Elkeseredett küzdelmet folytatnak a dél-afrikai hatóságok azért, hogy megállítsák az olaj szivárgását az olasz zászló alatt hajózó Jolly Rubino tankerhajóból, amely a világörökséghez tartozó Szent Lucia természetvédelmi területnél szenvedett balesetet múlt hét csütörtökön. A szakértők kivitelezhetetlennek tartják korábbi tervüket, így meg sem próbálják a nyílt vizekre vontatni a megfeneklett monstrumot. Az új elképzelés szerint inkább kiszivattyúznák az olajt a tanker két – egyaránt megrepedt – tartályából – adta hírül tegnap az NBC televízió.
A hajó oldalán egyre nagyobbak a repedések, így a hatóságok attól tartanak, hogy a Jolly Rubino törzse kettétörhet.
– Pillanatnyilag nyerésre állunk az olajfolttal szemben, ezért arra összpontosítunk, hogy valamilyen módon kiszivattyúzzuk a tankerben maradt olajt, mert a nyolcadik napja égő tűz komolyan meggyöngítette a Rubino törzsét – közölte Nicholas Sloane, a Smit mentőcsapat kapitánya. A tegnapig megfékezhetetlennek bizonyuló lángok a fedélzeten lobbantak fel, majd átterjedtek a motortérbe, közvetlenül a hajó megfeneklése után.
Az UNESCO által jegyzett lápos terület – amelyet egy földnyelv választ el a tengertől – törékeny ökoszisztémáját egyelőre nem veszélyezteti közvetlenül a szivárgó anyag, ám ha megfordul a szél, akkor komoly bajban lesz a park.
A hatóságok közlése szerint a roncs körül egy nyolc kilométer kiterjedésű olajfolt úszik a tenger felszínén. A folt az északi szélnek és az ár-apály kedvező hatásának hála egyelőre délre tart. Kevés olaj így is eljutott a megfeneklett hajóhoz közeli partra, ezért a környezetvédők másfél kilométer hoszszúságban homokbarikádot emeltek, hogy megvédjék a tengerbe ömlő Umflozi folyó tölcsértorkolatát, amely összeköti a lápot a tengerrel.
A Jolly Rubino mérgező kemikáliákat is szállított. A hír nagy aggodalmat keltett a környezetvédők körében. A toxikus anyagok (oldószerek, fenol, alpha-naphthylamine) zöme elégett a tűzben – közölte Rejoice Mabudafhasi, Dél-Afrika helyettes környezetvédelmi minisztere. A közeli partvidéket azért biztonsági okokból lezárták.
A Smit szakemberei tegnap feljutottak a megfeneklett hajóra, első feladatuk a motorba üzemanyagot szállító vezeték helyének meghatározása volt. Később megállapították, hogy a roncsból eddig 450 tonnányi olaj folyhatott el a Rubino part felőli oldalán található, húszméteresnél nagyobb repedésen. A hajó huszonkét fős legénységét még a baleset napján kimenekítették.
A megfeneklett Jolly Rubino a napokban már mint turistalátványosság teljesít „szolgálatot”.
Evakuálták a liverpooli lelátót, a csodagyerek lecsapott, Pécsi debütált az Anfielden
