Almási Szalai János a garabonciás diákról

Szepesi Attila
2002. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Boszorkány, kan ördög, Garabonciás Deák nincs, édes Atyámfia, nem is volt soha, nem is lesz e világban. Azok, akik a régibb időkben magukat boszorkányoknak lenni megvallották, részint féleszű, részint gyermekségektől fogva a boszorkányokról való mesékkel megvesztegetett agyvelejű emberek voltak… – írja 1794-ben közreadott könyvében Almási Szalai János bánhorváti prédikátor. Feltűnő az orátori hevület, amivel ágál, érvel, amiből arra lehet következtetnünk: volt miért s mi ellen hadakoznia, s hogy hívei táborában igencsak elevenen élt még a boszorkány-, ördög- és garabonciáshit. Nem első és nem utolsó ez a harsány prédikátor, aki e kérdéssel szembekerül.
Pápai Páriz Imre, a nagyenyedi orvostudor Pápai Páriz Ferenc (1649–1716) leszármazottja Keskeny út címmel ad ki könyvet 1719-ben a boszorkányokról és varázslókról, bemutatva „az incselkedő ördög istentelenségét”, aki a varázslók különféle nemeit bujtogatja: egyik viaszból, másik ember körméből, a harmadik a madarak beléből jósol. Csuzy Zsigmond pálos szerzetes pedig 1724-ben ezt írja Evangeliomi Trombita című munkájában a karácsonyi népi ünnepekre utalva: „Bűbályosok, akik ezekben a szent napokban sokféleképpen babonáskodnak. S hogyan is reménylhetik az ilyetén varázslók üdvességes feltámadásokat? Holott még azok is utálatossak az Úr előtt és kitörli az élet könyvéből, akik nézetnek vagy csak kérdezősködnek is tanácskozva az ilyenektől: mert azok által az ördöggel szövetkezvén, néki hajtanak térdet-fejet mint az Izrael fiai Báalnak…”
Almási Szalai János először megbírálja a mindenféle „kalendáriombeli regulákat”, amelyek szerint a „hónapnak bizonyos résziben kell plántálni, veteményezni”. Aztán sorolja a többi balhiedelmet, miszerint ha a gyereket naplemente után fürdetik, zavart lesz az álma, ha tehénfejéskor a kútból vizet mernek, elapad a tej stb. Aztán a „különféle jelekből, dolgokból való jövendöléseket” veszi górcső alá, végül „az emberek felől való babonás vélekedéseket”. Itt tér rá a boszorkányok, kísértetek, „rontások, kötések és megnyomások” taglalására. Szól a „tüzes emberről”, megjegyezve: az éjszakai mocsári tüzek „nem egyebek, hanem a földből, holt testekből, dögökből kijött büdösköves, salétromos gőzölgések, a levegőbe összevegyült párázatok meggyulladása, közel a földszínéhez”.
Végül a kísértetek felett tart szemlét, mint generális a felsorakoztatott bakákon, arra a bölcs konklúzióra jutva, hogy olyan emberek hisznek csak ezekben, „akiknek agyvelejük tele van az efelől való haszontalan képzelődésekkel, mégpedig ezek is csak éjszaka mondják, hogy láttak kísértetet, amidőn a szemek igen könnyen csalhatnak. Nincs Atyámfiai, nem is lehet ilyen éjszaka járó kísértet. Mert ha volna, az vagy a magát felakasztott, vagy másképpen magukat megölt embereknek lelkükből lenne, némelyeknek vélekedése szerint. Vagy az ördög látható testébe öltözve játszódna az emberekkel…” Azon némiképp eltűnődik a szerző, hogy Krisztus korában – miként a Biblia is írja – sok ördöngös, nyavalyatörős és más furcsa szerzet élt a földön. Hozzáteszi: amikor Isten fia felment a mennybe, „megszűnt ezen nyavalya is e földön”.
Almási Szalai szerint az a legfőbb baj, hogy a keresztények is bizonytalanok a kísérteteket, kan ördögöket, boszorkányokat illetően. Ami pedig a fellegek közt sárkánygyíkot nyergelő garabonciásokban hívőket illeti, akik „szeles jégesőt, záporesőt bocsátanak a falu mezejére”, azoknak tudniuk illene, hogy a „felhők egyedül Isten szekerei”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.