E héten érkezik az új Malév-gép

Ma adják át ünnepélyes keretek között a seattle-i Boeing-gyárban a Malév Rt.-nek készített első B–737 Next Generation repülőgépet. A vadonatúj gép csütörtökön érkezik Ferihegyre, a tizennyolcadik a tervek szerint 2005 tavaszán. Az idén 100–200 milliós nyereséget tervez a magyar légitársaság. A cég, illetve a nemzetközi piac hatékonyságát nagymértékben befolyásolják az iraki események. A kormány a teljes Malévet privatizálná.

Putsay Gábor
2003. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes flottáját lecseréli 2005 végére a Malév Rt., a géppark gerincét a tizennyolc új Boeing Next Generation 600/700/800-as típusai alkotják. Az új gépek rendszerbe állításával – tíz Bombardier CRJ 200-as repülőgéppel is bővül a park 2005-ig – kivonják a forgalomból a jelenleg használt 737-es, illetve a Fokker 70-es típusokat. Az első, 120 utas befogadására alkalmas 700-as gépet ma veszi át a Malév Rt. vezérigazgatója a Boeing seattle-i gyárában, a flotta első példánya csütörtökön ér földet Ferihegyen. További tizenhét B–737-est vehet át a Malév közvetlenül a gyártótól, a sorozat utolsó egységét 2005 tavaszára várják. Mint ismert, a Malév 2001-ben rendelt meg tíz repülőgépet az International Lease Finance Corporation (ILFC) nevű lízingcégen keresztül. Az ILFC-vel sikerült olyan megállapodást tető alá hozni, hogy az 500 repülőgéppel rendelkező társaságtól ne használt járműveket béreljen a Malév, a kifutó szériát újakkal pótolják. Az új gépekről és a jelenleginél kedvezőbb lízingdíjakról elsősorban a piaci környezet miatt sikerült megállapodni: 2001. szeptember 11-e után valamennyi légiipari cég jelentős kedvezménnyel tudta csak értékesíteni termékét. A Malév és az ILFC tavaly további nyolc gép bérletéről állapodott meg. A szerződés szerint a Malév 3–10 évig üzemeltetheti a B–737-es gépeket, lehetőség nyílik arra, hogy a futamidő lejárta után új megállapodást kössön az ILFC-vel.
Az első Next Generation-modell 1997 decemberében emelkedett a levegőbe. A Boeing új hajtóművei harminc százalékkal nagyobb tolóerő-teljesítményre képesek, a pilóták előtt monitoron megjelenő repülésvezérlő és navigációs adatokat a továbbfejlesztett számítógépprogram állítja össze. A modern technikának köszönhetően kizárt, hogy a levegőben ütközzön össze egy másik géppel a 737-es, a földnek csapódás elkerülése végett a járművet ellátták egy speciális riasztórendszerrel is. Az utasok kényelmét bőrülések, tágas csomagterek és egyéni monitorok szolgálják. A Malév az európai és közel-keleti forgalomban használja majd a Next Generation típusokat.
Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: az új flotta lehetővé teszi a légitársaság számára, hogy növelje hatékonyságát, csökkentse üzemeltetési és fenntartási költségeit. A Boeing flotta modernizálásával, illetve a tíz Bombardier CRJ–200 regionális repülőgép átvételével 2005-re Európa egyik legfiatalabb parkjával üzemelő légitársasága lesz a Malév – közölte Váradi. A társaság jelenleg kettő Boeing 767-est, tizenöt 737-est, hat Fokker 70-est, illetve kettő CRJ 200-ast üzemeltet. A Next Generation gépek érkezésével egy időben kivonják a forgalomból az 1998 óta használt 737-eseket, illetve a Fokker 70-eseket. (A társaság tavaly vásárolta a két CRJ-t, ugyanebből a típusból további kettőt rendelt az angliai repülőgép-kiállításon és hat gép opcióként szerepel.) A repülőgépek vételárát teljes mértékben bankhitelből finanszírozza a Malév.
A hosszú távon közlekedő B–767-esekről még nem született döntés – mondta Váradi József. A két, tengerentúli repülésre alkalmas 767-es üzemeltetése ugyanis 2002-ben kétmilliárd forintos veszteséget okozott a légitársaságnak. Váradi szerint figyelembe kell venniük egyrészt a közeljövőben esedékes szövetségi csatlakozást – ugyanis a partnerségi rendszerben hatékonyabban lehet üzemeltetni a hosszú távú járatokat –, másrészt számítani lehet a kínai turisták növekvő forgalmára. A Malév korábban leállította a Budapest–Peking járatát, a szervezett kínai turistacsoportok azonban új lehetőségeket kínálnak a Malévnek is. Váradi hozzátette: a közvetlen járat újbóli megnyitásáról egyeztetnek a kormányzati szervekkel, végleges döntés a következő hónapokban várható.
A Malév Rt. idén 120 milliárd forint bevétellel és 100–200 millió forint vállalati eredménnyel számol. Váradi elmondta: a 2002-es adatok még nem véglegesek, a társaság csaknem 2,3 milliárd forint veszteséggel zárta az esztendőt. Az idén a tervek szerint tizenöt százalékkal emelkedik a repülési teljesítmény, emellett csökkentik az üzemeltetési költségeket. A Malév tavaly növelte részesedését az európai piacon, Ferihegy forgalmának – a 2001. évi 47 százalék után – 53 százalékát a nemzeti légitársaság gépei bonyolították le.
A Malév 2003. évi teljesítményét legnagyobb mértékben az iraki válság befolyásolhatja. Egy háború ugyanis rendkívül kedvezőtlen helyzetbe hozza a globális légipiacot – a bizalmi index csökkenése és az üzemanyagok árának változása miatt –, amitől a Malév sem tudja függetleníteni magát.
Ugyancsak befolyásolhatják a világpolitikai események a Malév privatizációját, illetve a szövetségi csatlakozást. A Medgyessy-kormány a közelmúltban döntött arról, hogy a Malév Rt. száz százalékát értékesítheti az ÁPV Rt., ezt követően megkezdődtek a tárgyalások a potenciális légicégek, illetve a befektetők között. Ahhoz, hogy az ÁPV Rt. kiírhassa a privatizációs tanácsadói pályázatot, egy alkalommal még döntenie kell a kormánynak.
A Malév privatizációja az idén várható, Váradi József szerint több potenciális cég érdeklődik a légitársaság iránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.