Történetek a Gellért-hegy viharos századaiból

A Szent István királyunk fiának nevelőjéről elnevezett Szent Gellért-hegy évmilliók óta áll itt, története azonban csak Buda város fejlődésével párhuzamosan vált mozgalmassá. Az egykor kies hegy beépült, ugyanakkor városképi szempontból ma is a főváros egyik legszebb pontjának számít. A természet további pusztítása éppen ezért vált ki tiltakozást a fővárosiakból.

Gazsó Rita
2002. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gellért-hegyünk a történészek szerint az őskorban egészen másképp festett, mint az általunk ma ismert képe. Salamon Ferenc – egyik legnevesebb történetírónk – Budapest története című munkájában azt írja, hogy régen a Gellért-hegy a Vár-hegygyel egy tömböt alkotott, amit az azóta megszelídült Ördög-árok egykor hömpölygő vize vágott ketté évezredek alatt. A 235 méter magas hegy anyaga márga és dolomit, előbbi szőlőművelésre kiváló anyag, amely évszázadokon át biztosított kiváló talajt a hegy déli oldalán a budai szőlőtermelő polgárok számára.
Ókori történetéről kevés maradt fent, az azonban ismert, hogy a hegy alján fakadó forrásokat már a rómaiak is ismerték, jelentősebb szerephez pedig akkor jutott, amikor a tövénél az első lakóházak, a későbbi Buda első építményei megjelentek. A későbbiekben az ekkor még Kelenföld (Kreenfeld) hegyének, vagyis Mész-hegynek nevezett emelkedő tetején és oldalának felső részén mészégetők tanyáztak, míg déli oldalát szőlővel telepítették be.
Nevét a csanádi püspökről – Szent István királyunk fiának, Imrének 1021-ben nevelőjéül választott és később vértanúságot szenvedett – velencei Gellértről kapta. Közismert a legenda, hogy Gellért püspököt a kereszténység ellen fellázadt magyarok – némely források szerint besenyők – I. András uralkodásának idején, 1046-ban állítólag innen taszították a Dunába. Bár egyes források tudni vélték, hogy mindez egy óbudai szikláról esett meg, annyi bizonyos, hogy ettől kezdve nevezik Gellérthegynek. A szomorú eseményt egy korabeli krónikaíró örökítette meg, aki szerint „Pest alá érve Vatha és öt társa Gellért szekerét megtámadvák, s őt magát kövekkel dobálták meg. A szentéletű püspök fél térdre ereszkedve fogadta a súlyos csapásokat, hangosan kérve Istent, hogy bocsásson meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek. De a felbőszült pogányok csak annál kegyetlenebbek voltak, s utoljára kocsiját a Duna-parton feldöntve, roskatag testét kirántották belőle, s hordóba zárva a kreenfeldi hegyről alágördítették. S mikor látták, hogy a kegyetlenség után is még mindég él, mellébe dárdát szúrtak, agyvelejét pedig kővel loccsantották széjjel.” A véres esemény után majd négy évtizeddel, István királyunkkal egy időben avatták szentté Rómában, mártíromságának helyszínén pedig kápolnát szenteltek a tiszteletére, amely egészen a török korig létezett.1541-ben, amikor Roggendorf osztrák generális Buda bevételére készült húszezer embere élén, főhadiszállását a Gellért-hegyen rendezte be. Onnan kezdte el lövetni a szomszédos várat, amelynek parancsolója ekkoriban Zápolya özvegye, Izabella királyné volt, azonban sem támadással, sem csellel nem tudta bevenni a várat. Hamarosan viszont a barát hívására megjelentek a törökök Buda alatt, és segítségükkel sikerült az osztrák csapatot szétverni, ám alig egy hét múlva ők maguk foglalták el a várat majd másfél évszázadra.
A következő száznegyvenöt év alatt keveset tudni a Gellért-hegy életéről. A törökök erődítményt építettek a tetejére, amit megfigyelőállomásnak használtak, és amelyet gyorsan elhagyva a szomszédos várba vonultak, amint ellenség közelített. A német nyelvű lakosság ekkoriban Boszorkány-hegynek nevezte (hogy miért, az ma is rejtély), míg a törökök a szentként tisztelt és a hegy tetején eltemetett Gürz Eliász muzulmán papról Gürz Eliász hegyének keresztelték, és búcsújáró helyként használták Szent Gellért hegyét.
A törökök kiűzésének örömére a hegy tetején kálváriát emeltek, és ekkor jött divatba a Gellért-hegyi húsvéti ünnep, valamint a szüreti mulatság is, amely több évszázadon keresztül a fővárosiak kedvelt búcsúhelye volt. Amikor a nagyszombati egyetemet Budára költöztették, gondoskodni kellett a hozzá tartozó csillagvizsgáló intézet elhelyezéséről is. A hegy tetején ekkoriban már csak a török erődítmény alapja állt, és e helyet vélték a legalkalmasabbnak a csillagvizsgáló számára. József nádorral konzultálva, 1813-ban kezdtek hozzá az intézet építésének, amelynek ünnepélyes megnyitása két év múlva történt meg. Az épület keleti és nyugati oldalát egy-egy magas és széles torony díszítette, amelyet a hosszú, magas ablakú csillagvizsgáló terem kötött össze. Az első hazai csillagda, amely kiváló műszereiről és sikeres megfigyeléseiről volt híres, 1849-ben, a szabadságharc alatt pusztult el, helyére az osztrákok a ma is látható Citadellát, fellegvárt építtették.
A városrendezés idején, a XIX. század végén szüntették meg a hegycsúcs katonai jellegét. 1919-ben azonban forradalmi ágyúállásokat építettek ki, a második világháború alatt pedig fogolytábor működött itt, majd a szovjetek uralták az erődöt. A napokban viszont egy – engedély nélküli – építkezés borzolja a fővárosiak idegeit.
A hegy oldalában található Szent Iván-barlangban a húszas években sziklakápolnát „robbantottak” ki, s az imahelyet – hosszú szünet után – egy évtizede újították fel a pálos rendiek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.