Oszd meg és uralkodj!

A PSA a furgonalapú személygépkocsik kategóriáját hirtelen divatossá tette. Az úttörő testvérpár, a Citroën Berlingo és a Peugeot Partner megújult, és habár főleg optikai frissítésről beszélhetünk, a változás mégis alapvetőnek mondható.

Jávor József
2003. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hét éve forradalmit alkotott a Citroën és a Peugeot: a személyautók kényelmét és biztonságát a kisáruszállítók tágasságával keresztezte. Az ötletre mások is ráharaptak, az autóipar legfiatalabb kategóriája mindössze hat év alatt tízszeresére duzzadt.
Nem véletlen ugyanakkor, hogy a mostani modellfrissítés során elsősorban a lágy, személyautós formajegyeket tüntették el a tervezők. A közvetlen konkurencia – a Renault Kangoo és a Fiat Doblo – ugyanis ipari hangvételű, az esetlenséggel határos bájú modelljeivel ér el sikereket. A franciák tehát szögletesebbre szabták az autók orrát: a laposabb szögben húzódó motorháztető és a meredek ütközőfelület révén robosztusabbnak hat a jármű, s a hatalmas fényszórók is szerencsésen illeszkednek mindkét márka időközben átdolgozott arculatához. A lökhárító kérhető fekete koptatóbetétekkel szerelve vagy a karoszszéria színére fényezve, így szabadon dönthetünk a sportosabb vagy az elegáns megjelenés között.
Ugyancsak új – és ami lényegesebb, teljesen egyedi – lett a műszerfal. A PSA-együttműködés soha nem volt még ilyen nyilvánvaló: a Peugeot 206-ból származó műszeregységet a Citroën C3-as szellőzőrostélyaival és kapcsolóival, valamint a Xsarából ismert ablakemelő gombokkal társították. Természetesen megmaradt a kínálatban az ötletes Modutop tetőkialakítás.
A külcsín mellett a műszaki tartalom is megújult. Minden modellben szériafelszerelés a változó rásegítésű szervokormány, megerősítették a karosszériát, és mostantól akár négy légzsák is rendelhető.
Kevésbé volt innovatív a hajtásláncért felelős osztály: a családhoz két benzinmotort és két dízelt kínálnak. Még a két csúcsaggregát, a 90 lóerős 2.0 HDi, illetve a 110 lovas 1.6 16V sem mozgatja különösen dinamikusan az 1,2 tonnás karosszériát, ám a Berlingo- és Partner-tulajdonosok úgysem a száguldás élményét keresik, hanem a hatalmas csomagterű, családi utazójárművet.
Egy további, rendkívül lényeges ponton is fejlődött a modell-páros: az egyébként teljesen azonos Berlingo és Partner ugyanis mostantól legalább felszereltségében kínál különbözőt. A Citroën kiváltsága a Picassóból kölcsönvett funkcionális csomag, amely a csomagtérben rejtőző Modubox dobozon kívül az ülések támlájára szerelt, az eddiginél szerencsésebb kialakítású asztalkákkal növeli az autó használati értékét. A Peugeot ugyanakkor a stílus terén kaszál: a Partner Freeway változata emelt futóművel, műanyag lámpavédő rácsokkal, átrajzolt lökhárítókkal és színes belső kárpitozással – igaz, négykerék-hajtás nélkül – csábít kalandozásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.