Szlovák vasutassztrájk

Neszméri Sándor
2003. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap este 11 órától – a szerdai hatórás munkabeszüntetés után – meghatározatlan időre sztrájkba léptek a szlovákiai vasutasok. A szerdai sztrájk óta gyakorlatilag egyetlen érdemi tárgyalásra sem került sor a sztrájkbizottság és a kormány, illetve a közlekedési tárca között, mert Mikulás Dzurinda és Pavol Prokopovic közlekedési miniszter szerint a 25 szárnyvonal megszüntetése, illetve a mintegy 100 vonalon tervezett járműritkítás a szlovák vasúti társaság döntése, a szakszervezeteknek tehát közvetlenül a munkáltatókkal kell megbeszéléseket folytatniuk a követelményeikről.
A szakszervezeteket is, a munkáltatókat is sértette ez a cinikus magatartás, hiszen a vasúttársaság a drasztikus leépítéshez azért folyamodott, mert a kormány csökkentette az állami támogatást, ugyanakkor továbbra sem liberalizálta a viteldíjakat, a személyszállítás vesztesége e kettős kormányhatás következtében a havi negyvenmillió koronát (kétszáznegyvenmillió forintot) is meghaladta. Ugyanakkor éppen a törvények hiánya – tehát a kormány mulasztása – az oka annak, hogy a leépítésre anélkül kerül sor, hogy akár a magántőke, akár az önkormányzatok hozzájárulhatnának a megszüntetésre szánt vonalak működtetéséhez, holott készek erre. A vasutasok követelése gyakorlatilag ebből indul ki: azt követelik ugyanis, hogy a kormány, illetve a tárca csak arra az időre vállaljon garanciát a vasútvonalak működtetésére, amíg elkészül az a törvénytervezet, amely lehetővé teszi a regionális vasutak működtetését a kerületi önkormányzatok által. A tervezet elkészítésére egyébként a kormány kötelezte a közlekedési minisztert – mellesleg a Magyar Koalíció Pártja (MKP) kormánytagjainak kezdeményezésére, akik ugyancsak nem értettek egyet a szárnyvonalak megszüntetésével –, s maga Prokopovic kért erre három hónapos haladékot.
Annak ellenére, hogy a vasutasok általános sztrájkja jelentősen bonyolítja a gazdaság és az emberek életét, a társadalom az ő oldalukon áll. „A szárnyvonalak kihasználatlanságának, veszteségességének egyik oka a hatalmas munkanélküliség” – mondta el a Magyar Nemzetnek Bukovszky János, az ezeréves Deáki község polgármestere. A magyarok lakta vidékeken kilenc szárnyvonal megszüntetése esedékes, ahol általában 30-40 százalékos a munkanélküliség. Amennyiben megszűnnek a vonalak, eleve további négy-ötszáz ember kerül az utcára, de lesznek olyan térségek, ahol a beutazó munkavállalónak a tömegközlekedés hiányában kell majd feladnia meglévő munkahelyét, ami csak tovább rontaná a helyzetet a térségben – fejtegette a polgármester. „Ugyanakkor a szárnyvonalak megszüntetése teljesen ellehetetlenítette az érintett térségeket. Több polgármesterrel összefogva dolgoztunk ki több régiófejlesztési tervet, néhánnyal még az Európai Unió alapját is megcéloztuk, s mindenütt hivatkoztak arra is, hogy térségünk vasúton is megközelíthető, nincs szükség jelentős infrastrukturális beruházásra. Amennyiben megszűnik régiónkban a vasút, esélyünk sincs munkahelyteremtő beruházások megszerzésére” – érvelt Bukovszky János.
Értesüléseink szerint a sztrájk kimenetelétől függetlenül az MKP kormánytagjai a kabinet szerdai ülésén kívánják megnyitni a vasúti közlekedés kérdését. A vasutasokat ugyanakkor a munkáltató elbocsátásokkal fenyegeti – állítólag ötezer embert kell elküldeni a sztrájk okozta veszteségek miatt –, egyszersmind a bírósághoz fordult azzal a kéréssel, mondja ki a sztrájk jogellenességét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.