Érvényes a menetrend

Valamennyi vasútvonalán ma reggeltől a menetrendben meghirdetett állapotnak megfelelően biztosítja a forgalmat a MÁV Rt. – jelentette be tegnap Mándoki Zoltán, a társaság vezérigazgatója. Azokon a vonalakon, ahol január 23-án felfüggesztették a közlekedést, autóbuszok és MÁV-szerelvények szállítják ismét az utasokat.

Munkatársainktól
2003. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint emlékezetes, a MÁV műszaki felülvizsgálat miatt 219 Bz típusú motorvonatot vont ki azonnali hatállyal a forgalomból, így az ország 33 vonalán leállt a vasúti közlekedés. Mándoki cáfolta lapunk azon értesülését, hogy a Bz-k leállításáról nem szerdán, hanem két nappal korábban döntöttek. A MÁV illetékesei kizártnak tartják továbbá, hogy a tengelyrepedéseket a közelmúltban rendszeresített új fékek okozták, de – mint mondták – egy vizsgálóbizottságot állítottak fel. Mozdonyvezetők már tavaly nyáron jelentették a fékproblémákat, novemberben tengelytörés miatt kisiklott egy Bz, a motorkocsik átvizsgálását azonban csak idén januárban kezdték. Manninger Jenő országgyűlési képviselő kérdést kíván intézni Csillag Istvánhoz: miért tájékoztatta félre a közvéleményt, hajlandó-e független szakértőkkel vizsgálatot indítani. A miniszter lapunknak tegnap elmondta: nem tartja magát műszaki zseninek, de itt szerinte más problémáról van szó. Úgy véli, megfelelően látta el feladatát, és nem kíván lemondani.

Egyre több szakember hívja fel a figyelmet a MÁV járműparkjának állapotára, ami közvetlen kiváltó oka a közelmúltban történt balesetnek, illetve a motorvonatok hirtelen visszahívásának. A MÁV-nál évről évre kevesebb pénzt fordítanak fejlesztési forrás hiányában a járművek korszerűsítésére, de mivel a forgalmat biztosítani kell, általában házon belül döntenek a vonatok átalakításáról. Az 1978–1982 között beszerzett Bz-kbe például a korszerűsítés során új, másfélszer olyan erős dízelmotort építettek, mint az eredeti, módosították a fékeket. Ezekkel a beavatkozásokkal a jármű működési tulajdonságai is változnak, egyes alkatrészek hamarabb elkopnak.
A Vasutasok Szakszervezetének tegnapi közleménye szerint a vasút elmúlt 20 évi alulfinanszírozása vezetett a mai helyzethez, a 219 Bz-motorkocsi kényszerű leállításához. A VSZ szerint mielőbb meg kellene hozni a MÁV Rt. finanszírozását garantáló kormányzati döntéseket, hogy a vasúttársaság megfelelő közszolgáltatást biztosíthasson.
A MÁV tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatóján elhangzott: a 219 Bz motorvonatból 70-100 jármű tengelyét kell kicserélni, az alkatrészutánpótlás nehézségei miatt ezek csak áprilisban közlekedhetnek újra. A Szlovák Vasút február 1-jéig dönt arról, hogy hajlandó-e a MÁV-ot hasonló kocsikkal kisegíteni, a Cseh Vasút elzárkózott. A MÁV Rt. igyekszik mérsékelni a hoppon maradt utasok kárát, amennyiben a jogi vizsgálatok lezárulnak.
Manninger Jenő közölte: a gazdasági és közlekedési miniszter elfelejtett elnézést kérni több tízezer embertől, hogy nem tudtak munkahelyükre eljutni, illetve kényelmetlenség érte őket a MÁV hibás motorvonatainak leállítása miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.