Immár megszokhattuk, hogy évről évre okosabbak lesznek az autók. A biztonságtechnika vagy a menetdinamika terén ugyanis egyre nehezebb forradalmian újat produkálni, az autógyárak azonban nem engedhetik meg maguknak, hogy valamilyen téren felül ne múlják versenytársaikat. Ezért beszállítóikkal egyetemben mind sűrűbben fordulnak a fedélzeti telematika felé.
A klasszikus értelemben vett információtechnológián túlmutató kifejezés komplex, vezeték nélküli kommunikációs és helyzetmeghatározó megoldásokat takar. A dinamikusan fejlődő iparág – a CommNOW telekommunikációs piackutató vállalat szerint a jelenlegi fél százalék helyett 2006-ra a személygépkocsik 8 százalékát szerelik fel ilyen berendezésekkel – alapjait a mobil távközlés fejlődése, valamint a kommunikációs és navigációs műholdak megjelenése fektette le. Ma már szinte mindenki természetesnek veszi, hogy GSM telefonja révén út közben is elérhető marad, és a GPS alapú navigációs rendszerek sem számítanak már egzotikus extratartozéknak.
Csakhogy ezek a szolgáltatások egyelőre távolról sincsenek tökéletesen integrálva a gépkocsiba. A telefont a műszerfalon éktelenkedő csatlakozóegységen keresztül kapcsolhatjuk rá a fedélzeti kihangosítórendszerre, a headset vagy a szivargyújtóba dugható kéz nélküli egység esetében pedig még a kábelekkel is meg kell küzdenünk. Nem kínálnak sokkal egyszerűbb megoldást a ma még luxusnak számító, műszerfalba épített GSM telefonok sem, hiszen használatukhoz minden alkalommal be kell helyeznünk SIM-kártyánkat, de legalábbis át kell irányítanunk bejövő hívásainkat. Sőt, ha belegondolunk, az audio- és navigációs rendszerek sem kényelmesebbek, hiszen az adathordozókat (zenei vagy térkép-CD) ebben az esetben is nekünk kell behelyeznünk a készülékbe.
A Bluetooth-technológia ezeket a ma még szükségszerű mechanikus kapcsolatokat váltja ki rövid hatótávolságú rádióhullámokkal. A világszerte azonos, 2,45 GHz-es szabad frekvencián működő Bluetooth-modullal felszerelt berendezések egy nagyjából tízméteres sugarú körön belül automatikusan felismerik egymást, és kétirányú, 1 Mbps sávszélességű kapcsolatot létesítenek egymással.
A Saab az egyik első autógyártó, amely integrált Bluetooth-megoldást kínál vásárlóinak. A fedélzeti GSM-fejegység automatikusan összeköttetésbe lép a vezető mobiltelefonjával, vezeték nélküli fejhallgatójával vagy személyi titkárával, lehetővé téve a szó szerint kötetlen kommunikációt. Ennél is ambiciózusabb a Visteon fejlesztése: a gépkocsi fedélzeti berendezéseinek vezérlésére szolgáló MACH® Voice Link hangfelismerő rendszerét a Bluetooth-technológia segítségével a vezető saját kommunikációs eszközeire is kiterjesztette. Így a kormány elengedése nélkül, szóbeli utasításokkal kezelhetjük a táskánk mélyén vagy zsebünkben lapuló mobiltelefont, vagy tölthetjük le elektronikus leveleinket a fedélzeti számítógépre.
Mindez azonban csak a kezdet: a Bluetooth merőben újszerű alkalmazásokat is lehetővé tesz. Átvehet egy sor, pillanatnyilag különálló berendezések által ellátott feladatot, és ezzel nagyban leegyszerűsítheti a gépkocsik tervezését, gyártását és főleg használatát. Helyettesítheti a központi zárat és az indításgátlót, hiszen minden egyes Bluetooth-modul egyedi kódsorozattal azonosítja magát. Járműdiagnosztikai adatok továbbítására is alkalmas, mégpedig a megfelelő pillanatban és helyen: a márkaszervizben vagy a töltőállomáson elhelyezett Bluetooth-egységen keresztül közvetlenül utasíthatja a kiszolgáló személyzetet a szükséges karbantartási munkák elvégzésére. Tankoláskor a benzinkút összevetheti a gépkocsi és vezetője adatait, majd emberi beavatkozás – tehát hibalehetőség – nélkül ráterhelheti az üzemanyag árát a vásárló hitelkártyájára. De a szállítmányozásban is jelentős logisztikai segítséget jelenthet a Bluetooth, hiszen a készletnyilvántartás automatikusan frissíthető, amint a teherautó megközelíti a raktárat, és könnyedén nyomon követhető a járművek mozgása.
A garázsban elhelyezett Bluetooth-modul révén valóságos kommunikációs csomóponttá válhat a gépkocsi. Az autóban ülve az otthoni számítógépből bármilyen adatot letölthetünk, amelyeket aztán a munkahelyre érve szinkronizálhatunk az irodai adatbázissal. A sérülékeny és folyton elkallódó CD-k helyett indulás előtt egyszerűen átmásolhatjuk az audiorendszerbe kedvenc zeneszámainkat, akár az internetről, akár a belső hálózatról. A navigációs rendszer a betáplált útvonal ismeretében kérheti le az aktuális térképrészleteket az út mentén elhelyezett adóktól, amelyek folyamatos közlekedési vagy turisztikai információkkal is elláthatják az autóst. A Bluetooth-technológiában rejlő lehetőségek korlátlanok – ezúttal valóban csak a fantázia szabhat nekik határt.
Márki-Zay ismét önazonos: újra lámpavasakról fantáziál
