Évről évre egyre nagyobbak az ünnepek körüli „népvándorlások”. Ezt az időszakot leginkább tilosban felejtett autók jellemzik – tájékoztatta lapunkat Lovász Győző, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti alosztályának vezetője. Hozzátette: egy nagyforgalmú bevásárlóközpont előtt például az is hatásos, ha a járőr figyelmezteti a rossz helyen parkolni szándékozót, de megesik, hogy valóban elszállíttatják a forgalmat akadályozó járművet.
A tumultus ilyenkor szinte a város minden utcáján óriási: szintén a rendőrjárőr az, aki a villamossíneken száguldó, vagy kereszteződésbe beálló autósokat figyelmeztetheti, hiszen a tömött 7-es autóbuszokon például kétszázan is várakozásra kényszerülnek egy-egy szabálytalankodó vezető miatt. Már az is elég, ha csak egyetlen autós hajt egy kereszteződésbe, hogy ott várja meg a lámpaváltást. Ilyenkor pillanatok alatt bedugul a forgalom.
A BKV diszpécsere és a rendőrség közvetlen telefonos kapcsolatban áll, így azonnal járőrt küldenek a helyszínre, ha a villamos vagy a trolibusz vezetői jelzik: tilosban parkoló járművek akadályozzák közlekedésüket. A kiszabható bírság akár a 30 ezer forintot is elérheti.
A szakember szerint a dugókért a gyűrűs-sugaras városszerkezet is felelős, amely alig teszi lehetővé a stoplámparendszer összehangolását. Nagy hátrány az is, hogy az utak elhelyezkedése és áteresztőképességük nem egyenletes, és nincsenek a Dunáig végigvezetve. A jelentős utaknak nincs alternatívájuk, így ha valamelyik bedugul, alig találni menekülő útvonalat.
Máris van némi hatása a nemrégiben átadott buszsávot figyelő zárt láncú televíziós rendszernek – tette hozzá az alosztályvezető. A Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út közötti szakaszon 79 kamera figyeli a buszsávban renitenskedőket. A felvételek alapján a Szabó Ervin téri központban azonosított gépkocsi-tulajdonosoknak felelniük kell a szabálytalanságokért. A szakember hozzátette: bár még csak a próbaüzem folyik, egy hét alatt 122 ilyen eset fordult elő. A berendezés egyébként forgalom megfigyelésére és számlálására is alkalmas, és bizonyos fényviszonyok között akár a kormánynál ülő is azonosítható.
Együtt kell élni a megnövekedett forgalommal – vélte Oberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Egy dugó akár több kilométer hosszan is megbéníthatja a főváros és környéke közlekedését.
A Taxi 2000 munkatársai szerint már két héttel az ünnepek előtt a legváratlanabb helyeken dugult be a város. Este nyolc órakor is éppúgy vánszorgott a kocsisor, mint máskor a legnagyobb csúcsidőben. A taxisok szerint egyre több az agresszív vezető.
Lovász Győző szerint megváltozik az ember habitusa, ha autóba ül. Némelyek sérthetetlennek érzik magukat, és ezért erőszakosan vezetnek. – Közlekedési kultúránkkal nemigen dicsekedhetünk – tette hozzá.
Már 100 ezer magyar gazda emelte fel szavát Brüsszellel szemben