Megszokott forgalmi dugók

Mindenki mindig ugyanakkor és ugyanoda indul – vélhették azok az autósok, akik az ünnepek előtt valamelyik nagy bevásárlóközpont felé indultak el, s kilométeres sorokban több órát is járművükben töltöttek. Szakemberek szerint a dugók elsősorban a városszerkezet és a gépkocsivezetők magatartása miatt alakulnak ki.

2003. 01. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évről évre egyre nagyobbak az ünnepek körüli „népvándorlások”. Ezt az időszakot leginkább tilosban felejtett autók jellemzik – tájékoztatta lapunkat Lovász Győző, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti alosztályának vezetője. Hozzátette: egy nagyforgalmú bevásárlóközpont előtt például az is hatásos, ha a járőr figyelmezteti a rossz helyen parkolni szándékozót, de megesik, hogy valóban elszállíttatják a forgalmat akadályozó járművet.
A tumultus ilyenkor szinte a város minden utcáján óriási: szintén a rendőrjárőr az, aki a villamossíneken száguldó, vagy kereszteződésbe beálló autósokat figyelmeztetheti, hiszen a tömött 7-es autóbuszokon például kétszázan is várakozásra kényszerülnek egy-egy szabálytalankodó vezető miatt. Már az is elég, ha csak egyetlen autós hajt egy kereszteződésbe, hogy ott várja meg a lámpaváltást. Ilyenkor pillanatok alatt bedugul a forgalom.
A BKV diszpécsere és a rendőrség közvetlen telefonos kapcsolatban áll, így azonnal járőrt küldenek a helyszínre, ha a villamos vagy a trolibusz vezetői jelzik: tilosban parkoló járművek akadályozzák közlekedésüket. A kiszabható bírság akár a 30 ezer forintot is elérheti.
A szakember szerint a dugókért a gyűrűs-sugaras városszerkezet is felelős, amely alig teszi lehetővé a stoplámparendszer összehangolását. Nagy hátrány az is, hogy az utak elhelyezkedése és áteresztőképességük nem egyenletes, és nincsenek a Dunáig végigvezetve. A jelentős utaknak nincs alternatívájuk, így ha valamelyik bedugul, alig találni menekülő útvonalat.
Máris van némi hatása a nemrégiben átadott buszsávot figyelő zárt láncú televíziós rendszernek – tette hozzá az alosztályvezető. A Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út közötti szakaszon 79 kamera figyeli a buszsávban renitenskedőket. A felvételek alapján a Szabó Ervin téri központban azonosított gépkocsi-tulajdonosoknak felelniük kell a szabálytalanságokért. A szakember hozzátette: bár még csak a próbaüzem folyik, egy hét alatt 122 ilyen eset fordult elő. A berendezés egyébként forgalom megfigyelésére és számlálására is alkalmas, és bizonyos fényviszonyok között akár a kormánynál ülő is azonosítható.
Együtt kell élni a megnövekedett forgalommal – vélte Oberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Egy dugó akár több kilométer hosszan is megbéníthatja a főváros és környéke közlekedését.
A Taxi 2000 munkatársai szerint már két héttel az ünnepek előtt a legváratlanabb helyeken dugult be a város. Este nyolc órakor is éppúgy vánszorgott a kocsisor, mint máskor a legnagyobb csúcsidőben. A taxisok szerint egyre több az agresszív vezető.
Lovász Győző szerint megváltozik az ember habitusa, ha autóba ül. Némelyek sérthetetlennek érzik magukat, és ezért erőszakosan vezetnek. – Közlekedési kultúránkkal nemigen dicsekedhetünk – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.