Ismét minden idők legjobb eredménye

Kifejezetten jó évet zártak tavaly az autókereskedők, s egyelőre nem is kell komolyan aggódniuk amiatt, hogy a közeljövőben csökkennének a bevételeik. 2002-ben összesen 172 338 új autó talált gazdára, ami azt jelenti, hogy a 2001-es esztendőhöz képest 16,1 százalékkal nőttek az eladások. Az egyes márkák közötti versenyfutás is furcsa eredményeket produkált, hiszen a mezőny közepén több olyan cég is végzett, amely kifejezetten drága autókat kínál – például a Volvo, a Mercedes és a BMW.

Jávor József
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy mennyire sok 172 ezer eladott új autó, azt akkor érthetjük meg igazán, ha visszaemlékszünk a hazai eladások mélypontjára: 1995-ben, a Bokros-csomag bevezetésének évében mindössze 68 ezer jármű kelt el, és az új autók piaca csak 1998-ban lépte át a bűvös 100 ezres határt. Az idén tavasszal piacra kerülő új modellek érezhetően jól fogynak, és egyes márkák sikerét sokan a modellváltásokkal magyarázzák, bár néhány kiemelkedően jó eredménynél más is szerepet játszott.
A 35 951 eladott autóval listavezető Suzuki esetében is főleg ez utóbbiról van szó. Az eladások zömét kitevő Swift ugyan átesett már néhány szépítőkúrán, de a „mi autónk” alapjában véve ugyanaz, mint már sok éve: takarékos és megbízható kisautó – és elsősorban olcsó, ami a magyar piacon még mindig sokat nyom a latban. Ráadásul nem titok, hogy a Swift gyártása hamarosan véget ér, akkor pedig aligha akad majd a piacon olyan kisautó, ami ennyire kedvező ár-érték arányt kínál. Igaz ugyan, hogy a cég másik olcsó modellje, a Wagon R+ alig drágább, de nálunk valahogy úgy alakult, hogy a Swift az olcsón beszerezhető és fenntartható autó szimbólumává vált, ez pedig nehéz örökséget jelent az utód számára.
A másodikként végzett Opel (23 260 autó) esetében sem beszélhetünk egy új modell átütő piaci sikeréről. Bár a vadonatúj Vectra nagy reményekre jogosítja a vállalatot, a magyar piacon azonban ez a modell nem számít tömegárunak, így a statisztikákat is csak kismértékben módosíthatta. Sokkal többet számított a nagy mennyiségben eladott Agila, Corsa és Astra, ráadásul az Opel mindháromból kínált egy rendkívül kedvező árú változatot Viva néven. Népszerű volt még a „Classic” néven árusított, Lengyelországban gyártott első Astra-generáció is, ez azonban az év második felében már csak elvétve volt kapható, mert kivonták a hazai kínálatból.
A Suzuki és az Opel első két helyezése mellett a harmadik dobogós helyet most nem a Volkswagen szerezte meg, hanem a Renault, méghozzá nem is orrhosszal, hanem 3994 eladott autóval előzve meg riválisát. Magyarországon néhány éve megfigyelhető már, hogy erősen javul a francia autók presztízse, ám ez kevés lett volna ahhoz, hogy a Renault harmadik legyen az eladási listán. Ehhez az eredményhez a Thalia nevű modell segítette a céget, 2003-ban pedig a Mégane-ra vár a feladat, hogy még nagyobb eladásokhoz segítse a Renault-t.
Tavaly tehát negyedikként végzett a Volkswagen; a wolfsburgi gyár termékeiből 13 005 darab fogyott el. A VW modelljeit forgalmazó Porsche Hungária egyébként majdnem két és félszer ennyi, egészen pontosan 31 338 autó eladását könyvelhette el tavaly, hiszen ők forgalmazzák még az Audi, a Seat, a Skoda és a Porsche márkákat is. 2002-ben is a Skoda érte el a legnagyobb forgalomnövekedést a cégcsoporton belül (39,6 százalék), ami szinte egyértelműen a Fabia töretlen sikerével magyarázható.
A Volkswagent most is a Peugeot követi a listán – újra egy látványosan fejlődő francia márka, amely néhány év alatt többszörösére növelte eladásait. Ugyanezt mondhatja el magáról a Citroën is, amely a C3 nevű kisautó révén komoly sikereket ért el, de az eddig Európa-szerte gyengélkedő Ford is feljövőben van. Az igazán nagy forgalomnövekedések azonban továbbra is a vevőcsalogató akcióknak tudhatók be – például a Mitsubishi esetében, hiszen a cég rendkívül kedvező áron kínálta Space Star nevű családi autóját.
A tavalyi év egyébként több meglepetéssel is szolgált az autópiacon, bár ezek nem voltak igazán komoly hatással az eladott új autók számára. Mégis kifejezetten színesíti a palettát a Smart megjelenése (102 eladott autó), az új Mini kirobbanó sikere (a cég megháromszorozta az eladásait) vagy a Lexus nevű luxusmárka piaci bevezetése, ami a meghökkentően magas árak mellett is 46 jármű eladását eredményezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.