Mint emlékezetes, a MÁV műszaki felülvizsgálat miatt 219 Bz típusú motorvonatot vont ki azonnali hatállyal a forgalomból, így az ország 33 vonalán leállt a vasúti közlekedés. Mándoki cáfolta lapunk azon értesülését, hogy a Bz-k leállításáról nem szerdán, hanem két nappal korábban döntöttek. A MÁV illetékesei kizártnak tartják továbbá, hogy a tengelyrepedéseket a közelmúltban rendszeresített új fékek okozták, de – mint mondták – egy vizsgálóbizottságot állítottak fel. Mozdonyvezetők már tavaly nyáron jelentették a fékproblémákat, novemberben tengelytörés miatt kisiklott egy Bz, a motorkocsik átvizsgálását azonban csak idén januárban kezdték. Manninger Jenő országgyűlési képviselő kérdést kíván intézni Csillag Istvánhoz: miért tájékoztatta félre a közvéleményt, hajlandó-e független szakértőkkel vizsgálatot indítani. A miniszter lapunknak tegnap elmondta: nem tartja magát műszaki zseninek, de itt szerinte más problémáról van szó. Úgy véli, megfelelően látta el feladatát, és nem kíván lemondani.
Egyre több szakember hívja fel a figyelmet a MÁV járműparkjának állapotára, ami közvetlen kiváltó oka a közelmúltban történt balesetnek, illetve a motorvonatok hirtelen visszahívásának. A MÁV-nál évről évre kevesebb pénzt fordítanak fejlesztési forrás hiányában a járművek korszerűsítésére, de mivel a forgalmat biztosítani kell, általában házon belül döntenek a vonatok átalakításáról. Az 1978–1982 között beszerzett Bz-kbe például a korszerűsítés során új, másfélszer olyan erős dízelmotort építettek, mint az eredeti, módosították a fékeket. Ezekkel a beavatkozásokkal a jármű működési tulajdonságai is változnak, egyes alkatrészek hamarabb elkopnak.
A Vasutasok Szakszervezetének tegnapi közleménye szerint a vasút elmúlt 20 évi alulfinanszírozása vezetett a mai helyzethez, a 219 Bz-motorkocsi kényszerű leállításához. A VSZ szerint mielőbb meg kellene hozni a MÁV Rt. finanszírozását garantáló kormányzati döntéseket, hogy a vasúttársaság megfelelő közszolgáltatást biztosíthasson.
A MÁV tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatóján elhangzott: a 219 Bz motorvonatból 70-100 jármű tengelyét kell kicserélni, az alkatrészutánpótlás nehézségei miatt ezek csak áprilisban közlekedhetnek újra. A Szlovák Vasút február 1-jéig dönt arról, hogy hajlandó-e a MÁV-ot hasonló kocsikkal kisegíteni, a Cseh Vasút elzárkózott. A MÁV Rt. igyekszik mérsékelni a hoppon maradt utasok kárát, amennyiben a jogi vizsgálatok lezárulnak.
Manninger Jenő közölte: a gazdasági és közlekedési miniszter elfelejtett elnézést kérni több tízezer embertől, hogy nem tudtak munkahelyükre eljutni, illetve kényelmetlenség érte őket a MÁV hibás motorvonatainak leállítása miatt.
Őrült összegért igazol az Arsenal és a Manchester United
