Megjegyzések egy menetrendváltozáshoz

Ludwig Emil
2003. 01. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap hajnali három és reggel kilenc óra között általános sztrájkot tartottak a szlovák államvasutak dolgozói. A nemzetközi járatokat sem szolgálták ki, a Varsó, Krakkó, Prága felől érkező expresszvonatok négy-hat órás késéssel futottak be Budapestre; a Rajka és Komárom felől Szlovákiába tartó szerelvényeket nem léptették be. A vasutasok amiatt tiltakoztak a hatórás munkabeszüntetéssel, hogy egy két hete hozott kormányrendelet értelmében február 1-jei hatállyal megszűnik a személyforgalom huszonöt helyi érdekű szárny- és mellékvonalon, további száz helyközi járaton ritkítják a menetrendet. Legkevesebb félezer forgalmi alkalmazott, mozdonyvezető és kalauz veszíti el munkáját, tovább gyarapítva az országban már így is csaknem húszszázaléknyi állástalan számát.
De a vasutasok és családjuk nehézre forduló sorsa „csak” a kisebbik baj ebben a hatalmi döntésben. A leállításra ítélt vonalak közt sok olyan szerepel, amelyen a helyközi közlekedés megszűnése komoly, előre fel nem mért társadalmi bajokat generálhat. A Vágsellye és Negyed közti járaton például – tisztán magyarok lakta vidéken – naponta több ezren utaznak oda-vissza a munkahelyükre, iskolába, szakorvosi ellátásra, városi ügyeiket, bevásárlásaikat intézni vagy átszállni a pozsonyi vonatra. Egyenesen hihetetlen a hír, hogy szombattól megszűnik a Párkányból Lévára, illetve a Csatától Zólyomig közlekedő járat. A Garam és Ipoly menti vonalak elvágása azt jelenti, hogy nincs többé csatlakozás a Budapest–Vác–Pozsony fővonalhoz, a párkányi hídon át érkezők nem folytathatják útjukat vonattal a környékbeli, többnyire magyar lakosságú települések felé, megszűnik a több mint egy évszázada (!) kialakult vasúti összeköttetés az Ipolysággal és magyarok lakta környékével. Végképp álommá válik az a terv, hogy a Vác és Balassagyarmat közti szárnyvonalat egy néhány kilométeres – Trianon után lezárt – szakasz felélesztésével összekapcsolják a régi túlparti vonallal, a környezetkímélő közlekedés céljából az Ipoly–Duna Nemzeti Parkban. Figyelem, zöldek, lehet újra tiltakozni!
A huszonöt megszűnő „helyi érdekű” szakasz közé került a Szeledről Rimaszombaton át Tiszolcig vezető, jó hatvan kilométernyi rimavölgyi vaspálya – amely északi végén az 1896-ban készült zólyombrézói fogaskerekű vasúthoz csatlakozik –, és szombattól nem jár a vonat a Murány folyócska völgyében Pelsődtől Murányváraljáig. Ez utóbbiak kiiktatásával jellemzően nemcsak az a baj, hogy a Hatvant, Füleket, Bánrévét Rozsnyóval és Kassával összekötő fővonallal szűnik meg a kapcsolat, hanem hogy az erősen iparosított környéken munkahelyek tömeges elveszítéséhez vezethet az évtizedek óta megszokott közlekedés elsorvasztása. A munkába járás lehetősége, a családok megélhetése pedig nem csupán „helyi”, hanem össztársadalmi érdek.
A Rozsnyó és Dobsina közötti és más megszüntetendő hegyi pályák, továbbá nemcsak közszolgálatot ellátó létesítmények, hanem az egykori Osztrák–Magyar Monarchia idején készült, a magyar mérnökök és technikusok tudását, a vasútépítők leleményét és szorgalmát hirdető műszaki-tudományos, egyben kulturális-történelmi értékeket képviselő ipari műtárgyak inkább gondoskodást és hatósági védelmet érdemelnének, mintsem a szűk látókörű hatalom halálos ítéletét. Sajnos a jelek szerint szlovák szomszédaink sem tanulnak mások kárából. Mert igaz, hogy ezeknek a mellékvonalaknak és általában a vasútnak a fenntartása deficites, míg a helyükbe lépő járművek által elpufogtatott benzin adója azonnali bevételként jelentkezik az államkasszában, de ez csupán a pillanat haszna. A vasútról közúti forgalomra áttérés mindenütt bizonyítottan kártékony következményekkel járt. Emiatt még a nem túl takarékos Európai Unió is a vasútfejlesztést támogatja az útépítéssel szemben, ám lehet, hogy Pozsonyban erről még nem hallottak harangozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.