Nem kell ahhoz milliomosnak lenni, hogy élvezhessük a luxust, hiszen valamilyen módon lassan-lassan rá vagyunk kényszerülve azokra a termékekre, amelyeket egy-két évvel korábban még drágállottunk. Egyszerű példa erre a mobiltelefonok elterjedése: néhány éve, a 450 MHz-es távközlési rendszer bevezetésekor azok a menedzserek, akik a vállukon hordták „vasaló” néven becézett Ericcson készülékeiket, az akkori értékrendszerrel nézve luxustermékeket használtak.
Ma már csak azok a luxustermékek, amelyeket a „bemegyünk a boltba és megvesszük” módszerrel nem tudunk birtokba venni. Ha nincs elegendő pénzünk, akkor amit kinéztünk, az luxus számunkra. A luxus nem más mint néhány ezer termék márkája. Sok esetben a védjegyet, a csomagolást és a körítést kell megfizetnünk, nagyritkán a dizájnt, a formát és az egyediséget.
Az olaszok és a franciák irányítják a divatot
A legnagyobb luxusipari cégeket az olasz és a francia vállatok között találhatjuk. Az olasz Tod’s vagy a Louis Vuitton cipőt és táskát, a Gucci ruhaneműt, a Van Lack inget, a Brioni öltönyt, a Rolex, a Panerai, a Cartier órát vagy a Hermes kiegészítőket viselők egy külön kasztot képeznek a világban. Aki képes egy Tod’s D-Bag 1500 eurós árát minden további nélkül kifizetni és egy szintén Tod’s mokaszinért 2000 eurót adni, az minőséget, egyedi stílust, luxusterméket kap a pénzéért. Az 1900-as évek elején alapított kis cipőgyártó cég, a Tod’s Group kézzel készített cipőit, táskáit autóversenyzők, színészek, amerikai elnökök és first ladyk hordják. Így van ez az LV monogrammal jelölt Louis Vuitton-termékekkel. A Louis Vuitton Moet Hennessy céget a mai elnök-vezérigazgató, Bernard Arnault hozta létre a Hennessy konyak, a Moet pezsgő és a Louis Vuitton termékeket gyártó cégekből. Az Arnault által vezetett LVMH mára 50 márka tulajdonosa, köztük a már említett vállalatok, valamint a Dior, a Givenchy, a Loewe, a Fendi, a Veuve Clicquot és a Dom Perignon került a cégcsoport tulajdonába. A Louis Vuitton-termékek a legdrágább cikkek közé tartoznak: egy egyszerű bőrből készült névjegykártyatartó 200 euróba kerül, míg egy férfi aktatáska 1080 eurót kóstál. Az órák gyűjtői is válogathatnak, ha exkluzív terméket akarnak vásárolni. Ma a legfelkapottabbak a firenzei Panerai karórái, de igen keresettek a Cartier, a Corum és a Rolex cég termékei is. A titániumházzal és -szíjjal szerelt, 44 milliméteres tokházú Panerai Luminor Marinát 5200 euróért vesztegetik.
Huszonkétmillió forintos koktélkeverő
Magasra rakják a luxus mércéjét a szolgáltatócégek is. Aki igazán ad magára, az a londoni Ritz Hotel Rivoli bárjában „Robb” fantázianévű koktélt rendel, ami ugyan csupán 34 dollárba kerül, de amivel megkevergethetjük – 87 600 dollárt ér. A kristály keverőpálcában lévő sárga színű gyémántok együttesen 13,66 karátot tesznek ki. Hasonló luxust kap, aki a NetJet cég által ajánlott luxusrepülőgépek valamelyikében vásárol társtulajdont. Egy 1/16 rész a NetJet által kínált Citiation–V Ultra repülőgépből 350 ezer dollárba kerül, de havonta 5420 dollár fenntartási díjat és igénybevétel esetén óránként 1343 dollárt kell fizetnie a tulajdonosnak. Jelenleg a NetJet 449 darab repülőgépet üzemeltet ezzel a társtulajdonosi módszerrel.
Hódít a luxuslimuzin
Az egyik legnagyobb keletje a luxus-személygépkocsiknak van. Míg a 1970-es években jobbára a drága sportautókat kedvelték a milliárdosok, addig mára a limuzinok és a terepjárók is népszerűekké váltak. Az első luxusterepjárót a Range Rover készítette, de mára ez a név némileg megfakult; helyette jött a Hummer amerikai luxusdzsip. A Hummert a kuvaiti háború során vetette be az amerikai hadsereg, majd a már utcaiasított, extrákkal felszerelt változatot maga Arnold Schwarzenegger rendelte meg először. A Hummer kiforrott új utcai modelljei, a H1 és a H2 típusjelű terepjárók a legkelendőbbek a luxuskategóriában. A H1 160 ezer euróba kerül, míg a H2-es modellt „már” 110 ezer euróért megvásárolható. A sportautók piacán továbbra is a Ferrari és a Lamborghini hódít. Csekély, de nem elhanyagolható piaci részesedésre tett szert a szintén olasz, de Volkswagen-tulajdonban lévő Bugatti és a Ford által birtokolt brit márka, az Aston Martin is. Egy négyszemélyes Ferrari 456M GTA 230 ezer dollárba kerül, ezért a vásárló egy 5500 köbcentiméteres lökettérfogatú motorral szerelt, 12 hengeres, 442 lóerős sportautót kap. Az idei év legnagyobb sztárja a BMW tulajdonában lévő Rolls-Royce gyár új Phantom típusa. A Phantom ára 351 200 euró: ezért az összegért egy 2500 kilogrammos, 460 lóerős limuzint vehet át a vevő az értékesítőtől.
Lendvai Ildikó leleplezte Magyar Pétert, kiderült a titok