Teljes flottáját lecseréli 2005 végére a Malév Rt., a géppark gerincét a tizennyolc új Boeing Next Generation 600/700/800-as típusai alkotják. Az új gépek rendszerbe állításával – tíz Bombardier CRJ 200-as repülőgéppel is bővül a park 2005-ig – kivonják a forgalomból a jelenleg használt 737-es, illetve a Fokker 70-es típusokat. Az első, 120 utas befogadására alkalmas 700-as gépet ma veszi át a Malév Rt. vezérigazgatója a Boeing seattle-i gyárában, a flotta első példánya csütörtökön ér földet Ferihegyen. További tizenhét B–737-est vehet át a Malév közvetlenül a gyártótól, a sorozat utolsó egységét 2005 tavaszára várják. Mint ismert, a Malév 2001-ben rendelt meg tíz repülőgépet az International Lease Finance Corporation (ILFC) nevű lízingcégen keresztül. Az ILFC-vel sikerült olyan megállapodást tető alá hozni, hogy az 500 repülőgéppel rendelkező társaságtól ne használt járműveket béreljen a Malév, a kifutó szériát újakkal pótolják. Az új gépekről és a jelenleginél kedvezőbb lízingdíjakról elsősorban a piaci környezet miatt sikerült megállapodni: 2001. szeptember 11-e után valamennyi légiipari cég jelentős kedvezménnyel tudta csak értékesíteni termékét. A Malév és az ILFC tavaly további nyolc gép bérletéről állapodott meg. A szerződés szerint a Malév 3–10 évig üzemeltetheti a B–737-es gépeket, lehetőség nyílik arra, hogy a futamidő lejárta után új megállapodást kössön az ILFC-vel.
Az első Next Generation-modell 1997 decemberében emelkedett a levegőbe. A Boeing új hajtóművei harminc százalékkal nagyobb tolóerő-teljesítményre képesek, a pilóták előtt monitoron megjelenő repülésvezérlő és navigációs adatokat a továbbfejlesztett számítógépprogram állítja össze. A modern technikának köszönhetően kizárt, hogy a levegőben ütközzön össze egy másik géppel a 737-es, a földnek csapódás elkerülése végett a járművet ellátták egy speciális riasztórendszerrel is. Az utasok kényelmét bőrülések, tágas csomagterek és egyéni monitorok szolgálják. A Malév az európai és közel-keleti forgalomban használja majd a Next Generation típusokat.
Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: az új flotta lehetővé teszi a légitársaság számára, hogy növelje hatékonyságát, csökkentse üzemeltetési és fenntartási költségeit. A Boeing flotta modernizálásával, illetve a tíz Bombardier CRJ–200 regionális repülőgép átvételével 2005-re Európa egyik legfiatalabb parkjával üzemelő légitársasága lesz a Malév – közölte Váradi. A társaság jelenleg kettő Boeing 767-est, tizenöt 737-est, hat Fokker 70-est, illetve kettő CRJ 200-ast üzemeltet. A Next Generation gépek érkezésével egy időben kivonják a forgalomból az 1998 óta használt 737-eseket, illetve a Fokker 70-eseket. (A társaság tavaly vásárolta a két CRJ-t, ugyanebből a típusból további kettőt rendelt az angliai repülőgép-kiállításon és hat gép opcióként szerepel.) A repülőgépek vételárát teljes mértékben bankhitelből finanszírozza a Malév.
A hosszú távon közlekedő B–767-esekről még nem született döntés – mondta Váradi József. A két, tengerentúli repülésre alkalmas 767-es üzemeltetése ugyanis 2002-ben kétmilliárd forintos veszteséget okozott a légitársaságnak. Váradi szerint figyelembe kell venniük egyrészt a közeljövőben esedékes szövetségi csatlakozást – ugyanis a partnerségi rendszerben hatékonyabban lehet üzemeltetni a hosszú távú járatokat –, másrészt számítani lehet a kínai turisták növekvő forgalmára. A Malév korábban leállította a Budapest–Peking járatát, a szervezett kínai turistacsoportok azonban új lehetőségeket kínálnak a Malévnek is. Váradi hozzátette: a közvetlen járat újbóli megnyitásáról egyeztetnek a kormányzati szervekkel, végleges döntés a következő hónapokban várható.
A Malév Rt. idén 120 milliárd forint bevétellel és 100–200 millió forint vállalati eredménnyel számol. Váradi elmondta: a 2002-es adatok még nem véglegesek, a társaság csaknem 2,3 milliárd forint veszteséggel zárta az esztendőt. Az idén a tervek szerint tizenöt százalékkal emelkedik a repülési teljesítmény, emellett csökkentik az üzemeltetési költségeket. A Malév tavaly növelte részesedését az európai piacon, Ferihegy forgalmának – a 2001. évi 47 százalék után – 53 százalékát a nemzeti légitársaság gépei bonyolították le.
A Malév 2003. évi teljesítményét legnagyobb mértékben az iraki válság befolyásolhatja. Egy háború ugyanis rendkívül kedvezőtlen helyzetbe hozza a globális légipiacot – a bizalmi index csökkenése és az üzemanyagok árának változása miatt –, amitől a Malév sem tudja függetleníteni magát.
Ugyancsak befolyásolhatják a világpolitikai események a Malév privatizációját, illetve a szövetségi csatlakozást. A Medgyessy-kormány a közelmúltban döntött arról, hogy a Malév Rt. száz százalékát értékesítheti az ÁPV Rt., ezt követően megkezdődtek a tárgyalások a potenciális légicégek, illetve a befektetők között. Ahhoz, hogy az ÁPV Rt. kiírhassa a privatizációs tanácsadói pályázatot, egy alkalommal még döntenie kell a kormánynak.
A Malév privatizációja az idén várható, Váradi József szerint több potenciális cég érdeklődik a légitársaság iránt.
Orbán Viktor: „Ez miért jó Európának? Adjon már erre valaki egy választ!”
