Százéves az Árpád Gimnázium

Nincs híján patinának az óbudai Árpád Gimnázium. A százéves alma mater kétezer esztendős római romok szomszédságában fogadja a Bauhaus itáliai változatának modorában épített iskola falai közé azokat a diákokat, akik a praktikus stúdiumokon kívül az „árpádos” szellemiséget is magukévá teszik.

Zsohár Melinda
2002. 04. 22. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy tradíciókkal bíró, jó hírű iskolák szeretik magukat „fényezni” mindenféle statisztikákkal, amelyek különféle szempontok szerint készülnek. A III. kerületi Árpád Gimnázium is számon tart több érdemes minősítést magáról, bár az igazgató, Gyimesi Róbert szerint nem ez a legfontosabb.
– Pedagógiai programunk az első helyi tantervek egyike volt, amelyben tantestületünk megfogalmazta, hogy mit kíván leginkább megvalósítani. Túl a szakmai követelményeken, azt is szeretnénk, ha diákjaink a jövőben tisztességes és művelt polgárai legyenek a hazának. A humánum kultúrát és műveltséget is jelent, s mi egyenrangú célként fogalmaztuk meg programunkban ezek elplántálását növendékeinkben, s a polgár szót sem a mai politikai értelmében használtuk. 1996-ban fogalmaztuk meg szándékainkat, amelyek egyébként egybecsengenek a százéves iskola törekvéseivel, s a nemzet szót és fogalmát is gyakran használjuk, még ha ez manapság nem számít „divatos” kifejezésnek – szögezi le a fiatal igazgató.
Gyimesi Róbert tizenharmadikként ült a direktori székbe, ez is mutatja az intézmény történelmi korszakokon átívelő stabilitását. Száz év alatt nem volt nagy a jövés-menés a vezetésben, a matematika–fizika szakos tanár 1996-tól fogva – immáron másodszor megerősítve pozíciójában – irányítja az alig negyvenéves átlagéletkorú tantestületet. Egy nemrégiben készített reprezentatív felmérés tanúsága szerint az óriási III. kerületben a legjobb középiskolának tartják az Árpádot, a fővárosban a tizedik helyen jegyzik, az országos ranglistán is előkelő helyet foglal el a közismerten reáltárgyakban erős képzést nyújtó középiskola.
Száz esztendeje indult az első nem felekezeti iskolaként Óbudán az Állami Királyi Főgimnázium nyolcosztályos középiskolája. Az akkor egyetlen osztály a Tímár utcai polgári és elemi fiúiskolában kapott helyet, később a Zsigmond király utcai, sebtiben átalakított bérházba költöztek, s 1921-ben vették föl a honalapító Árpád vezér nevét. Az elsősök (a mostani általános iskolai negyedikeseinek megfelelő korosztály) tíz tantárgyat tanulnak, a felsőbb évfolyamokon német nyelvet, ötödiktől görögöt, nyolcadikban pedig bölcsészetet. 1924-től reálgimnáziumként működnek, a görögről angolra váltanak, s a természettudományos tárgyakra fektetnek különös hangsúlyt. Csak fiúk látogathatták a gimnáziumot, s persze kizárólag férfi tanerők oktattak. Az első tanárnő 1945-ben lépett az Árpádba, az első lányosztály pedig 1952-ben kezdte meg az emancipációt. 1910-ben érettségizett az első végzős osztály, s hazánkban e helyt rendszeresítették az oktatásban elsőként a biológiai és ásványtani gyakorlatokat.
Csupa úttörő kezdeményezéssel dicsekedhettek az évszázad alatt, hamar kibérelték maguknak a tanulmányi versenyek előkelő helyeit is. Önképzőköreik, sportköreik jóval túlnőttek egy jól teljesítő iskola keretein. 1912-ben országos bajnok úszóváltója volt, 1932-ben Kánássy Gyula 8. osztályos tanuló a Los Angeles-i olimpián a magyar válogatott tagjaként vett részt. Itt végzett Gyarmati Dezső vízilabdázó, Török Ferenc öttusázó, Pais Dezső nyelvész, Litván György történész, Sinkovits Imre, a Nemzet Színésze. A sor folytatható, s hogy az iskola szellemisége és pedagógiai programja mennyire vonzó, azt bizonyítja az átlagosan öt-hatszoros felvételi túljelentkezés.
Az intézmény „épületsorsa” meglehetősen vegyes. A két költözködést követően úgy tetszett, hogy az 1940-ben birtokba vett, elegáns Bauhaus modorú ház igazán kényelmes körülményeket biztosít mind a diákoknak, mind a tanároknak. A szikár stílus itáliai modorban történő értelmezése Hidasi Lajos és Papp Imre építészeket dicséri, modern és igényes minden része: a tantermek, a szertárak, a kiszolgáló helyiségek. A háború és az utána következő fordulat azonban koncepcióbéli zűrzavarokat is hozott. 1945-től négyosztályos gimnáziummá alakult a tanintézmény, Bláthy Ottó Ipari Technikum néven önálló iskola nyílt falai között, majd fiókgimnáziumként kezdte meg munkáját a későbbi Kőrösi Csoma Sándor Gimnázium. 1959-től Árpád Gimnázium és Géplakatos Ipari Szakközépiskolaként regnál, s az épület nagy részét elvették. Ma is itt tanulnak a Budapesti Műszak Főiskola hallgatói, ők az ígéret szerint új helyre kerülnek 2004-ben, s az örökös helyszűkének vége lesz. 1968-tól kapta vissza ismét az Árpád nevet az iskola, s azóta lendületesen fejlődik. A színvonal, s vele az itt szerzett bizonyítvány rangja emelkedik, ma 517 diákot okít 46 tanár, akiknek negyede egykori árpádos diák.
– Nem politikai értelemben követjük a konzervatív hagyományokat a szellemiségben sem, amely a légkörben és a felelősségérzetre nevelésben mutatkozik meg – mondja Gyimesi Róbert. – A konzervativizmus a hagyománytiszteletet, a követendő tradíciók megőrzését jelenti. Azt, hogy a széles körű tudás csak akkor értékes, ha ahhoz illő emberi tartás is párosul.
A történelmi helyszín kapóra jött az iskolának, midőn a nagyszabású ballagási ünnep ötlete megszületett 1975-ben. Az amfiteátrum impozáns kövei közt bemutatott fáklyás ballagás kerületi nevezetességgé vált, s az alsós lányok világítóbuzogány-gyakorlata is igazi attrakció! A 25-30 éve érettségizetteket rendszeresen meghívják, a szokásos osztálytalálkozóknál jóval rangosabb iskolai eseményen megjelennek a világ másik feléről is a valamikori árpádosok. Sinkovits Imre generációja díjat alapított két tanár tiszteletére, amelyet ünnepélyesen adnak át. Az öregdiákok találkozóin rengeteg a résztvevő. Tavaly köszöntötték Magyarország legidősebb élő olimpikonját, Tarics Sándor vízilabdázót, aki 1932-ben végzett az Árpádban, s USA-béli emigrációjában kétszáz iskolát épített a magyar építészek dicsőségére.
Hamarosan kirajzanak az ország egyetemeire, főiskoláira a végzettek, a speciális angol, német és matematika tagozatos gimnazisták színe-java a mai tanulmányi versenyek díjazottja éppúgy, mint elődeik. Működnek tizenkét évfolyamos osztályok, s négyosztályosok is. Ez utóbbiak fele klasszikus, általános gimnázium, másik fele emelt szintű, biológiából és természettudományos tárgyakból bőséges képzést ad.
Ami a reál és a humán tárgyak között emlegetett vízválasztót illeti, igyekeznek elmosni a határt a tanárok. Az Árpád-napokon például színdarab-bemutatókat tartanak a diákok, amelyek eleinte ókori darabokból állottak, de idén már Lázár Ervin A négyszögletű kerek erdő című meséjére készül lázasan az egyik osztály. Tíz évvel ezelőtt Plautus A bögre című befejezetlen töredékét tűzték műsorra a matematikus, biológus, kémikus irányultságú növendékek. Gyimesi Róbert – akkor még tanárként – a darab csonkasága miatt aggódott, ám a diákok megnyugtatták: „Tanár úr, mi befejeztük! Hexameterben.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.