Szűkmarkú hitelezők a lakástakarékok

Kétszázezer új szerződésnél is többet söpörhettek be tavaly a hazai lakáspénztárak. Az ügyfél-megállapodások bő félezermilliárdos összegéhez képest még elenyészőnek tűnik a ténylegesen kiutalt hitelek volumene.

2003. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előzetes becslések szerint meghaladta a kétszázezret a három hazai lakástakarék tavalyi évben kötött új szerződéseinek száma, ami enyhe emelkedés a 2001. évi, csaknem 195 ezer darabhoz képest. A Lakás-takarékpénztárak Egyesületének friss adatai szerint az új szerződések száma már tavaly november végén 175,6 ezer volt, pedig az év végén a piaci szereplők egy része a számlanyitási díj részbeni elengedésével „akciózott”, hogy minél több ügyfelet nyerjen meg magának (év végén hagyományosan meg is ugrik a friss kötések száma).
Tavaly jócskán nőtt, s megközelítette az egymillió forintot az egy szerződésre jutó átlagos összeg. A lakáspénztárak együttes, szerződéses összege így már novemberben csaknem 170 milliárd forint volt, míg ez két éve nem érte el a 125 milliárd forintot. Az előző évek kötéseivel együtt ez azt jelenti: a hazai állampolgárok már bő 550 milliárd forint értékű előtakarékossági megállapodást vállaltak magukra. Ehhez képest a tavalyi év decemberéig meglepően kevés, mindössze 13,6 milliárd forintnyi tényleges lakáskölcsönt folyósított – az 1,75 milliárdnyi áthidaló hiteleken felül – a három hazai lakástakarék.
Mint ismeretes, idén jócskán átalakul a piac: áprilistól duplájára nő a szerződésenkénti éves állami támogatás. Az előzetes hírek szerint júliusra várható a Fundamenta és a Lakáskassza fúziója, ami után egyetlen erős pénztár versenyezhet majd az OTP Ltp. ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.