltelefónia, mobilgazdaság, a nyelv maradandósága és megújulása, a gyermek a mobil információs társadalomban, a megismerő elme változatlan és új struktúrái, képi nyelvek és grafikus üzenetek, a tudomány jellegének megváltozása a folyamatos kommunikáció viszonyai között, a folyamatos kommunikáció társadalmi-emberi terhei és perspektívái, mobiltelefon és lelki harmónia. A program részletei megtalálhatók a www.fil.hu/ mobil/konferencia internetes oldalon. Az előadásokat tartalmazó kötet — rangos nemzetközi kiadó közreműködésével — ősszel jelenik meg, és a magyar nyelvű változatot már szeptemberben publikálják.
A kutatás 2002 őszétől induló újabb szakasza azt is feltérképezi majd, hogy miképpen válhat a mobilkommunikáció a tanulás új közegévé. Nem kétséges, hogy a mobil kommunikációs technológiák a művelődés és oktatás merőben átalakult szerkezeteit teszik elérhetővé és kényszerítik ki — a kisgyermekkortól a felnőttképzésig. Az oktatás és művelődés, valamint a mobiltelefon kapcsolatának megismerését segítheti a 2002. november 29-én az MTA székházában „M-Learning — Mobil művelődés” címmel megrendezendő konferencia, amely a kutatási program 2003-as, széles nemzetközi együttműködésben megvalósuló terveit hivatott előkészíteni. A program alakulásáról magyar, német és angol nyelven folyamatos tájékoztatást nyújt a www.fil.hu/mobil webhely.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.