A Malév 2005-ig átalakítja flottáját

Megérkezett tegnap a Ferihegyi repülőtérre a Malév Rt. első, új Boeing 737–700 Next Generation repülőgépe. A flotta 18. tagja 2005 márciusától repül. A légitársaság évente 55 millió dollár – 12,5 milliárd forint – bérleti díjat fizet a gépekért, ugyanakkor a jelenleg használt 737-esekhez képest hétmilliárd forinttal lesznek kisebbek az üzemeltetési költségek. A Malév ugyancsak új gépek vásárlásához 100 millió dollár értékű hitelfelvételről tárgyal az EIB-bel.

Putsay Gábor
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egy évtizede használ Boeing 737-es repülőgépeket a Malév, a tizenöt Classicot 2005 márciusáig tizennyolc B-737 Next Generation váltja fel. A magyar légitársaság rövid távú célja, hogy Közép-Európában a legmodernebb flottát üzemeltesse, az új fejlesztésű Boeingokkal, illetve a Bombardier CRJ 200-as típusokkal – amelyekből a Malév tízet kíván forgalomba állítani két év alatt –, ennek az elvárásnak meg lehet felelni – mondta tegnap Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója. Mint ismert, a Malév 2001-ben döntött a flotta teljes megújításáról, előbb tíz, majd újabb nyolc Boeing gépre kötött szerződést. A Malév a tizennyolc járműért évente 55 millió dollárt fizet az amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) cégnek, akitől a járműveket bérli. Mint azt Udvarházy Istvántól, az ILFC elnökétől megtudtuk, a tizennyolc gépet 750 millió dollárért vásárolták a Boeingtól – a seattle-i gyárból egyenesen a magyar légitársasághoz kerülnek –; a Malévvel hároméves szerződést kötöttek, amit tíz évre lehet meghosszabbítani. A futamidő lejárta után lehetőség lesz újabb megállapodásra. Amennyiben a típus beválik, a Malév három repülőgépet megvásárolhat – mondta Udvarházy.
A 600 repülőgéppel rendelkező ILFC a Boeing és az Airbus megrendeléseinek a 15 százalékát köti le, a Seattle-ben készülő 737-es gépekből havonta hármat vesznek át. Mivel az ILFC a két repülőgépgyártó legnagyobb megrendelője, jelentős kedvezményeket vehet igénybe a vásárláskor – másrészt 2001. szeptember 11-ét követően lényegesen csökkentek a piaci árak –, így a Malév is 15-20 százalékkal olcsóbban jut a gépekhez. A Malév és az ILFC hároméves szerződése átalánydíjas, a futamidő alatt akkor sem emelkednek, illetve csökkennek a bérleti díjak, ha a piaci árak változnak.
A Boeing-flotta cseréje a törlesztőrészleteken kívül hatmilliárd forintjába kerül a nemzeti légitársaságnak, ugyanis a tizenöt Classicot fel kell újítani, mielőtt a tulajdonoshoz visszakerülnek – mondta Váradi József. A hatmilliárd forint 2003-ban és 2004-ben terheli a Malév költségvetését, ugyanakkor az új gépek forgalomba állításával évente hétmilliárdot spórol a légitársaság. A Next Generationok hajtóművei 15-20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, karbantartási költségei lényegesen alacsonyabbak, nagyobb távolságra, gyorsabban és magasabban képesek repülni, mint elődeik. A Next Generationok új fejlesztésű navigációs berendezéseik miatt a szűk légifolyosókon is nagy pontossággal közlekednek – ezáltal csökkenthetők a járatkésések –, a modern technikának köszönhetően pedig kizárt, hogy a levegőben ütközzön össze a 737-es egy másik géppel, a leszállás közbeni földnek csapódás elkerülése végett pedig ellátták egy speciális riasztóberendezéssel is.
A Boeing-flotta cseréjével egyidejűleg tíz Bombardier CRJ típusú, regionális forgalomra alkalmas gépet kíván forgalomba állítani a Malév. Kettő CRJ már üzemel, kettő jelenleg épül a kanadai gyárban, hatra pedig a Malév rendelést adott. Ezeket a gépeket – amelyek egyenként 20 millió dollárba kerülnek – megvásárolja a légitársaság. Mivel az önrészt fedező hatmilliárd forintot az ÁPV Rt. nem bocsátja a Malév rendelkezésére, a légitársaság teljes egészében hitelből finanszírozza a fejlesztést. A Malév 100 millió dollár értékű hitelfelvételről tárgyal jelenleg az EIB-vel, amihez kormánygaranciát kívánnak igénybe venni. A Bombardier repülőgépek finanszírozási tervét az elkövetkező hetekben terjesztik a kormány elé. Amennyiben a kormány nem fogadja el a tervezetet, kereskedelmi alapú hitelt vesznek fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.