Évente összesen háromszázezer embert fogad a városligeti intézmény, a látogatók kilencvenöt százaléka azonban a téli időszakban érkezik a műjégpályára s csupán a maradék öt százalék használja a nyári csónakázótavat. Az intézményhez tartozó műemlék jellegű épület egyes részeit azonban nem használják, mert életveszélyesek. Az épület, a tó és a jégfelület felújításáról még tavaly döntött a közgyűlés, a rekonstrukció jövő tavasszal kezdődik – mondta el lapunknak Szabó István, a sportügyosztály vezetője. A beruházást várhatóan 2004 végén fejezik be. Jelenleg az előkészítés zajlik. A tervpályázaton már tavasszal eredményt hirdettek, most az engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentációt készítik. A beruházásra 1,36 milliárd forintot szavazott meg a közgyűlés, a pontos költségek azonban csak az engedélyezési tervek elkészülte után, várhatóan ősszel derülnek ki.
Szabó István elmondta: a rekonstrukció során felújítják az épületet, a tómedret, a jégpályát és a gépészeti berendezéseket is. Az épület háborúban megrongálódott, majd lebontott szárnyát újra felépítik az eredeti tervek alapján. Az épület egynegyedét jelenleg a hűtőtornyok foglalják el, ezeket a tó gátrészénél, a föld alatt helyezik majd el. A rekonstrukciót egyébként a tómederrel és a műjéghez szükséges gépészeti berendezésekkel kezdik. – Ez a tervek szerint jövő ősz végére el is készül, tehát a műjégpálya nem teljesen komfortosan, de jobb jégfelülettel várja a korcsolyázókat – mondta az ügyosztályvezető. A jég felújításának sürgősségét az is indokolja, hogy a csövek már életveszélyesen öregek, így minél tovább halogatják a rekonstrukciót, az annál többe kerül majd.
A felújítás során a csónakázótó újra eléri az eredeti hatvan-nyolcvan centiméteres vízmélységet. A mederben lévő három réteg beton miatt ugyanis a víz mindössze 35-40 centiméter mély.
A hűtőtornyok kiköltöztetésével, a lerombolt szárny újrafelépítésével és az életveszélyes épületrészek felújításával a jelenleginél lényegesen nagyobb terület lesz használható. Szabó István elmondása szerint ezért a jelenlegi funkciók mellé újakat is terveznek az épületbe. Várhatóan kialakítanak például egy turisztikai szolgáltató központot is. – Ezt az indokolja, hogy a Városligetbe látogatók a parkolási lehetőségek miatt a műjégpályához érkeznek meg, így ez a rész a liget kapujának is tekinthető.
A torony felső szintjét az életveszélyes állapot miatt most nem használhatják. Az még nem dőlt el, hogy a felújítás után milyen funkciót kap az épületnek ez a része. Szabó István szerint vagy az irodák költöznek ide, vagy az éttermet alakítják ki a toronyban.
A főpolgármesteri hivatal környezetvédelmi ügyosztályán jelenleg készül a Városligeti-tó rendezésére vonatkozó tanulmány. Ezt hamarosan tárgyalhatja a környezetvédelmi bizottság. Szabó István elmondása szerint azonban a sport és a környezetvédelmi ügyosztályok a felújítási és a rendezési terv előkészítésekor együttműködtek, így a rekonstrukciót és a tó rehabilitálását összehangolták. A tervek szerint a betonmedret természetessé alakítják át. Erre a célra 200 millió forintot különített el a Fővárosi Közgyűlés.
Trump és Putyin is megérkezett Alaszkába, kezdődik a csúcstalálkozó – kövesse nálunk percről percre az eseményeket!
