Az erő velük van

Kevés gyártó akad, aki olyan gumiabroncsot kínál, amely 270 km/órás tempó felett is használható. A Pirelli most kifejlesztett egy ilyen terméket; a P Zero Nero azonban nemcsak azért számít kuriózumnak a piacon, mert extrém sebességeknél is használható, hanem mert nemcsak sportos, de csendes és komfortos autózást is garantál. Ebben a gumikategóriában ez pedig egyedülálló tulajdonság.

Jávor József
2002. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy teljesítményű autókról szólva előszeretettel emlegetjük a lóerőket és a hatalmas nyomatékot, a gyorsulást és a végsebességet, de a hajtáslánc egyik legfontosabb eleméről, a gumiabroncsokról ritkán esik szó. Pedig a gumik viszik át az útra a motor hatalmas teljesítményét, és tartják meg a kanyar ívén a száguldó autót. A sportkocsik építői és a tuningcégek munkatársai jól tudják, menynyire fontos a jól megválasztott gumiabroncs, de azzal is tisztában vannak, hogy a sportos vezetők a lendületes kanyarvételen, az optimális fékezési tulajdonságokon és a stabilitáson kívül a csendes és komfortos futást is egyre inkább megkövetelik a gumiabroncstól. Mindeddig nehéz volt összeegyeztetni ezeket a jellemzőket, ám a P Zero Nero abroncs egyszerre teljesíti mindezen elvárásokat.
A jó teljesítmény egyik titka a gumi alapanyaga: a Pirelli mérnökei polimerek, szilícium-dioxid (szilika) és gyanták összetételéből alkották meg azt az abroncsot, amely meleg, száraz időben és nedves, hűvös időjárási viszonyok között egyaránt pazar tapadási tulajdonságokkal bír. A különleges keverékben a megfelelő hatáshoz elengedhetetlen volt a szilika és a szénpor pontos arányának beállítása; ez biztosítja az egyenletesen jó teljesítményt még határhelyzetekben is.
A P Zero Nero aszimmetrikus mintázattal, hosszanti vízelvezető csatornákkal készül, hogy a nedvesség bármilyen útviszonynál távozni tudjon a futófelület alól. A középső mintarészt folytonos fél slick elemek alkotják: ezzel növelik az abroncs merevségét és javítják az úttartást irányváltáskor, valamint megakadályozzák a kerék csúszását gázadás közben. A gumiprofilon változó szögben helyezkednek el az átlós barázdák. Ezáltal például kanyarodáskor is merőleges a mintázat a menetirányra, ami garantálja az egyenletes tapadást. Az oldalsó minták kialakítása sűrűn barázdált, aszimmetrikus elosztású vájatokból és felületi elemekből épül fel, hogy még a szélsőséges oldalsó erőhatásokkal szemben is megtartsa a járművet az úton.
A Pirelli új abroncsa azonban nemcsak technikai jellemzőit tekintve egyedülálló, hanem méretskálája is szokatlanul bőséges: már a bemutatkozás időszakában is 18 méretben kapható, fél éven belül pedig további 29 méretet dob piacra a cég, egészen 21 colos átmérőig. A palettán szerepel majd az Extra Load jelölésű változat is, amely különösen nagy tömegű sportautóknak készül; ez a kivitel szintén ritkaságnak számít a nagy teljesítményű gumiabroncsok között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.