A bizonytalanság tanéve kezdődik

Az idén a magyar közoktatás bizonytalan tanévkezdés előtt áll – fogalmazott tegnapi tájékoztatóján Sió László. A Fidesz oktatási kabinetjének vezetője szerint a jelenlegi Oktatási Minisztérium (OM) visszatért az 1994–98 közötti időszakhoz, amikor is nem a megegyezés keresése volt az elsődleges szempont, hanem a minisztériumi vezetők vízióinak ráerőltetése a szakmára.

Hanczár János
2002. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem történt még meg az, hogy a tanévkezdés időpontját a vakációzó diákok és a pihenő pedagógusok az újságokból tudják meg, és úgy induljon az iskolaév, hogy nem tudni, mikor kezdődik és mikor végződik a tanítási szünet – jellemezte az OM munkáját Sió László. Hozzátette: a minisztériumban még most is dolgoznak a tanév rendjének igen jelentős, több oldalt kitevő módosításán, amely a szünetek időpontján túl a vizsganapokat, a mérési-értékelési programot, a felvételi rendjét is érinti. A politikus információi szerint a szülői szervezetekre hivatkozva Magyar Bálint oktatási miniszter megrövidítené az őszi szünetet, mert a szülőknek gondot okozna, hogy az ötnapos szünet két munkanapján hogyan oldják meg a gyermekek elhelyezését. Ez ellentétes az OM korábbi évenkénti felméréseivel, amelyek során az iskolaigazgatók 81, míg a szülők 82 százaléka mondta azt, hogy az őszi szünet bevezetését kedvező, kívánatos változásnak tarja.
Sió László úgy vélte, hogy a felvételi rendjében tervezett változtatás lehetővé tenné, hogy a szerkezetváltó középiskolák ne csak akkor tarthassanak írásbeli felvételi vizsgát, ha jelentős a túljelentkezés, hanem már akkor is, ha a felvételizők száma alig másfélszerese a felvehető diákok számának. Kifogásolta továbbá azt is, hogy a szakma pozitív véleménye ellenére az OM gyakorlatilag felszámolja a PISA nemzetközi méréssel összhangban lévő mérési programot. Emellett folytatódik a tantervi szabályozás konszenzussal kialakított kerettantervi rendszerének szétverése. A tanév hosszát Magyar Bálint 180 napban határozta meg, miközben a kerettanterv 185 tanítási napra készült. Elmondta: a közoktatási törvény nyár eleji módosításával már csak választhatóvá tett kerettantervről szóló rendelet megváltoztatása már aligha nevezhető módosításnak, hiszen a rendelet szövegének felét egyszerűen törölni kívánják.
Sipos János, az Oktatási Minisztérium (OM) közoktatási helyettes államtitkára Sió szavaira reagálva elmondta: az ősz folyamán gyűjti be azokat a javaslatokat, amelyeket a közoktatási törvény módosításához vár, ezért az előterjesztés legkorábban télen kerülhet az Országgyűlés elé. Az iskolakezdéssel kapcsolatban kijelentette: Magyar Bálint júniusban az iskolafenntartókat értesítette arról, hogy a tanév rendje változni fog, júliusban pedig közzétette a tanévkezdés időpontját.
*
Jövőre várhatóan 50-55 iskolaépület újulhat meg abból a hétmilliárd forintból, amelyet a tervek szerint az iskolafelújítási program első évében e célra elkülönítenek – közölte Hiller István, az OM politikai államtitkára a Csepelen tartott tanévnyitó rendezvényen tegnap. A több ciklusra tervezett rekonstrukciós program finanszírozási hátteréről elmondta: a költségek 40 százalékát a büdzsé, 60 százalékát különböző európai uniós alapok biztosítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.