Kagylóvilág: nem a kicsiknek kedvez

Egyre kevesebb a kitörési lehetőség a távközlési piacon, hangoztatják az elemzők. Véleményüket arra alapozzák, hogy a vonalas szolgáltatások növekedési lehetősége megállt a lefedettség miatt, így már csupán a mobil távközlésben lehetséges még némi előrelépés. Azok a távközlési cégek, amelyek a liberalizációkat követve nem szereztek maguknak újabb és újabb piacokat, és nem terjeszkedtek a mobilfónia felé, azok láthatóan kimaradtak a versenyből. Akik a kesztyűt felvették, eladósodtak: feltehetjük tehát a kérdést, valójában milyen úton lett volna érdemes elindulni, és ha már baj van, hogyan lehet korrigálni. Az utóbbi hetekben drasztikus és kevésbé mellbevágó költségcsökkentési vagy éppen – finoman fogalmazva – hatékonyság-javító módszereket ismertettek a cégek.

2002. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság nem meglepő, hogy a távközlési cégek és az azokat kiszolgáló hálózati eszközöket gyártók nem a legkedvezőbb eredményekkel szolgálnak. Ugyanakkor azt vesszük észre, hogy vezetékes és mobiltelefonjaink számláin egyre nagyobb összegeket olvashatunk. Feltehetjük a kérdést: ha ilyen horribilis összegeket fizetünk a cégeknek, akkor miért veszteségesek? Sajnos, nem a helyes számítási módszert végeztük el, mert egyre több szolgáltatást használunk telefonon keresztül, mert egyre többet telefonálunk és még lehetne sorolni a „merteket”.
A probléma ott van, hogy életképes telekomtársaságot létrehozni és működtetni csak úgy lehetett az elmúlt években, hogy a vezetékes szolgáltatás mellett mobiltelefonálási lehetőséget, majd internetes hozzáférést is biztosítani kellett a felhasználók számára, ezért az igen költséges műszaki kiépítéseket banki kölcsönökből kellett finanszírozni. A technológiai robbanás azonban egyre nagyobb kihívást jelentett a szolgáltatóknak, az esetek néhány százalékában már-már túlzott is volt a nyomás. A cégvezetőknek nem volt mit tenniük, fenn kellett tartaniuk cégeiket, így vállalati kötvényekkel, valamint banki hitelekkel terhelték meg társaságaikat. Kettős nyomás nehezedett a menedzserekre, egyrészt a cég részvényesei eredményt, produktumot vártak, másrészt a vállalat hajóját a leghelyesebb irányba kellett fordítani úgy, hogy a hitelezők is megelégedettséggel szemléljék invesztíciójuk tárgyát.
A túlzott eladósodottság viszszájára fordult, azokra a telefonhálózati eszközöket gyártó és szerelő cégekre, amelyek a kilencvenes évek elején jelentős profitot termeltek, lesújtott az Y2K. Nem az ezredforduló számítástechnikai férge, hanem a szolgáltatók eladósodottsága okozta a Lucent Technologies és társainak hanyatlását. A hálózati eszközöket gyártó cégek közül talán az Ericsson és a Cisco Systems tartja legjobban magát, de a Lucent lassan a csőd közelébe kerül. A régen fényesen csillogó márkanevek saját maguk rabjaivá váltak. Mivel a szolgáltatóknak mindig a legfrissebb technikát kellett megvásárolniuk – horribilis összegekért –, ezért mára a fejlesztésekre már nemigen akad pénz a telekomkasszában. A legnagyobbak, köztük a Deutsche Telekom, a France Télécom azért mindig az elsők a piaci újdonságok bevezetése terén.
Néhány cég csupán egy szegmensre próbált szakosodni. Ilyen a brit Vodafone mobilszolgáltató, mely erőteljes ellenséges felvásárlási akcióiról híres. Ezek a cégek talán a legéletképesebbek, mi sem mutatja ezt jobban, hogy a francia közműszolgáltatóból kialakult „mindenes” társaság, a Vivendi egyik legfényesebb gyöngyszemét, a Cegetelt is a Vodafone falja fel. A Cegetel irányítása alá tartozik az egyik legnagyobb francia mobilszolgáltató SFR-társaság, amely igen kedvező falat az akvizítorcég számára. De hasonló esettel találkozhattunk a Telecom Italia esetében is, ahol eddig a Telekom Austria volt az egyik legnagyobb tulajdonos.
A beszűkült piacokon az nyer, aki a legtöbbet kockáztatja, az a nyertes, aki a lehető legnagyobb hatékonyságot tudja elérni a felvásárlások során, vagy inkább az, aki minél több országra kiterjedő szolgáltatói hálózatot tud kialakítani. Felvetődik a kérdés Magyarország európai uniós csatlakozása hajnalán: lehet-e egyszer egy egységes távközlési szolgáltató, lehet-e egyszer, hogy ha Genfbe vagy Budapestre telefonálunk Londonból, egyforma tarifát fizessünk? A válasz idővel megjön, de még sok bukást, költségcsökkentést láthatunk addig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.