Csak az Európai Unióba való belépésünk után következik a részleges vasúti liberalizáció. Ekkor használati díj ellenében a MÁV pályakapacitásának húsz százalékát kell megnyitni más vasúttársaság vagy fuvarozó cég előtt. Teljesen 2007-től nyílik meg a magyar piac. A MÁV szerint azonban a csatlakozás kezdetétől eleget kell tenni valamennyi EU-s követelménynek. Udvari László, a vasúttársaság elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: a reformmunkákat fel kell gyorsítani. A kezdeti lépések korábban megtörténtek: ezek nyomán számvitelileg elkülönült a pálya- és vállalkozóvasút. Jövő év január 1-jétől négy szervezeti egység lesz felelős a pályák fenntartásáért és üzemeltetéséért, az áruszállításért, a személyszállításért, valamint a gépészetért. Az EU határozottan ellenzi, sőt tiltja a keresztfinanszírozást, állami forrás nem kerülhet az áruszállításhoz, ugyanis az a versenyszférába tartozik. Ennek megfelelően alakítják át az állam és a MÁV közötti elszámolási rendszert, mivel a költségvetés csak a pályavasútra, illetve a személyszállítás működtetéséhez biztosíthat forrást. A MÁV vezetése az átalakítás előtt három területen – áruszállítás, járműbeszerzés, ingatlanhasznosítás – kívánja felülvizsgálni a társaság gazdálkodását – közölte Udvari László. Elsődleges feladat, hogy az áruszállítási veszteségeinek okait meghatározzák, ugyanis valamennyi vasúttársaságnál ez a legfontosabb – olykor az egyetlen – jövedelemtermelő ágazat. Udvari ugyanakkor elmondta, hogy az utóbbi évek veszteségeinek objektív okai is lehetnek, hiszen az áruszállítási igények csökkentek és a közúti árufuvarozás is megerősödött, ami nemcsak hazánkban, hanem valamennyi európai országban komoly nehézségeket okoz a vasúttársaságoknak.
Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV a Dunavagon Kft.-vel fel kívánja bontani azt a szerződést, amelyben 150 eltolható oldalfalú tehervagon legyártatásáról és bérletéről állapodott meg. Udvari szerint a Dunavagon-szerződés gazdaságilag kedvezőtlen és hátrányos a MÁV-ra nézve, és nem biztosítja kellőképpen a magyar vasúti járműjavító ipar bevonását. A Dunavagon és a MÁV között augusztus 21. után kezdődnek a tárgyalások a szerződés felbontásáról, ezt követően a 150 tehervagonra újabb pályázatot írnak ki.
A MÁV elnöke úgy nyilatkozott: a folyamatban lévő személykocsi-beszerzésekről nincs olyan ismeretük, hogy azokat fel kellene függeszteni. Így folyamatosan érkezik a MÁV-hoz a korábban megrendelt 136 elővárosi személykocsi, jövőre pedig a német motorvonat. Udvari Lászlónak ugyanakkor nincs tudomása arról, hogy le kívánják állítani az orosz államadósság terhére megrendelt negyven sínbusz szállítását. Információink szerint ugyanis a kormányhoz közel álló gazdasági érdekcsoportok képviselői moszkvai tárgyalásukon felvetették az orosz sínbuszügyet. Mindez arra irányul – értesüléseink szerint –, hogy a fennmaradó 39 sínbusz később, vagy egyáltalán ne érkezzen az országba. Az érintetteknek ugyanis más elképzelésük van az orosz államadósság rendezéséről.
A vasút vezetése felül kívánja vizsgálni a MÁV ingatlanvagyon-gazdálkodását. Udvari ezzel kapcsolatban annyit közölt, hogy a vasútcég a meglévő ingatlanvagyonának csak egy részét használja ki, ennek kezelését az alaptevékenységről le kívánják választani.
A személyszállítás fenntartása – mint alapszolgáltatás – az EU-csatlakozást követően is állami feladat lesz, így e területen költségvetési forrásokból gazdálkodnak majd. Az árufuvarozás és a személyszállítás mellett a mozdonyparkot is külön társaság kezeli a jövőben, az uniós csatlakozás után állami támogatásban ez az ágazat nem részesülhet. A vasúti pályákhoz hasonlóan a MÁV mozdonyait is térítési díj ellenében lehet majd használni, akár a hazai, akár más országok vasúti társaságainak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a magyar áru- és személyszállító vasút nemcsak a MÁV, hanem bármelyik uniós állam vasútjának a vontató járművét is használhatja, amennyiben kedvezőbb árat kínálnak az üzembentartók.
A MÁV infrastruktúrája, ezen belül a járműpark is elhasználódott, alacsony műszaki színvonalú, ezekkel a feltételekkel a liberalizált piacon kisebb az esélye a tőkeerős nyugati vasutakkal szemben. Ennek megfelelően korábban döntés született az elővárosi járműpark megújításáról, továbbá a kétáramnemű villamos mozdonyok, valamint olyan dízelmotorvonatok beszerzéséről, amelyek jövedelmezően üzemeltethetők és magas utazási komfortot biztosítanak. Mint azt Udvari László elmondta, a MÁV járműparkjának teljes felújítására anyagiak hiányában nem lesz lehetőség az elkövetkező években, ezért elsőbbségi sorrendet alakítanak ki. Az eddigi beszerzésekhez hasonlóan továbbra is elsődleges fontosságúként kezelik a nagy távolságú intercity (IC) és az elővárosi – Budapest és a vidéki nagyvárosok – forgalomban használt járműpark cseréjét, illetve felújítását. A IC-vonatok jelenlegi színvonalának fenntartása szerepel napirenden – ugyanis ma ez az egyetlen részleg, ami versenyképes szolgáltatást nyújt –, az elővárosi forgalmat pedig motorvonatokkal kívánják lebonyolítani. Utóbbihoz azonban új járművekre lenne szükség. A személyszállítás megújítására 2003-ban 16 milliárd forintot költene a tervek szerint a MÁV. Az e célra fordítható tényleges összeg az éves költségvetési tárgyalásoktól függ – csakúgy, mint a vasút átalakítása. Abban az esetben ugyanis, ha az állam a vasúton kívánna spórolni, a szolgáltatási és műszaki színvonal tovább romlik. Ez a jelenleginél is több pénzébe kerül majd az adófizetőknek, a leendő versenytársakkal szemben pedig kiszolgáltatott lesz a magyar vasút.
***
A MÁV Rt. főbb adatai (1996–2002)
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
terv
Összes költség (M Ft) 153 507 163 280 183 883 200 446 220 479 240 988 240 933
Összes bevétel (M Ft) 134 953 151 401 172 602 186 176 198 267 211 806 212 033
Veszteség (M Ft) –18 554 –11 879 –11 281 –14 270 –22 212 –29 182 –28 900
Összes utas (millió fő) 155,8 155,1 155,2 155,1 154,2 159,6 162,6
– ebből fizető (millió fő) 123,7 123,2 123,6 120,6 120,0 125,6 n. a.
Árutonna (ezer) 44 588 46 018 47 497 43 606 43 618 43 801 44 225
Havi átlagbér (Ft/fő) 46 909 55 374 65 286 76 585 86 466 97 770
Forrás: MÁV Rt.
Zelenszkijt terroristaként kell letartóztatni
