Orosz álmok

Gazdasági erejét, fogyasztási szokásait tekintve a lassan formálódó orosz középosztály a 60-as évek eleji amerikai színvonalnak felel meg. Félő azonban, hogy ezen a szinten is marad, a hosszú idő után először érezhető fellendülés megreked, ha az elkövetkező években nem kap befektetések formájában jelentkező komoly tőkeinjekciót a méreteit tekintve legfeljebb a hollandnak megfelelő belső orosz piac.

2002. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A középosztály fogalma az utóbbi években az egyik legdivatosabb kifejezés lett az orosz szociológiában. Szentpéterváron még társadalmi-politikai szervezetet is létrehoztak ilyen névvel, amely manifesztumot adott ki Oroszország polgáraihoz. Ez hangsúlyozza, hogy a „nagyszámú és erős orosz középosztály nemzeti eszménk, hazánk felvirágzásának” alapja. A nevezett réteg társadalmi jelentőségéről a piacgazdaság, a reformok visszafordíthatatlansága és a szociális stabilitás szempontjából többször beszélt Putyin elnök is.
S hogy mit jelent a középosztály a 144 milliós Oroszországban? A statisztikák szerint jelenleg a lakosság három százaléka nevezhető gazdagnak, ezzel szemben 37 százaléka szegény, 30 pedig nyomorban él. Logikusnak tűnhet, hogy a fennmaradó 30 százalék számítható a középosztályhoz. Ha azonban alaposabban a dolgok mögé nézünk, akkor kiderül – állapítja meg a Novosztyi számára írt elemzésében Vlagyimir Filippov szociológus –, hogy bizony csak a harmada felel meg e kategória követelményeinek. Az idesoroltak 60-70 százalékának havi jövedelme ugyanis nem haladja meg az 500–700 dollárt, ami nyugati mértékkel a társadalom legkisebb bevétellel rendelkező rétegét jellemzi. Ennél is lényegesebbnek tartja, hogy az orosz középosztály tagjainak többsége nem érzi magát valódi tulajdonosnak. Az okok a 90-es évek kezdetén végrehajtott privatizációra vezethetők vissza. A hírhedt „részjegyaukciók” és más kerülő utak révén ugyanis az állami tulajdon meghatározó része azok kezébe került, akik nem vettek részt a megteremtésében, és nem készültek fel az irányítására sem.
A középosztály kialakulását lelassította az 1998-as pénzügyi válság, amely különösen e társadalmi réteg államba vetett bizalmát rendítette meg, és arra ösztönözte, hogy a feketegazdaságba meneküljön. A születő középosztály erősödését bürokratikus korlátok is fékezték, és a kistulajdonosokat keményen sújtotta a különböző bandák zsarolása is. Mindezek eredményeként a középosztály nem vált az orosz társadalom politikai folyamatokra is ható szociális-gazdasági gerincévé. A helyzet azonban fokozatosan javul. Bevezették a természetes személyek egységes 13 százalékos jövedelemadóját, a vállalkozások engedélyhez kötésének listáján a korábbi kétezer helyett ma csak száz kitétel szerepel, egyszerűsödött a vállalkozás létesítésének eljárása. Ezeknek is köszönhetően az egyéni befektetések hét-nyolc százalékkal nőttek. Mindez persze nem utolsósorban azzal is magyarázható, hogy immár második éve emelkednek – önmagukhoz képest látványosan: tavalyelőtt tíz, tavaly nyolc százalékkal – az orosz állampolgárok bevételei. Ez természetesen a fogyasztói piac évenként mintegy 30 milliárd dolláros megerősödésével is járt. Az összlakosság mintegy 20 százalékára tehető középosztály ebből a jelenleg 200 milliárd dollár felé közelítő nagyságú piacból 50 százalékban részesül, növekedésének ez a valódi motorja. A 60-as évek Amerikájának, az akkor felvirágzásának küszöbén álló ottani középosztálynak megfelelő szintet, az anyagi helyzet javulását azonban Oroszországban ma még jelentősen akadályozza az import magas hányada a fogyasztásban, a nemzeti valuta viszonylag alacsony árfolyama, valamint a hitelrendszer fejletlensége.
Az Ekszpert nevű folyóirat és a Monitoring.ru csoport felmérése alapján az átlag orosz havi bevétele 320 dollárra, a matematikai közép pedig családonként évi 12 ezer dollárra tehető. Ebből kilenc százalékot tudnak megtakarítani, a többit felélik. A bevételek nagyságát tekintve jobb helyzetben vannak a férfiak; csupán a 30 és 42 év közötti nők veszik fel a versenyt az erősebb nemmel, hiszen az ő esetükben csupán hatszázalékos a lemaradás. A legjobb anyagi helyzetben a fiatal, három évnél nem régebben alapított, egyelőre gyermek nélküli családok vannak, jövedelmi szintjük 13 százalékkal haladja meg a középosztálybeli átlagot. Mintegy 32 százalékuk az ingatlanon kívül bármihez gond nélkül hozzájut. A jövedelmi viszonyok alakulására nagy hatással van a képzettség. Az aspirantúra vagy a második diploma 15 százalékos többletet jelent, míg a csupán középfokú végzettséggel bírók 11 százalékkal maradnak el az átlagszinttől. Fontos tényező még a tevékenység önállósága: a vállalkozók jövedelme lényegesen meghaladja az alkalmazottakét. A szakemberek örömmel konstatálták, hogy a lakóhely egyre kevésbé határozza meg a bevétel nagyságát. Míg két éve a moszkvaiak lényegesen jobb helyzetben voltak, ma a fővárosban élő és a vidéki középosztálybeliek 70 százaléka a kocsi és a lakás kivételével viszonylag könnyen kielégítheti az igényeit. Mindez azt mutatja, hogy a reformok megkezdése után tíz évvel normalizálódik a helyzet, s Oroszországban is egyre inkább érvényesülnek a világban ható törvényszerűségek. E pozitív irányú elmozdulás a szakemberek szerint aligha volna elképzelhető az 1998-as válság nélkül, amelynek előnyeiből elsősorban a fiatalok és a már akkor is magasabb jövedelműek profitáltak.
Felmerül azonban a kérdés: mennyit is ér az egy főre jutó 320 dollár bevétel? Ha a két-háromezer dolláros európai átlagot vesszük, akkor Oroszországban természetesen a középosztály is szegény; a kiadások szerkezete viszont kedvezőbb képet mutat, szinte megegyezik az 1950–60-as évek amerikai arányaival. Mindkét esetben a jövedelem 23 százalékát fordították, illetve fordítják étkezésre. Az átlagos középosztálybeli orosz bevételeinek 13-14 százalékát a higiéniára, valamint újságra, kazettára s hasonló árucikkekre költi. Majdnem ekkora hányadát – a nők többet – hagyja a ruházati cikkeket árusító üzletekben, a kényelmére pedig pénze kilenc százalékát szánja. Ezek az arányszámok szinte pontosan megegyeznek a már említett, fél évszázaddal ezelőtti amerikai szinttel, feltűnő azonban, hogy az oroszok több mint kétszer annyit fordítanak a jövedelmükből önmaguk képzésére, mint egykor az újvilágiak. Ugyanakkor az egészségvédelemre ma Oroszországban érezhetően kevesebb – 4,5 százalék – jut, mint egykor Amerikában, ahol ez a szám a 60-as évek vége felé 7,5 százalék volt. Még rosszabb a helyzet az ingatlanok és az autó tekintetében. A középosztály hét százaléka mondja azt, hogy gond nélkül tudna lakást vagy házat vásárolni, a személygépkocsi esetében ez az arány 28 százalék. Ennek megfelelően a bevételekből az e javakra fordított összeg – hét, illetve kilenc százalék – is sokkal kevesebb, mintegy a fele az egykori amerikainak.
A felméréseket értékelő szakértők azt a következtetést vonták le a párhuzamokból, hogy az orosz középosztály ma éppúgy kész a fellendülésre, mint egykor az amerikai. Hozzáteszik, hogy a jövedelmi viszonyok tovább javulnak a következő években. Az 1998-as válság belső fogyasztást ösztönző, pozitív hatásai ugyan mára múlófélben vannak, ám a lassulással járó két évben is három-négy százalékos lesz a növekedés, az ezt követő befektetési bumm után pedig 10 százalékosra emelkedik. Így a számítások szerint a következő öt évben mintegy 40 százalékkal nőnek egy középosztálybeli orosz bevételei. Ezzel együtt egyre nagyobb lesz a megtakarítások aránya is, és a középosztály ezzel világosan az üzleti szféra értésére adja, hogy a devalváció hatásainak elmúltával itt az ideje a belső piac újabb megerősítésének. Amelynek legkézenfekvőbb módja most a hazai befektetések növelése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.