Kis segítség a történelemnek

Szabó Tibor
2002. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritka alkalom a tudománytörténetben, hogy a világban zajló folyamatok és a világ interpretációja időben annyira egybeesik, mint ahogyan az elmúlt bő egy évtizedben ez két nagy hatású társadalomfilozófus munkásságában is történt.
Francis Fukuyama 1989-ben A történelem vége és az utolsó ember című könyvében még azt írta, hogy „egyszerűen a történelem végének vagyunk tanúi, tehát az emberiség ideológiai fejlődése befejeződésének, annak, hogy végső kormányzati formaként sor kerül a nyugati liberális demokrácia általános bevezetésére”.
Fukuyama azóta szakított saját álláspontjával, és legújabb könyvében már „a nagy szétbomlást” vizionálja.
A másik szerzőnek, Samuel Huntingtonnak nem kellett revideálnia A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása című könyvében kifejtett álláspontját. Eszerint „a hidegháború utáni világ összetartásának, széthúzásának és konfliktusainak szabályait a kultúra és a kulturális – végső szinten civilizációs – identitások alakítják”.
Európa – tágabb értelemben a Nyugat – ennek a sokoldalú, multicivilizációs világnak egyik és egyre kevésbé a legerősebb, legexpanzívabb, legnagyobb hatású tényezője. Lehetséges, hogy a XXI. század Európa hanyatlásának és a rivális civilizációk, elsősorban Kína és az iszlám felemelkedésének kora lesz.
Ez a helyzet az Európai Unió döntéshozói számára egyre sürgetőbbé teszi a kontinens összes országának egyetlen politikai, gazdasági, kulturális, vallási egységbe történő integrációját. Egy-két évtized múlva bekövetkezik az a helyzet, amelyben az Európai Unió határai egybeesnek az európai civilizáció határaival. Sokan azt állítják, hogy Európa határai pedig ott vannak, ahol a nyugati kereszténység határai húzódnak, ahol a román kori, gótikus vagy barokk templomok részei az épített kultúrának.
Magyarország ilyen tekintetben – kulturális, civilizációs értelemben – ezer év óta Európa része. Magyarország és tágabb értelemben az egész Kárpát-medence az európai civilizáció határvidéke volt ezer éven át, és évszázadokon keresztül sikeresen szállt szembe az iszlám és az ortodoxia terjeszkedésével. A szinte folyamatos küzdelemben kivérzett magyarság a XVI–XVII. században és a XX. században azonban már nem tudta megakadályozni az iszlám, illetve az ortodoxia Kárpát-medencei térnyerését.

Kelet-Közép-Európa XX. századi történelme nemcsak a magyarság katonai, politikai, kulturális, mentális vereségeiről, kudarcairól szól, hanem sok területen az európai civilizáció vereségeiről, kudarcairól is.
Európa – alapvetően a saját szűk látókörű, nagyhatalmi érdekektől vezérelt magatartása, kulturális és morális dekadenciája miatt – nemcsak a magyarságot „áldozta be”, de saját civilizációs területeit is megcsonkította, saját kulturális, gazdasági, politikai akciórádiuszát is leszűkítette.
Úgy tűnik azonban, hogy a történelem mélyrétegeiben ható civilizációs „mélystruktúrák” megkezdték a hibás döntések korrekcióját, és Európa döntéshozó központjaiban evidens célként fogalmazzák meg az európai civilizációhoz tartozó országok, népek, területek „visszaszervezését”.
Ez az európai akarat teljes szinkronban van a mostani magyar kormány szándékaival.
A magyar kormány politikai és erkölcsi felelőssége azonban nagyobb annál, hogy Magyarországot uniós tagországgá és a magyar állampolgárokat uniós állampolgárokká tegye.
Néhai Antall József miniszterelnök úr lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnöke kívánt lenni! A rendszerváltozás időszakának egyik legnagyobb formátumú, „születetten” karizmatikus személyisége, Csengey Dénes pedig megfogalmazta a feladatot is: „Európába, de mindahányan!”
Mindannyiunknak viszont csak akkor van módunk Európába kerülni, ha az európai civilizáció értékei, eszméi, vívmányai, lelki tartalmai – valamilyen értelemben – valamennyi, tehát nemcsak a magyarországi, de a szomszédos országokban élő magyar emberre is vonatkoznak, ha ők is részesednek belőlük. Akkor, ha a magyar kormány a határon túli magyarságot nem ballasztként kezeli, nem azt mondja, hogy a tízmillió több, mint a hárommillió, hanem a magyarországi magyarság s tágabb értelemben az európai civilizáció számára is erőforrásként tételezi.
A határon túli magyarság ilyen történetfilozófiai, morális és politikai interpretációja volt az alapja a státus- vagy kedvezménytörvény megalkotására vonatkozó kormányzati döntésnek. A törvény megalkotását emellett számos más tényező is indokolta.
A magyar jogrendszer hatályos jogi szabályai néhány elszórt rendelkezést kivéve nem tartalmaztak előírásokat a határon túli magyarságra vonatkozóan. A jogrendszer ebben az aspektusában szabályozási vákuumot mutatott, amely egyszerre több oldalról is érzékelhető volt:
A jogrendszer immanens logikája felől nézve azért volt szükség a határon túli magyarokra vonatkozó szabályok egységesítésére és törvényi szinten való rögzítésére, mert az alkotmány 6. §-a (3) bekezdésének deklaratív tartalmát effektív jogszabályként kezelhető, normaszövegeket hordozó törvénnyel lehetett kibontani és tovább építeni a jogszabályok alsóbb szintjei felé, továbbá nyilvánvalóan szükség volt az elszórt, improvizatív módon kialakított szabályozás egységesítésére, az alsóbb szintű szabályok tartalmát meghatározó törvényi szintű normákra.
A szabályozandó társadalmi viszonyok felől szintén feszítő módon jelentkezett az egységes törvényi szintű szabályozás szükségessége. A magyarországi munkavállalás, egészségügyi ellátás, felsőoktatási lehetőség, beutazás stb. kérdéseit túlságosan is az ágazati szakbürokráciák értékrendje, szabályozásfelfogása határozta meg. Mindebből következett egy olyan kodifikációs folyamat megindításának az indokoltsága, amelynek eredményeként a létrejött törvény, illetve alsóbb szintű jogszabályok a nemzetpolitikai vízió konzekvens megvalósulását jelentik.
A politikai rendszer rendszerváltozási teljesítményének hiányzó eleme a határon túli magyarság ügyének intézményes kezelése volt. Az 1998-as választások után megalakult kormány tevékenységének első felében létrehozta a Magyar Állandó Értekezletet és a határon túli magyarokkal kapcsolatos feladatok végrehajtását szolgáló szakértői bizottságok rendszerét. Ezek a kormányzati teljesítmények azonban féloldalasak, torzók maradtak mindaddig, amíg az intézményes érdekartikuláció és -integráció voltaképpeni értelme és célja, a határon túli magyarokra vonatkozó belső szabályozás a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvénnyel nem vált a magyar jogrendszer integráns részévé.
Végezetül a nemzetközi példák indokolták a törvény megalkotását. A szűkebb és tágabb régióban egyértelmű tendencia érvényesült és érvényesül arra, hogy a határon túli nemzeti közösségekkel rendelkező államok törvényeket alkossanak nemzettársaik jogállásáról. Spanyolországtól Görögországig, Horvátországtól Oroszországig egyre-másra születtek, illetve születnek meg a magyarországihoz hasonló jogszabályok.
Az előzményekre is építve a kormány ezt fogalmazta meg programjában: „Olyan módon kell rendezni a határon túli magyarság Magyarországhoz fűződő kapcsolatát a jogalkotás (…) keretében, hogy az Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása után is biztosítsa a magyar közösségek szerves kapcsolódását az anyaországhoz.”
A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozása után a közösségi jogi szabályozással való összhangot e témakörben a törvény 2. §-ának (2) bekezdése biztosítja, amely szerint a törvénynek az egyes kedvezményekre, továbbá az egyes támogatások igényelhetőségére vonatkozó rendelkezéseit a nemzetközi szerződésekben foglaltakkal összhangban kell alkalmazni.
Ebben az összefüggésben említendő még a törvény 27. §-a, amely az unióhoz való csatlakozásunk után az uniós állampolgárok közötti megkülönböztetést kívánja kiküszöbölni azzal a rendelkezésével, hogy a törvény jogosultságot, kedvezményt, illetve támogatást biztosító rendelkezéseit az Európai Unió bármely tagállama állampolgárságával rendelkező személyre alkalmazni kell a csatlakozási szerződéssel összhangban.
A státustörvény előkészítése során folyamatosan egyeztettünk az Európai Unióval. Az EU nem fogalmazott meg kritikát a szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvényt illetően, sőt úgy nyilatkozott, hogy az nem sérti a társulási megállapodást, ugyanakkor megerősítette a konzultálások szükségességét. Az Európai Parlament által 2001. szeptember 5-én elfogadott országvélemény tudomásul vette a státustörvény meghozatalát, és felkérte a bizottságot, hogy vizsgálja meg az ilyen jellegű joggyakorlatokat az Európai Unión belül. Az Európai Parlament döntése nyomán teljes mértékben érvényesült az a magyar álláspont, miszerint nem a magyar törvényt magát, hanem a kisebbségek támogatásának általános kérdéseit kell megvizsgálni.

Az EU–Magyarország parlamenti vegyes bizottság 2001. október 8–9-én Brüsszelben megtartott ülésén ismertették Magyarországgal az Európai Parlament jogi szolgálatának véleményét a határon túli magyarokról szóló törvényről. A dokumentum kimondja, hogy a törvény nem ütközik a Magyarország és az EU által aláírt társulási egyezmény előírásaival. Magyarországnak tehát jogában áll az, hogy nem közösségi államból származó állampolgároknak bizonyos kedvezményeket nyújtson, betartva a társulási szerződést.
A státustörvény filozófiája így teljes összhangban van az integrációs szervezetek normáival. A törvény fő célja az, hogy elősegítse a határon túl élő magyar közösségek identitásának és kultúrájának megőrzését, és így hozzájáruljon az európai kulturális és nemzeti sokszínűség megőrzéséhez és fejlesztéséhez.
Biztos vagyok benne, hogy ennek a törvénynek a filozófiáját, a lényegét, a mögötte álló valóságos tartalmat egyre többen megértik. Azok is megértik – és azok fogják igazán megérteni –, akik valóban elgondolkodnak, hogy milyen is legyen a jövő Európája, hogyan is képzeljük el a valóságos közösségeknek – nemcsak az államoknak, a helyi, regionális, kulturális, nemzeti, vallási közösségeknek – azt a fajta együttélését, amely a jövő Európájának a valóságos szövetét fogja alkotni. Erre az együttgondolkodásra kínál kiváló alkalmat a működését most megkezdő Európai Konvent is, ahol képviselői révén Magyarország lehetőséget kap arra, hogy egyenrangú félként vegyen részt a jövő Európájáról szóló diskurzusban.

Reményeink szerint e folyamatok eredményeként a mainál egységesebb, erősebb, demokratikusabb, polgárközelibb lehet a jövő Európája. Olyan Európa, amelyben halványul az abszolút területiség fogalma és jelentősége, és növekszik az állam feletti nagyobb, illetve az állam alatti kisebb egységek jelentősége. Feloldódik a „nemzetek Európája” vagy a „nemzetek feletti Európa” közötti választás régi dilemmája, hiszen a XXI. század Európája a „közösségek közössége”.
A státustörvény gondolatisága megfelel a jövő Európájáról vallott elképzelésünknek. Magyarország és az összmagyarság a törvénnyel amellett foglalt állást, hogy a jövő egységes, közös és sokszínűségen nyugvó Európájának az elérését kívánja előmozdítani. Olyan Európáét, amelynek egyik legfontosabb tartópillére a történelmi, nyelvi, kulturális önazonosság megőrzése és erősítése, a sokszínűség és az azt összefogó európai kultúra.
A törvény voltaképpeni célja a határon túli magyarság kulturális, biológiai, mentális, gazdasági erőforrásainak növelése, kommunikációs feltételeinek biztosítása a Magyarország európai uniós tagságát követő időszakban is. A törvény latens funkciója Magyarország státusának közvetett erősítése, a határon túli magyarság számára egyértelmű orientációs és civilizációs centrumként való tételezése; lehetséges hatása a Kárpát-medencében élő milliós nagyságrendű, kettős (vagy több) identitású népesség „magyar” azonosságtudatának erősítése.
A jogszabály ilyen értelemben vett célja végső soron nem más, mint az, hogy „segítsen a történelemnek” a régió évezredes kulturális-civilizációs struktúráinak újjászületésében.

A szerző a Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke.
Előadása a Magyar Páneurópa Unió és a Hanns-Seidel Alapítvány szervezésében 2002. március 9-én, a Magyarország az Európai Unió kapujában címmel megrendezett konferencián hangzott el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.