Csőd Rt.

Hommer Tibor
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cinikus kérdés, mi a felelősebb politikusi attitűd: a választási kampányban azon élcelődni, hogy az Orbán-kormány naponta átad valamit (utat, hidat, kisüzemet, gyárat), vagy tétován nézni a gyárbezárásokat és a tömeges elbocsátást. Csendben szemlélve a gazdasági krízishelyzetet és Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter ténykedését, joggal merülhet fel bennünk a kérdés, nem zavarja-e időnként, hogy miniszter úrnak szólítják. Eljön még egyszer az idő, hogy mérgesen, gúnyolódásnak vélve utasítja majd vissza ezt a titulust, mert ráébred, hogy kinevezése a szabad demokraták fatális tévedése volt, s pozíciója csak és kizárólag az MSZP és az SZDSZ kormányzati kényszeralkujának köszönhető.
A szocialisták Csillag Istvánt nem veszik semmibe.
Csillogó bizonyítéka ennek Medgyessy Péter kormányfő minapi, cégvezetőkkel folytatott beszélgetése. A négy témakörből három alapvetően a gazdasági tárca kompetenciájába tartozott, Csillag István azonban nem vett részt a találkozón. Nem hívták. Nyilván a kormányfő nem akart nagyobb bajt előidézni annál, mint amekkora van. Inkább előrelátóan mellőzte gazdasági miniszterét, s távollétében kérdezte meg a cégvezetőket, egyebek között arról, hogy vajon mit tehet a kormány ebben a világszerte érzékelhető krízishelyzetben a gazdaság élénkítése érdekében. Üzenetértékű kérdés a kormányfő részéről, hiszen a kormánykoalíció gazdasági választási programját főként Csillag István neve fémjelezte. Mármost legalább két éve válsághelyzetben van a világ gazdasága, tehát a programok születésekor ugyanolyan akut problémát jelentett a dekonjunktúra, mint ma. A miniszterelnök kérdése azt is hordozta, hogy a kormánynak nincs épkézláb gazdaságösztönző elképzelése, márpedig kötve hiszem, hogy a gazdaságösztönző stratégiát, teszem azt, a sportminisztériumnak kellene, kellett volna megalkotnia. A miniszterelnök látványosan megbuktatta gazdasági miniszterét, amikor megkímélte személyétől azt a hat hazai cégvezetőt, akikkel a minap konzultált. Cégvezetőkbe általános, tankönyvízű tézisekkel képtelenség lelket önteni. Számukra inkább sok-sok konkrétumot kellene felsorakoztatni, és legalább a látszatát kelteni annak, hogy a kormánynak van némi fogalma arról, hogy mi történik az országban. Egy mondás szerint a probléma felismerése már fél megoldás – a jelenlegi szituációban már ez is keltene némi reményt arra vonatkozóan, hogy nem ment csődbe Magyarországon a gazdasági kormányzás.
Mert mi történt? Elbocsátott több mint háromezer embert az IBM, de a gazdasági miniszternek még csak a színét sem láttuk. A könnyűiparból, a feldolgozóiparból, a kohászatból ezreknek mondtak, mondanak fel naponta, de a minisztert legutóbb csak az M7-es autópályán láttuk, amikor személyesen ellenőrizte, hogy milyen hatással van a forgalomra az új matricarendelet. Elégedetten mosolygott, hogy nincs zavar az autópályán. Azt elfelejtette, hogy a matricarendelet bevezetésékor türelmi időt hagyott, tehát abból, amire kíváncsi, a saját rendelkezése miatt semmit nem láthat.
Azért csak megnézte.
Talán gyűjtött egy kis önbizalmat. Ráfért. Az elbukott Peugeot– Citroën beruházás mélyütés lehetett a számára, mert a francia autógyártó döntése után (mármint hogy Szlovákiába telepít gyárat) egy tollvonással átszervezte a minisztériumot. Ez sem kifejezetten gazdaságpolitikai stratégia, de legalább a látszatát keltette annak, hogy dolgozik. Ez is munka, ebben sikeres. Nyilván ő is erre a következtetésre jutott, mert egy tegnapi hír szerint hatszázmillió forintért most majd minisztériumi épületeket újíttat fel. Tartok tőle, hamarosan megtudjuk, hogy ezzel a látszattevékenységgel milyen csődért kárpótolja magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.