Nehezményezi a Gellérthegy Védő Egyesület és a Levegő Munkacsoport nehezményezi, hogy a Bartók Béla út felújításakor ötvenévesnél idősebb platánokat vágnak ki, pedig az építők azt ígérték: lehetőség szerint minden fát megóvnak a rekonstrukció során. A környezetvédők lakossági fórumot szerveznek ma délután öt órakor a Bartók Béla út 61. szám alatti épület földszinti nagytermébe. A szervezők szerint indokolatlan azoknak az átalakításoknak egy része, amelyek miatt a fáknak pusztulniuk kell. A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András szerint nincs szükség például a 41-es villamos megállójának áthelyezésére és aluljárók építésére, mindez csak azt készíti elő, hogy a felszíni forgalom ellehetetlenítésével elkerülhetetlenné tegyék a 4-es metró megépítését ezen a nyomvonalon. Mint arról már korábban beszámoltunk, a környezetvédők közel 1500 aláírást gyűjtöttek egy buszsáv kialakítása érdekében és régóta tiltakoznak az ellen, hogy folyamatosan csökkentik a férőhelyeket a fővárosban közlekedő buszokon és villamosokon.
Schulek János, a felújítás terveit készítő Főmterv műszaki igazgatója szerint az átalakítások éppen a forgalmi káosz csökkentését és a gyalogosforgalom javítását szolgálják, a fák közül pedig mindegyik egyedet megmentik majd, amelyik megmenthető.
– Részletes terveink vannak arról, hogy mely fákat kell kivágni a betegsége vagy a felújítási munkák alatti útszélesítések miatt – tájékoztatott az igazgató. – A környezetvédelmi ügyosztállyal és a Főkerttel nagy vitáink voltak az engedélyezéskor, mert mi mindvégig azt az álláspontot képviseltük, hogy a legtöbb fát meg kell őrizni, szemben azokkal a véleményekkel, amelyek teljesen új telepítést kívántak a területre – tette hozzá. Schulek János állítja: csak a gnomónia nevű betegség miatt sorvadó vagy a sérült és az út szélesebb elrendezését akadályozó fákat vágják ki. Azon példányok helyett, amelyeket nem lehet a helyszínen pótolni – a kerület javaslatai alapján –, máshol ültetnek fákat az őszi időszakban. A megmaradó fasorokban automata locsolóberendezés és úgynevezett lélegző burkolat is lesz, hogy megakadályozzák a fák további romlását.
Mint ismeretes, az összesen 13 milliárd forintba kerülő rekonstrukció nemrég kezdődött el a Bartók Béla úton és azt tervezik, hogy az őszre átadják az útvonalat az utazóknak. A felújítás során átépítik a Gellért teret, a Móricz Zsigmond körteret és a Kosztolányi Dezső teret, a kockakő helyett korszerű aszfaltburkolatot kap a Bartók Béla út, felújítják a közműveket és a villamospályát is. A tervek szerint a beruházás október végére fejeződik be. A macskakő helyett korszerű aszfaltburkolattal látják el az útvonalat a Gellért tértől a Tétényi úti torkolatig. A felújítás után a Kosztolányi Dezső tér és a Szabadság híd közötti szakaszon két sávban haladhatnak majd az autósok. A járdák lapburkolatot kapnak és parkolásgátló oszlopokat is kihelyeznek majd. Schulek János szerint a rekonstrukció a zöldfelületekre is kiterjed, és ezzel egyes térségekben megduplázódik a zöldállomány.

Menczer: A teljes magyar dollármédia cinkos, támogatnak egy hazaárulót – videó