Könyvfejedelmek a reneszánszban

Gróf Széchényi Ferenc, a magyar felvilágosodás korának nagy mecénása, a könyv és a művészetek támogatója kétszáz évvel ezelőtt alapította a Magyar Nemzeti Múzeumot és a később róla elnevezett könyvtárat. Mátyás király könyvtárának – mely Széchényi és kortársai számára is példát jelentett – kimagasló értékű darabjai láthatók az Országos Széchényi Könyvtár három kiállítótermében, a bicentenáriumi ünnepségsorozat fontos állomásaként.

P. Szabó Ernő
2002. 06. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A látogató számára természetesen minden lehetőség ünnepet jelent, amikor e ritkaságokkal találkozhat, aligha sokallja tehát, hogy 1990 óta ötödik alkalommal mutatnak be corvinákat Budapesten. A kölcsönzés azonban drága, a műtárgyakat különleges körülmények között kell utaztatni, kiállítani. Egy-egy ilyen reprezentatív bemutató megszervezését dr. Karsay Orsolya, az OSZK kézirattárának vezetője szerint csak akkor vállalja az intézmény, ha annak igen fontos okai vannak.
– Az ilyen felbecsülhetetlen értékű alkotásokból a nagyközönség számára is fontos új kutatási eredmények miatt érdemes kiállítást rendezni – mondja –, vagy éppen a fontos évfordulókhoz, alkalmakhoz kapcsolódó kiállítások vezetnek új eredményekhez. Az 1990-es, Mátyás király halálának ötszázadik évfordulóján rendezett bemutató, amelyen a világon ismert 216 corvinából 131 szerepelt, példa mindkét esetre. Egy humanista úgy fogalmazott, Mátyás a könyvgyűjtésben is „fölülmúlta a többi fejedelmet” – kézenfekvő volt hát a lehető legátfogóbb kiállítást megrendezni a corvinákból. Akkor az összeállítást humanista könyvtárként mutattuk be, középpontban Mátyás, Betarix, Corvin János személyes vonatkozású dokumentumaival, hogy megmutassuk, a humanizmus egyéniségük lényegéhez tartozott. E tárlat kapcsán kezdtem Naldus Nadius dicsőítő énekével foglalkozni: korábban úgy vélték, e mű Mátyás könyvtárának katalógusa, de kiderült, általában a humanista könyvtárak dicséretét zengi.
– A kilencvenes évek corvinakiállításai két-három évenként követték egymást. Mi adott alkalmat a különböző tárlatok megrendezésére?
– 1993-ban Erzsébet angol királynő hivatalos látogatásának egyik állomása volt a kiállítás, ezért a magyar uralkodói reprezentáció írásos dokumentumait emeltük ki a corvinákból, és az Aranybullát is kölcsönkértük. A millecentenárium alkalmából a ciméliagyűjtemény, a középkori kódexanyag részeként kerültek értékes corvinák, ősnyomtatványok a közönség elé. Utóbbiak értékét – például a Mátyás király számára különösen gazdagon megformált Thuróczy-krónikáét – az emelte, hogy kézzel díszítették őket.
– Milyen, Magyarországon eddig be nem mutatott műveket láthattak az érdeklődők a legutóbbi, a millennium alkalmából rendezett kiállításon?
– A két évvel ezelőtti kiállítás anyagát három kiemelkedő jelentőségű mű köré csoportosítottuk. A Magyarországról elkerült admonti biblia volt az egyik, amelyet a XIII. század elején Csatáron, a kis Zala megyei faluban használtak, ennek két lapja került a közönség elé. Ugyancsak ekkor láthatták először a látogatók az Anjou-legendárium külföldön őrzött lapjait. A harmadik teremben kiállított zsoltároskönyvhöz viszont jelentős tudományos felfedezés kötődik. Észrevettük ugyanis, hogy a Nagyluccsei Orbán püspök, alkancellár tulajdonába került mű kopott vörös bársonykötése alól bőrkötés sarka kandikál ki. Amikor a restaurátorok lefejtették a külső burkot, az eredeti kötés stílusa alapján kiderült, hogy újabb, a budai kódexmásoló műhelyben készült corvinát azonosíthatunk. Mátyás címere nem volt a kötetben, így ezt a példányt feltehetően nem ő rendelte meg, hogy később elajándékozza. Ebből pedig az következik, hogy e műhely a királyon kívül az ország előkelő urait is ellátta, s bizonyos értelemben szélesebb volt a humanista műveltség köre, mint azt korábban feltételeztük.
– A mostani tárlat ünnepi alkalmát a közgyűjtemény alapításának kétszázadik évfordulója adja. De talán ennél is fontosabbak a tudományos felfedezések, amelyek ezúttal nem követik, hanem megelőzik a tárlatot. A szálak Firenzébe vezetnek…
– A kiállítás előzményei az előző kiállításig vezethetők vissza. Akkoriban került sor ugyanis arra a tudományos konferenciára is, amelyen az olasz kutató, Angela Dillon Bussi asszony bejelentette, hogy a firenzei Biblioteca Medicea Laurenzianában számos művel kapcsolatban sikerült bebizonyítani, hogy eredetileg Mátyás megrendelésére készültek. Ezek közül mutathatunk be most 19-et. A húsz saját állományunkban lévő és tizenkilenc firenzei kódex mellett hét kötet érkezett a bécsi Nemzeti Könyvtárból, melyben néhány példánnyal több corvinát őriznek, mint az Országos Széchényi Könyvtárban (az OSZK állománya harmincöt kötetből áll). Ide humanisták vittek jó néhány corvinát, ezzel tulajdonképpen megmentve őket a hamarosan bekövetkezett török pusztítástól. A most kölcsönzött művek még nem szerepeltek magyarországi kiállításon; ezúttal kifejezetten ezeket kértük, mert e tárlat egyik fő témájára, a studiolóra vonatkozó ábrázolások szerepelnek bennük. E studiolók – dolgozó- és könyvtárszobák – az ismeretszerzés, az elmélyülés helyiségei voltak, díszes kiképzésükkel egyben a reprezentáció terei is. Általában a tudomány, a művészetpártolás, a legitimáció lehetőségét is biztosították, s ez Mátyás számára éppen olyan fontos volt, mint jó néhány, kereskedőből vagy éppen hadvezérből uralkodóvá vált itáliai fejedelmi családnak, a Medicieknek, a Montefeltréknek és a többieknek. Mátyás felesége, Beatrix is olyan nápolyi király lánya volt, aki szintén koronázatlan király „fattya”-ként született. Négy kötet jött Németországból, a Herzog August Bibliothekből, ahová még Corvin János özvegye vitt ki könyveket, aki másodjára Brandenburgi György felesége lett. Ez a könyvtár nagyon ritkán kölcsönöz, ami nem azt jelenti, hogy féltékeny az értékeire: kutatóintézetként is működik, betekintést enged magyar szempontból is rangos gyűjteményébe. Ősszel pedig Modenában lesz nagy corvinakiállítás, amelyen a humanizmus és a könyv kapcsolata kerül a középpontba – a mintegy nyolcvan kiállított tomus között néhány az OSZK gyűjteményéből utazik Itáliába.
– Ha dióhéjban össze lehet foglalni hosszú évek tudományos kutatásait, hogyan derült fény az ismeretlen corvinákra?
– Bizonyos művekben Mátyás király címerét természetesen eddig is számon tartották, most azonban befejezetlen művekről van szó, amelyek jóval korábban készültek, mint ahogyan a leltárkönyvekbe bejegyezték őket. Ezek is több csoportra oszthatók. Az egyik csoport darabjai Attavante híres műhelyéből korán Lorenzo Medicihez kerültek – őt nevezték „il Magnificó”-nak, csodálatosnak. A másik csoport darabjait 1513 körül fejezték be, amikor Giulio Medici X. Leo néven pápa lett, és több olyan csoport is van, amelyek darabjai Firenzében készültek, de sosem kerültek a Mediciek tulajdonába. A Firenzéből kölcsönzött anyagban különlegesen értékes művek vannak, mint a már ismert biblia, a Di Giovanni testvérek alkotása, amelynek zsoltáros kötetében, a kettős címlapon Mátyás Dávidként jelenik meg az egyik oldalon, a másikon pedig Dávid mögött, uralkodói öltözetben kora más előkelőségeivel.
– Az újonnan felfedezett corvinák azon művek közé tartoznak, amelyek létezéséről a kortárs humanisták is hírt adnak, sőt amelyek után a Mátyást követő magyar uralkodók is érdeklődtek levélben…
– A humanisták híradásait a kutatók sokáig egyszerű fecsegésnek tekintették. Mátyás hirtelen bekövetkezett halála idején mintegy százötven művön dolgoztak a firenzei másolók, miniátorok, amelyeket ő rendelt meg könyvtára számára. Halálakor a munka hirtelen megszakadt, ami természetes, hiszen bizonytalanná vált, hogy kifizeti-e valaki a megrendelést. A Mediciek pedig, arra hivatkozva, hogy Mátyás jelentős összegekkel tartozott nekik, rátették kezüket a könyvek egy részére. Hogy pontosan hogyan és mikor, ez a kérdés további feladatokat ad a kutatásnak, hiszen Mátyás halála után alig négy évvel elűzték a Medicieket Firenzéből, s csak hosszabb idő után térhettek vissza diadalmasan a toszkán fővárosba. Természetesen annak vizsgálatát is folytatni kell, hogy mit jelent a corvina fogalma. Erre lesz is módja a magyar kutatóknak, hiszen az olasz kollégák a felfedezés publiklását átengedték nekünk.
– Különtermet szentel a kiállítás a reneszánsz művelődés helyszínének, a studiolónak, a könyv közegének. Hogyan jelenik meg ez a helyszín a tárlaton?
– Főként olyan ábrázolásokat láthatunk, amelyeken Szent Jeromos és Szent Ágoston jelenik meg: ők voltak azok az egyházatyák, akiknek tudományos tevékenységét az utókor a legerőteljesebben hangsúlyozta. Nagyon szép studioloábrázolásokat tartalmazó kódexek érkeztek Bécsből – egyiküknek csak a kötését mutathatjuk be állományvédelmi okokból. Az Ulászló alatt készült kötés azt mutatja, hogy a híres könyvtár, noha Mátyás személyétől elválaszthatatlan, halálával sem indult romlásnak, még évtizedeken át egyben maradt. A studiolók falát többnyire értékes intarziával burkolták, fölöttük mitológiai, csillagászati vagy az erényeket ábrázoló képciklusokat helyeztek el, ahogyan ez az itáliai fejedelmi udvarokban több helyen ma is látható – tárlatunkon a Szépművészeti Múzeumból kölcsönzött képek idézik meg a környezetet. A második terem kötetei mellett hangszereket, csillagászati és más műszereket, természeti ritkaságokat is bemutatunk, jelezve, hogy a studiolókban ezeknek az értékes tárgyaknak is helyük volt: a szellemi javak anyagi megtestesülését jelképezték.
– A humanizmus szellemiségében a jövő, az újjászületés fogalma elválaszthatatlan az 1500–2000 évvel korábbi görög–római kultúrától.
– Éppen ezt érzékeltetik a kiállítás harmadik termének kódexei, amelyekben all’ antica, azaz antikizáló stílusban készült ábrázolások láthatók. Ez volt a reneszánsz legkedveltebb stílusa, az uralkodói reprezentáció eszköze. Az új művészet, a reneszánsz és a gótika egyébként évtizedeken át párhuzamosan létezett az Alpoktól északra, így Magyarországon is, de azt azért nem mondhatni, hogy az udvar a reneszánsz, míg az egyház a gótika művészetét kedvelte, hiszen a művelt humanisták legtöbbje maga is egyházi ember volt. Ebben a teremben a legszebb mű a Philostratus-kódex, szintén kettős címlappal, amely diadalmenetet ábrázol, valószínűleg a bécsi bevonulást, egy diadalszekéren Corvin Jánost látjuk, betegségéből következő jellegzetes tartásával. Humanisták művei láthatók itt, akik, mint például Ficino, közvetlenül Mátyásnak ajánlották munkájukat, vagy Cortesiusé, Carboé, akik a király dicsőségét éneklik meg.
– A kiállítás augusztusig várja a látogatókat, és bízvást ragyogónak nevezhető értékeket mutat be. De várható-e újabb tudományos felfedezés ettől a tárlattól?
– Talán már túlléphetünk azon, hogy a fő feladatunk a corvinák azonosítása legyen. Egyre több energiát kell fordítanunk a megkérdőjelezhetetlen művek további, elmélyültebb feldolgozására, amiben szerencsére nagy segítségünkre van, hogy a kutatók új generációi jelentkeznek. Pócs Dániel például elvégezte a Didimos-kódex komplex feltárását. Az Országos Széchényi Könyvtár a mostani kiállítás megnyitására digitálisan is elérhetővé tette legszebb corvináinak lapjait, s hamarosan elkészül a teljes feldolgozás, amelyet DVD-n szeretnék közzétenni. 2004-re pedig megvalósulhat a nagy terv, hogy nemcsak a Magyarországon őrzött, de az összes ismert corvinát digitalizált változatban ismerhetik meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.