Autópálya-átadások határidő előtt

Határidő előtt, várhatóan november elején átadják a forgalomnak az M3-as sztráda épülő szakaszát Füzesabony és Polgár között, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) ugyanebben a hónapban elkészül az M7-es teljes felújításával – értesült a Magyar Nemzet. Az M30-as autópálya egy szakaszán ugyanakkor kisajátítási probléma miatt nem tudnak dolgozni a munkagépek. A beruházó Nemzeti Autópálya Rt.-nek nem sikerült megegyezni az érintett terület tulajdonosaival; az ügy a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatalhoz került.

Putsay Gábor
2002. 08. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen 160 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat ad át a MAK az M3-as és az M7-es legújabb szakaszaival, amire még az Orbán-kormány alatt kapott megbízást. Az eredeti határidő – 2002. november 30. – előtt 2x2 sávos, a legmagasabb műszaki és forgalmi követelményeknek eleget tévő autópályát vehetnek igénybe az autósok Budapest és Zamárdi, illetve Füzesabony és Polgár között. Az M3-as 67 kilométer hosszú munkaterületén (ebből öt kilométer az M30-as első szakasza) jelenleg a kopóréteg építése folyik, az útpályán ez az utolsó előtti munkafázis: miután a kopóréteg elkészül, csak a forgalmi jelek felfestése marad hátra. Ezzel együtt folyamatosan építik a hidak korlátait, a közlekedési táblákat, az informatikai rendszereket, s ahol ez még nem történt meg, elhelyezik a vadvédő kerítést. A kivitelezőktől származó információk szerint sem az utómunkákat, sem a kopóréteg építését nem befolyásolja a kedvezőtlen időjárás, így az elképzelésüknek megfelelően kerül sor az út átadására is.
Ugyancsak az ütemterv szerint haladnak a munkák az M7-es autópályán. A MAK 93 kilométer hoszszú autópálya teljes felújítására, illetve megépítésére kötött szerződést. Mint ismert, tavaly novemberben adták át Érd és Balatonaliga között a felújított jobb útpályát, idén júnisban pedig az Aliga és Zamárdi között eddig hiányzó 20 kilométer hosszú fél autópályát. Ebben az évben a főváros felé vezető jobb pályát építették át, a konzorcium az Aliga–Zamárdi szakasz felújítását szeptemberre ígéri. Jelenleg még 28 kilométeren folyik az építkezés, ebből két szakaszt szeptemberben, az utolsó kettőt pedig novemberben adják át. Az útpálya felújítása mellett a projekt részét képezi az M7-en található száz híd és felüljáró teljes rehabilitációja.
Az M30-as autópálya Emőd– Miskolc közötti 24 kilométerét idén májustól építi a konzorcium, eddig 18 kilométeren végezték el a földmunkákat. Az utolsó szakaszon, Miskolc környékén területkisajátítási probléma miatt nem tudnak ráhajtani a munkagépek a kijelölt nyomvonalra. Ha ez az állapot szeptember után is fennmarad, veszélybe kerül a 2003. november 30-i határidő. A területet a Nemzeti Autópálya Rt.-nek kell biztosítania, még mielőtt a kivitelező elkezdené a munkát, az autópálya-társaság azonban tizenhat hektárnyi területről – amelyen belül az autópálya nyomvonala 2,5 hektárt foglalna el – máig nem tudott megegyezni az érintett harminc tulajdonossal. Ennek megfelelően az ügy a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal hatáskörébe került: amennyiben továbbra sem lesz egyezség a vételárat illetően, a területet kisajátítják. Információink szerint az autópálya nyomvonala az érintett részen egy volt termelőszövetkezeten halad keresztül. Értesüléseink szerint több tulajdonos 1996-ban hektáronként 15 ezer forintért jutott hozzá a telkekhez, amiért az NA 2,2 millió forintot kínált fel. A hivatal ez ügyben várhatóan október végén hoz döntést, amit a tulajdonosok a bíróságon megtámadhatnak. Mindez több hónapos késést is jelenthet.
A MAK fővállalkozásában épülő gyorsforgalmi utak közül az M9-es autóút 20 kilométeres szakaszának átadására 2003. június 30-ig kerül sor. Az autóút részeként, a Szekszárdi Duna-híddal szintén erre az időpontra készül el a Magyar Hídépítő Konzorcium.
*
Szerdán jelenik meg a Közbeszerzési Értesítőben a Nemzeti Autópálya Rt. pályázati felhívása a négy új autópálya-szakasz megépítésére, amelyekre korábban meghívásos tenderen kértek ajánlatokat – mondta Nagyházi Gyula, a Közbeszerzések Tanácsa sajtóreferense.
***
Pert nyert Magyar Bálint. Az autópálya-építésekkel kapcsolatos közérdekű adatok közlésére kötelezte a Magyar Fejlesztési Bankot tegnap kihirdetett elsőfokú, jogerős ítéletében a Pesti Központi Kerületi Bíróság. A pert az előző ciklusban kezdeményezte Magyar Bálint szabad demokrata képviselő. Az ítélet szerint a bank köteles közölni, hogy 1999-től hány esetben kötött szerződést autópálya-építésre, -finanszírozásra, és ezek közül melyiknél tekintett el a közbeszerzési eljárástól. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.