Információáramlás vezetékek nélkül

A fedélzeti kommunikációs eszközök elterjedésének semmi sem szabhat gátat – kivéve a kábeleket. Egy eredetileg az Ericsson által megálmodott és azóta világszerte felkarolt technológiának köszönhetően azonban hamarosan búcsút inthetünk a mobiltelefon-kihangosítóknak és a többi kényelmetlen, mechanikus csatlakozónak. Ám ez még csak a kezdet…

Hajdu Imre
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár megszokhattuk, hogy évről évre okosabbak lesznek az autók. A biztonságtechnika vagy a menetdinamika terén ugyanis egyre nehezebb forradalmian újat produkálni, az autógyárak azonban nem engedhetik meg maguknak, hogy valamilyen téren felül ne múlják versenytársaikat. Ezért beszállítóikkal egyetemben mind sűrűbben fordulnak a fedélzeti telematika felé.
A klasszikus értelemben vett információtechnológián túlmutató kifejezés komplex, vezeték nélküli kommunikációs és helyzetmeghatározó megoldásokat takar. A dinamikusan fejlődő iparág – a CommNOW telekommunikációs piackutató vállalat szerint a jelenlegi fél százalék helyett 2006-ra a személygépkocsik 8 százalékát szerelik fel ilyen berendezésekkel – alapjait a mobil távközlés fejlődése, valamint a kommunikációs és navigációs műholdak megjelenése fektette le. Ma már szinte mindenki természetesnek veszi, hogy GSM telefonja révén út közben is elérhető marad, és a GPS alapú navigációs rendszerek sem számítanak már egzotikus extratartozéknak.
Csakhogy ezek a szolgáltatások egyelőre távolról sincsenek tökéletesen integrálva a gépkocsiba. A telefont a műszerfalon éktelenkedő csatlakozóegységen keresztül kapcsolhatjuk rá a fedélzeti kihangosítórendszerre, a headset vagy a szivargyújtóba dugható kéz nélküli egység esetében pedig még a kábelekkel is meg kell küzdenünk. Nem kínálnak sokkal egyszerűbb megoldást a ma még luxusnak számító, műszerfalba épített GSM telefonok sem, hiszen használatukhoz minden alkalommal be kell helyeznünk SIM-kártyánkat, de legalábbis át kell irányítanunk bejövő hívásainkat. Sőt, ha belegondolunk, az audio- és navigációs rendszerek sem kényelmesebbek, hiszen az adathordozókat (zenei vagy térkép-CD) ebben az esetben is nekünk kell behelyeznünk a készülékbe.
A Bluetooth-technológia ezeket a ma még szükségszerű mechanikus kapcsolatokat váltja ki rövid hatótávolságú rádióhullámokkal. A világszerte azonos, 2,45 GHz-es szabad frekvencián működő Bluetooth-modullal felszerelt berendezések egy nagyjából tízméteres sugarú körön belül automatikusan felismerik egymást, és kétirányú, 1 Mbps sávszélességű kapcsolatot létesítenek egymással.
A Saab az egyik első autógyártó, amely integrált Bluetooth-megoldást kínál vásárlóinak. A fedélzeti GSM-fejegység automatikusan összeköttetésbe lép a vezető mobiltelefonjával, vezeték nélküli fejhallgatójával vagy személyi titkárával, lehetővé téve a szó szerint kötetlen kommunikációt. Ennél is ambiciózusabb a Visteon fejlesztése: a gépkocsi fedélzeti berendezéseinek vezérlésére szolgáló MACH® Voice Link hangfelismerő rendszerét a Bluetooth-technológia segítségével a vezető saját kommunikációs eszközeire is kiterjesztette. Így a kormány elengedése nélkül, szóbeli utasításokkal kezelhetjük a táskánk mélyén vagy zsebünkben lapuló mobiltelefont, vagy tölthetjük le elektronikus leveleinket a fedélzeti számítógépre.
Mindez azonban csak a kezdet: a Bluetooth merőben újszerű alkalmazásokat is lehetővé tesz. Átvehet egy sor, pillanatnyilag különálló berendezések által ellátott feladatot, és ezzel nagyban leegyszerűsítheti a gépkocsik tervezését, gyártását és főleg használatát. Helyettesítheti a központi zárat és az indításgátlót, hiszen minden egyes Bluetooth-modul egyedi kódsorozattal azonosítja magát. Járműdiagnosztikai adatok továbbítására is alkalmas, mégpedig a megfelelő pillanatban és helyen: a márkaszervizben vagy a töltőállomáson elhelyezett Bluetooth-egységen keresztül közvetlenül utasíthatja a kiszolgáló személyzetet a szükséges karbantartási munkák elvégzésére. Tankoláskor a benzinkút összevetheti a gépkocsi és vezetője adatait, majd emberi beavatkozás – tehát hibalehetőség – nélkül ráterhelheti az üzemanyag árát a vásárló hitelkártyájára. De a szállítmányozásban is jelentős logisztikai segítséget jelenthet a Bluetooth, hiszen a készletnyilvántartás automatikusan frissíthető, amint a teherautó megközelíti a raktárat, és könnyedén nyomon követhető a járművek mozgása.
A garázsban elhelyezett Bluetooth-modul révén valóságos kommunikációs csomóponttá válhat a gépkocsi. Az autóban ülve az otthoni számítógépből bármilyen adatot letölthetünk, amelyeket aztán a munkahelyre érve szinkronizálhatunk az irodai adatbázissal. A sérülékeny és folyton elkallódó CD-k helyett indulás előtt egyszerűen átmásolhatjuk az audiorendszerbe kedvenc zeneszámainkat, akár az internetről, akár a belső hálózatról. A navigációs rendszer a betáplált útvonal ismeretében kérheti le az aktuális térképrészleteket az út mentén elhelyezett adóktól, amelyek folyamatos közlekedési vagy turisztikai információkkal is elláthatják az autóst. A Bluetooth-technológiában rejlő lehetőségek korlátlanok – ezúttal valóban csak a fantázia szabhat nekik határt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.