Hetedszer is XJ

Napra pontosan 34 évvel a legelső széria bemutatása után leplezték le a Jaguar XJ hetedik generációját. A márka zászlóshajója a legfontosabb a gyár történetében, hiszen a Jaguar alapítása óta megépített autók több mint fele az XJ sorozathoz tartozik.

Nagy Károly
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Természetes hát, hogy a Fordhoz tartozó angol márka minden tudását beleadta a fejlesztésébe. A legfontosabb újdonság a klasszikus vonalú alumíniumkarosszéria. Az acélszerkezetnél 40 százalékkal könnyebb, ugyanakkor az előző XJ-nél 60 százalékkal merevebb vázat az autóiparban elsőként különleges, előlyukasztást nem igénylő szegecsekkel, valamint a repülőgépek építésénél használatos ragasztóval erősítik össze. A műszerfalat magnézium keresztidom tartja, és ugyanebből a szilárd és könnyű fémből készül a kormányrúd, valamint az ülések váza. A könnyűfémek felhasználásával két mázsát faragtak le a modell tömegéből.
Az utastér minden irányban tágasabb – elsősorban a karosszéria sarkaiba kitolt kerekeknek köszönhetően. Ezért viszont nagy árat kellett fizetniük a mérnököknek – és a vásárlóknak –, hiszen a hosszabb tengelytáv és a laposabb szélvédő következtében meg kellett kurtítani az autó egyéniségének szerves részét képező, asztalnyi motorháztetőt.
A műszerfalat és a kezelőszerveket tovább tökéletesítették. A vezetőülést 16, a kormányt négy irányban mozgatják elektromotorok, még a pedálok távolsága is testre szabható. Kívánságra a hátsó üléspad is motorosan szabályozható, a többi funkciót pedig szóbeli utasításra elintézi a JaguarVoice hangfelismerő rendszer. Az utasbarát tulajdonosok négyzónás klímaberendezéssel és fejtámlamonitorokkal felszerelt multimédia rendszerrel tehetik feledhetetlenné útitársaik számára az utazást. Említést érdemel még az új modellévvel bevezetett Piano Black belső hangulat, amelynél a középkonzolt és a sebességváltó környékét a versenyzongorák kidolgozását idéző, magas fényű fekete fával burkolták.
Különleges az XJ adaptív sebességtartó rendszere is, amely kikapcsolt állapotában is figyelmezteti a sofőrt, ha túl közel halad a másik járműhöz.
A Jaguar-rajongókat persze leginkább a motorok érdeklik. Az új XJ négy benzines V-motorral kapható: a csúcson az XJR 400 lóerős, turbófeltöltéses 4,2 V8-asa trónol. Ugyanezt a motort szívóváltozatban XJ Super V8 néven, 300 lóerővel is kínálják. A sorban a vadonatúj XJ8 következik, amelynek 3,5 literéből 262 lóerőre futja. A kínálat legkisebb darabja a háromliteres, 240 lovas XJ6.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.