Hogy mennyire sok 172 ezer eladott új autó, azt akkor érthetjük meg igazán, ha visszaemlékszünk a hazai eladások mélypontjára: 1995-ben, a Bokros-csomag bevezetésének évében mindössze 68 ezer jármű kelt el, és az új autók piaca csak 1998-ban lépte át a bűvös 100 ezres határt. Az idén tavasszal piacra kerülő új modellek érezhetően jól fogynak, és egyes márkák sikerét sokan a modellváltásokkal magyarázzák, bár néhány kiemelkedően jó eredménynél más is szerepet játszott.
A 35 951 eladott autóval listavezető Suzuki esetében is főleg ez utóbbiról van szó. Az eladások zömét kitevő Swift ugyan átesett már néhány szépítőkúrán, de a „mi autónk” alapjában véve ugyanaz, mint már sok éve: takarékos és megbízható kisautó – és elsősorban olcsó, ami a magyar piacon még mindig sokat nyom a latban. Ráadásul nem titok, hogy a Swift gyártása hamarosan véget ér, akkor pedig aligha akad majd a piacon olyan kisautó, ami ennyire kedvező ár-érték arányt kínál. Igaz ugyan, hogy a cég másik olcsó modellje, a Wagon R+ alig drágább, de nálunk valahogy úgy alakult, hogy a Swift az olcsón beszerezhető és fenntartható autó szimbólumává vált, ez pedig nehéz örökséget jelent az utód számára.
A másodikként végzett Opel (23 260 autó) esetében sem beszélhetünk egy új modell átütő piaci sikeréről. Bár a vadonatúj Vectra nagy reményekre jogosítja a vállalatot, a magyar piacon azonban ez a modell nem számít tömegárunak, így a statisztikákat is csak kismértékben módosíthatta. Sokkal többet számított a nagy mennyiségben eladott Agila, Corsa és Astra, ráadásul az Opel mindháromból kínált egy rendkívül kedvező árú változatot Viva néven. Népszerű volt még a „Classic” néven árusított, Lengyelországban gyártott első Astra-generáció is, ez azonban az év második felében már csak elvétve volt kapható, mert kivonták a hazai kínálatból.
A Suzuki és az Opel első két helyezése mellett a harmadik dobogós helyet most nem a Volkswagen szerezte meg, hanem a Renault, méghozzá nem is orrhosszal, hanem 3994 eladott autóval előzve meg riválisát. Magyarországon néhány éve megfigyelhető már, hogy erősen javul a francia autók presztízse, ám ez kevés lett volna ahhoz, hogy a Renault harmadik legyen az eladási listán. Ehhez az eredményhez a Thalia nevű modell segítette a céget, 2003-ban pedig a Mégane-ra vár a feladat, hogy még nagyobb eladásokhoz segítse a Renault-t.
Tavaly tehát negyedikként végzett a Volkswagen; a wolfsburgi gyár termékeiből 13 005 darab fogyott el. A VW modelljeit forgalmazó Porsche Hungária egyébként majdnem két és félszer ennyi, egészen pontosan 31 338 autó eladását könyvelhette el tavaly, hiszen ők forgalmazzák még az Audi, a Seat, a Skoda és a Porsche márkákat is. 2002-ben is a Skoda érte el a legnagyobb forgalomnövekedést a cégcsoporton belül (39,6 százalék), ami szinte egyértelműen a Fabia töretlen sikerével magyarázható.
A Volkswagent most is a Peugeot követi a listán – újra egy látványosan fejlődő francia márka, amely néhány év alatt többszörösére növelte eladásait. Ugyanezt mondhatja el magáról a Citroën is, amely a C3 nevű kisautó révén komoly sikereket ért el, de az eddig Európa-szerte gyengélkedő Ford is feljövőben van. Az igazán nagy forgalomnövekedések azonban továbbra is a vevőcsalogató akcióknak tudhatók be – például a Mitsubishi esetében, hiszen a cég rendkívül kedvező áron kínálta Space Star nevű családi autóját.
A tavalyi év egyébként több meglepetéssel is szolgált az autópiacon, bár ezek nem voltak igazán komoly hatással az eladott új autók számára. Mégis kifejezetten színesíti a palettát a Smart megjelenése (102 eladott autó), az új Mini kirobbanó sikere (a cég megháromszorozta az eladásait) vagy a Lexus nevű luxusmárka piaci bevezetése, ami a meghökkentően magas árak mellett is 46 jármű eladását eredményezte.
A Campus Fesztivál szervezői elhatárolódnak az erőszaktól
