A nagy dialógus

Itt jön a fehér ember a véres vallásával, hogy megfosszon hagyományainktól, megkérdőjelezze azt, amit fontosnak tartunk – távoli kultúrákban még mindig sokan gondolkoznak így a keresztényekről. A misszionáriusok belső késztetése, hogy hitükről, Isten országáról tanúskodjanak – vállalniuk kell azonban a kockázatot, hogy félreértik őket. És ez a kockázat ma már nem csak távoli, egzotikus vidékek esetében igaz.

Balavány György
2002. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem bolond, aki elveszíti azt, amit úgysem tarthatna meg – azért, amit sohasem veszíthet el.
(A szállóigévé vált mondatot Jim Elliot misszionárius írta le, mielőtt az auka indiánok négy társával együtt megölték.)

Leprások között szolgált családjával együtt egy belső-ázsiai államban az ausztrál Graham Stewart Staines. Két éve, egy hűvös éjszakán a misszionárius fiaival, a tizenegy éves Timothyval és a hétesztendős Philippel együtt a terepjárójában éjszakázott, amelynek tetejére szalmát terített a hideg miatt. Míg aludtak, egy fanatikus hindu csoport rájuk gyújtotta a dzsipet. Az eset híre bejárta a nyugati sajtót. „Petróleumot öntöttek a kocsira, meggyújtották, s az lobogva égni kezdett. Amikor Graham megpróbálta kinyitni az ajtót, ütések záporoztak rá… Philip és Timothy megkísérelte letekerni az ablakokat, hogy kiugorhassanak, de a kilincsek már túlhevültek. Amikor az ablaküvegek szétpattantak, a fiúk megint megpróbáltak kimászni… botokkal és lándzsákkal lökték vissza őket. Látni lehetett, amint meggyulladtak… ekkor az apa és fiai öszszeölelkeztek egy utolsó imádságra, és együtt égtek el” – idéz egy szemtanút az Ethos, egy Németországban kiadott, több nyelven megjelenő protestáns lap. Abban az országban, ahol a legtoleránsabb vallásnak nevezett hinduizmus az államvallás, a kormányzó párt az Ethos szerint egy háromlépcsős tervet támogat: fel kell égetni a keresztény templomokat; ki kell utasítani a misszionáriusokat; a kereszténnyé lett hinduknak vissza kell térniük a hinduizmushoz.
A The Asian Age című napilap szerint az indiai Gudzsarát tartomány – amely országrész főként az iszlám hitű kisebbség elleni véres pogromokról híresült el az utóbbi hetekben – kormánya körlevélben szólította fel valamennyi rendőrőrsöt, hogy tegyen részletes jelentést az állam keresztény közösségeiről, s nyisson aktát a „bűnöző hajlamot mutató keresztényekről”. A rendőröknek ugyancsak jelenteniük kell „azokat a trükköket, amelyeket a misszionáriusok a más vallásúak megtérítése érdekében alkalmaznak”. Az Ethos tudósítója, Alexander Seibel szerint mindez a Stasi eljárására emlékeztet. Egy misszionáriusnő így kommentálta a cikket: „Ezt a diszkriminációt India azért nem alkalmazza a sokkal kevésbé lojális muzulmánokkal szemben, mert tudja, hogy ők keményen visszaütnének.” E szavakat igazolták a nemrég fellángoló vallási harcok, amikor hinduk és muzulmánok törtek egymás életére.
Régi sztereotípia, hogy a misszionárius egy leigázó hatalom és kultúra előhírnöke, hiszen sokszor járt együtt a történelem során a kard és a kereszt. Pedig a mai kereszténység nem azonos a nyugati kultúrával; a világ népességének mintegy harminc százaléka vallja magát kereszténynek, s többségük az Egyenlítőtől délre él. Sokan továbbra is a mai kereszténység számlájára írják az intoleranciát éppúgy, mint az inkvizíciót, a keresztes háborúkat és a bigott vallásosságot, a „Tartuffe-effektust”. Nyilvánvalóan kompromittálja a krisztusi vallást a végeérhetetlennek tűnő írországi terrorháború is, amelyben a szemben állók protestánsoknak, illetve katolikusoknak nevezik magukat. Az evangéliumi mérce szerint élő, igazi keresztények azonban – tartozzanak bármely felekezethez – nem ütnek vissza. Glady Staines, az ausztrál misszionárius özvegye így nyilatkozott férje és gyermekei halála után: „Nagyon megrázott a gyilkosság, de nincs bennem harag.”
Négy éve, mikor Magyarországon, Szabolcsban garázda férfiak agyonvertek egy idős svájci lelkészt, az áldozat felesége szinte szóról szóra ezt mondta. A hatvanas években a missziói önfeláldozás szimbólumává lett az amerikai Jim Elliot és négy munkatársa, akik először léptek, Bibliával a kezükben, az auka indiánok földjére – és akiket a bennszülöttek lemészároltak. Valamivel később az özvegyek közül ketten, Elisabeth Elliot és Rachel Saint ismét elmentek az aukákhoz, s megértették velük, hogy a történtek ellenére szeretik őket. Rövidesen az őserdőbe költöztek gyermekeikkel együtt, és hozzáfogtak a bibliafordítás, igehirdetés, valamint a betegápolás és írni-olvasni tanítás munkájához, miközben tudták, hogy az indiánok közt ott vannak férjeik gyilkosai. Munkájuk azonban gyümölcsöt hozott. Az auka szó eredetileg vadat, vérengzőt jelent, de ez a nép, amelynek mindennapjait a vérbosszú határozta meg, ma békében él.
Ide kívánkozik II. János Pál esete is: a katolikus egyházfő meglátogatta a börtönben azt a muzulmán férfit, aki előzőleg rálőtt és megsebesítette – megfogta a kezét, és Isten szeretetéről beszélt neki. Azokban az országokban, ahol üldözik a kereszténységet, egyre inkább emelkedik azok száma, akik megértik az evangéliumot, és hisznek benne.
Tertullianus mondta: a mártírok vére az egyház magvetése. Ez igaz minden korra, hiszen már a kereszténység elterjedése is a véres keresztényüldözésekkel párhuzamosan történt. A protestáns egyházban tapasztalt megújulási mozgalmakból a XIX. században hatalmas missziói mozgás keletkezett. A XIX. század elején a protestantizmus túlnyomórészt az európai és észak-amerikai kultúrkörben volt jelen, azonban a XIX. század végére a világ minden táján meggyökerezett. Ebben az időben a nagy múltú katolikus misszióban is előrelépés történt.
A magyar protestáns külmisszió mintegy kétszáz éves; a legnevesebb magyar misszionárius Molnár Mária volt, aki az Admiralitás-szigeteken, Pápua Új-Guinea közelében szolgált a múlt század közepéig, és ott halt vértanúhalált. Egy japán hadihajón végezték ki a többi fehér emberrel együtt, akiket a szigeten összegyűjtöttek.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy a kereszténység több-e, jobb-e a többi vallásnál. Tarthat-e számot oly mértékben mások érdeklődésére, hogy ennek fényében az egész életüket újragondolják, és radikálisan újraszervezzék – amit megtérésnek nevez a keresztény terminológia? Vajon mi a misszió oka és célja – talán az, hogy a kereszténység versenyhelyzetbe került, s le akarja győzni a többi vallást?
Az egyik lehetséges válasz szerint az egyház azért buzdít a missziós tevékenységre, mert mint minden más szervezet, terjeszkedni akar. A miszszió a felekezetek marketingtevékenysége: tagtoborzás. Gonda László, a Debreceni Hittudományi Egyetem missziói és felekezettudományi tanszékének tanársegédje úgy véli, hogy bár ezt az álláspontot nem kell alábecsülni – hiszen az egyház is a világban él, s szeretné, ha minél több tagot számlálhatna –, mégsem ez a keresztyén misszió mozgatórugója. Egy másik érv, amely főként a XIX. században terjedt el, és közelebb visz a lényeghez, így hangzik: „Krisztus szeretete szorongat minket.” Amikor egy embert megragad az Isten szeretete, és átformálja az életét, az olyan elementáris élmény, hogy szeretné másokkal is megosztani. A XX. század második felében sokat gondolkoztak egyházi testületek és teológusok arról, hogy mi a missziós motiváció legmélyebb gyökere. S mint a Biblia alapján megfogalmazódott: a misszió gondolata az Isten természetéhez tartozik. A keresztény teológia szerint Isten nem mondott le a bűnös világról, hanem elküldte a Fiút, Jézus Krisztust, hogy az ő váltságművén keresztül újra szeretete hatókörébe vonja a világot. Azért alkotta az egyházat, hogy hirdetője és felmutatója legyen az Isten szerinti életnek. Az egyház tehát nem azonos az Isten országával, inkább „előképe” annak – akár egy filmelőzetes, amely a lényeges elemeket felvillantva megmutatja, hogy miről szól a film – mondja a lelkész. S mert a misszió alapja nem az egyház, hanem Isten természete, a létjogosultsága nem függ attól, hogy az egyház esetleg milyen bűnöket követett el. Ennek ellenére fontos, hogy mennyire hitelesek azok az emberek, akik az evangéliumot hirdetik.
A módszereket illetően a teológus úgy véli: nem jók az „így kell hat lépésben megtéríteni embereket” típusú modellek – a térítés szó eleve kényes, mert pejoratív felhangja van. Az egész emberi élet Istennel folytatott dialógus. Nem meggyőzésről van szó, hanem természetfeletti dolog történik – a misszionárius egyszerűen Krisztusra mutat, az Isten pedig titokzatos módon végzi a munkáját az emberekben.
– Minden embernek ügye van Istennel – állítja a lelkész –, mert minden ember Isten számára teremtetett. S ezért – bár könyvtárnyi irodalom foglalkozik a misszió módszertanával – nem a módszer az elsődleges. Ha pedig módszerekről esik szó, le kell szögezni, hogy a misszió nem merülhet ki az igehirdetésben, prédikációban – mondja Gonda László. – A szó és a tett egységében kell az üzenetnek megjelennie. Vannak kultúrák, amelyek a keresztyénséggel harcosan szemben álló vallásokra épültek; sok ember él a világban, akiket gyermekkoruktól a keresztyénség gyűlöletére nevelnek, olyannyira, hogy ez a gyűlölet már az identitásukhoz tartozik. Egy ilyen közegben nemcsak a missziós módszer kérdéses, a keresztyének puszta megjelenése is problematikus.
A protestáns teológus szerint semmi esetre sem szabad szembeállítani egy vallási fundamentalizmussal egy másik fundamentalizmust. Ebben az esetben hatványozottan érvényes, hogy vonzó életpéldát mutatva és kitartóan imádkozva lehet előrelépni apró lépésekkel. A szeretet a tulajdonképpeni módszer, amely a missziót meghatározza.
– Az Apostolok cselekedeteiben leírt pünkösdi történetben láthatjuk, hogy amikor az első gyülekezet megalakult Jeruzsálemben, egy újfajta közösség, újfajta szociális valóság jött létre – mondja Gonda László. – A rabszolgák és a szabadok, a római polgárjoggal rendelkezők és az őslakosok, zsidók és pogányok, zelóták és vámszedők, tehát olyan emberek, akik közt áthidalhatatlan gazdasági, szociális, vallási és etnikai különbségek voltak, ebben a közösségben egymás mellett, egy asztalnál ülhettek – eltűntek az akadályok. Az egyház dolga, hogy ezt a valóságot tegye ma is hozzáférhetővé a harmadik világ országaiban éppúgy, mint a nyugati nagyvárosokban vagy a magyar falvakban. A különféle kultúrákhoz, etnikumokhoz tartozó emberek keresztyénekként megőrizhetik identitásukat – vallja a református teológus.
A kultúrák találkozásáról két kedves történet kering misszionáriusok között. Az egyik: egy ázsiai országban az újonnan megtért keresztény család meghívott ebédre egy misszionáriust. Azon a vidéken a húslevesbe belefőzték az állat szemét is, mégpedig úgy, hogy az a lé felszínén úszott – s ezt mindig a nagy becsben tartott vendégnek szolgálták fel. Amikor a misszionárius meglátta az ételt – tudta, nem szabad visszautasítással megbántania a házigazdát –, így fohászkodott: Uram, én ezt most lenyelem. Kérlek, segíts, hogy lent is maradjon! – és Isten meghallgatta az imádságát. A másik történet szerint az őserdőben élő afrikai keresztények minden vasárnap meglátogatták a tisztáson álló fatemplomot, ahol az európai igehirdető tolmács segítségével prédikált. E nép tagjai nem viseltek ruhát, s a szolgálatba lépő misszionáriust megbotránkoztatta a meztelen gyülekezet. Ezért a következő alkalomra öltönyöket, szoknyákat, blúzokat hozatott, s a templom melletti bódét kinevezte öltözőnek. Mikor aztán a szószékre lépett, s tekintetét a hívek seregére emelte, kitört belőle a nevetés. Olyan sokan jöttek ugyanis az evangélium hallgatására az őserdőből, hogy nem jutott ruha mindenkinek, ezért megosztoztak – volt, akinek csak nadrág vagy ing, de olyan is, akinek egyetlen szál nyakkendő jutott. E történetek nem Gonda Lászlótól származnak, ő annyit tesz hozzá: igen fontos az inkulturáció, hogy mindenütt sajátos keresztyénség jöhessen létre. Ugyanakkor ez sok dilemmát is felvet. Egyes országokban, ahol nem ismerik a kenyeret, azt kellene mondani az „én vagyok az élet kenyere” helyett, hogy „én vagyok az élet rizse”; vagy az eszkimóknál az Isten Báránya helyett azt: „Isten Fókája”; ám ez egyéb értelmezési problémákat okozhat.
Arra a kérdésre, hogy van-e versengés a felekezetek között a misszió területén, a lelkész igennel felel. Ez a vetélkedés botrányos: a civódó felekezetek azt az üzenetet kompromittálják, amelyet hirdetni szeretnének. A lelkész szerint az ökumené egy adottság, amelyet nem megteremteni kell, hanem felismerni, és élni vele. A felekezetek csak akkor tudnak „egy asztalhoz ülni”, ha megőrzik identitásukat, de feladják előítéleteiket.
Bár több magyar misszionárius szolgál távoli országokban, a magyar protestáns misszió elsősorban nem a tengerentúlra irányul, hanem a szórványban élő magyarságra, illetve az itthoni, egyházától elidegenedett protestáns lakosságra. A nagyvárosi embereknek csupán öt-hat százaléka tart valamilyen kapcsolatot az egyházzal; az eltávolodás különösen a fiatalokra jellemző. Országos átlagban tíz-tizenkét százalék körüli a rendszeres templomlátogatók aránya. A lelkész szerint nem kell megkülönböztetni kül- és belmissziót, hiszen az egyház feladata mindenütt ugyanaz.
Igen fontos a roma népesség körében végzett misszió, amely a társadalmi reintegráció eszköze lehet. Ez egyik elsődleges eleme e szolgálatnak. Külön feladatot jelent a vándor népesség megszólítása; ezzel kapcsolatban a Magyarországon élő több tízezres kínai közösséget említi példaként a lelkész – ám ennek a missziónak az útjait még meg kell találni. Nem kisebb feladat azonban szekularizált, pluralista kultúránkban felmutatni Krisztus evangéliumát, s egy szorongásokkal és bizonytalanságokkal teli világban felépíteni a krisztusi közösségek otthonos hálózatát: a szeretet kultúráját – vallja Gonda László.
(Írásunkat a jövő heti Magazinban a katolikus missziók tevékenységével folytatjuk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.