Tegnap hajnalban ért a vonat a kelebiai határállomásra és délután indult tovább Hegyeshalom felé. A nyolc vagonból álló szerelvény egyike transzformátorokat, a többi hét pedig konténerben tárolt, penta-clor-bifenilt (PCB) rejtő hordókat tartalmazott.
A vámosok több mint fél napig, vagononként vizsgálták át a szállítmányt, de radioaktív sugárzásra utaló jeleket sem a sugárkapuk, sem a kézi detektorok nem jeleztek. A jugoszláviai autógyárból származó, összesen 265 tonna hulladék a Környezetvédelmi Főfelügyelőség engedélyével halad át Magyarországon. Mivel a nemzetközi szabályozás értelmében csak mérsékelten számít veszélyesnek, külön útvonalengedélyre nem volt szükség. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának adatai szerint közúton évente 46 ezer, vasúton 4-600, a Dunán pedig naponta 7-17 alkalommal szállítanak veszélyes anyagot, amelyek közé tartozik többek között a benzin, a kerozin, a petróleum, de a klór és a műtrágya is. A több tízezer veszélyes anyagnak csupán töredéke számít kiemelten veszélyesnek. Ezek szállításához külön útvonalengedély szükséges. Kötelező értesíteni a Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot is, de csak akkor, ha a rakományt közúton vagy vízen szállítják. Az engedély kilométerre pontosan jelöli az útvonalat. A katasztrófavédelmi szolgálat speciális csoportjai azonnal beavatkoznak, ha megsérül, csöpögni vagy szelelni kezd a szállítmány.
Az EU-ban nincs szükség külön útvonalengedélyre az ilyen anyagok szállításánál: ott közlekedési táblák igazítják el a fuvarozót, aki súlyos büntetéssel számolhat, ha nem tartja tiszteletben azokat.
Részletek a 17. oldalon
Mindig szerette volna kipróbálni a honfoglalók íját? Augusztus 20-án irány Ópusztaszer!
