Környezetbarát emblémák kavalkádja

Bár közel tíz éve létezik, meghatározó segítséget nem nyújt a környezettudatos vásárlóknak a magyar környezetbarát védjegy, a zöld cédrus. Ma ugyanis csak százhúsz termék viseli magán az emblémát, miközben a boltokban számos „önjelölt” környezetbarát termék található, amelyeken hivatalos szerv jóváhagyását nem élvező zöld fenyőfákat, feliratokat és más jeleket helyeztek el. Egyes külföldi emblémák ugyancsak megtévesztőek, mert a látszat ellenére nem a termék környezetkímélő mivoltát jelzik. Aki mégis megtalálja a cédrusos jelölést, biztos lehet benne, hogy alapos vizsgálatnak alávetett árut vesz kézbe.

Ádám Kata
2002. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon egy 1993-as kormányhatározatot követően hozták létre a környezetbarát termékek minőségtanúsító rendszerét, amelyet a környezetvédelmi minisztérium égisze alatt működő Környezetbarát Termék Kht. működtet. A rendszert részben a környezet iránti felelősségtudat erősítése, a környezeti szempontból kedvezőbb tulajdonságú termékek és eljárások alkalmazása érdekében vezették be, de a célok között szerepelt a fogyasztók ez irányú tájékoztatása is. Így ugyanis elvileg megszűnt az önkényes tájékoztatás lehetősége, illetve az az ellentmondásos gyakorlat, amelyben az érdekelt gyártó vagy forgalmazó – esetleg nem mindig megalapozottan – saját maga minősíthetette környezetbarátnak a termékét.
– A magyar környezetbarát védjegy, a zöld cédrus nemcsak a termék egyes jellemzőit, hanem az előállítás folyamatát is minősíti – mondta Frigyer Attila, a Környezetbarát Kht. igazgatója, hozzátéve: például az egyik legismertebb embléma, a német „Grüne Punkt” csupán azt jelenti, hogy Németországban befizették a csomagolás ártalmatlanításához szükséges hozzájárulást.
– A magyar környezetbarát termék minősítést kizárólag kiváló, jól használható, környezetvédelmi szempontból kedvező tulajdonságokkal bíró árucikk kaphatja meg, amelynek gyártása során a lehető legkevesebb környezetszennyezés keletkezik – tudatta a szakember. A gyártási technológiák e célból történő átalakítása hosszú távon megtakarítást jelent, ennek ellenére hazánkban csak tizenkilenc cég pályázott sikerrel a tanúsítványra. Noha a százhúsz, környezetbarát termékké minősített árucikk kevésnek tűnik, Frigyer Attila szerint Európában csak Németország jár előttünk, ahol már a hetvenes években bevezették a minőségtanúsítási rendszert.
A környezetbarát termék emblémát hiába is keresnénk az élelmiszereken vagy a mosóporokon: előbbiek nem vonhatók be a minősíthető termékek körébe, a tisztítószerek, mosószerek gyártói közt pedig elenyésző a pályázat iránti érdeklődés. Ez Nyugat-Európában sincs másként, aminek oka, hogy például a foszfátmentes mosópor még nem jelent környezetbarát terméket – a foszfátot helyettesítő anyagok ugyanis adott esetben még károsabbak lehetnek a környezetre.
A pályázat nyertesei a védjegyhasználatért a minősített termék nettó forgalmának két ezrelékét fizetik – ez az arány a forgalom nagyságának függvényében csökken. A díjból befolyt összeg a kht. működését nagyjából fedezi, de ez a valós kiadásoknak csak egyharmada, a további költségeket állami forrásokból állják.
Frigyer Attila szerint a védjegyhasználat a cégeknek jóval nagyobb előnyökkel jár, mint az előírt díjfizetés: a védjegyes árut gyártó, forgalmazó cégek termékdíjkedvezményre jogosultak, előnyt élveznek a közbeszerzési és a szakminisztériumi pályázatok elbírálása során, s lehetőségük van e cikkek vámtarifájának csökkentésére is. A legszámottevőbb előny, hogy a környezetbarát minősítés pozitív tulajdonságokat sugall, amelyek az adott terméket megkülönböztetik a konkurencia által piacra dobott, minősítéssel nem rendelkező árucikkektől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.