Az aprómunkára épít a Gepárd csoport

Magyar Bertalan
2003. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy átlagos napon egymillió autó közlekedik Budapesten. Az előző másfél évtizedben minőségi változáson ment át a gépjárműállomány. Olykor egész vagyonok gurulnak fel-alá az utcákon, vágyakozó, irigy vagy éppen szakértő pillantások kereszttüzében. Utóbbiak egy része bizony nem jó szándékú. Mind jobb üzlet a gépjárműlopás. A kocsik egy részét külföldre viszik, más részük alkatrészenként kerül vissza a forgalomba; megint más részüket el sem lopják: egyes adatok szerint a bejelentett lopások egyharmada valójában biztosítási csalás.
Az autósboltok teljesen biztos riasztókat kínálnak, az eredetvizsgáló állomásokon még a kipufogóba is bekameráznak az ideges tulajdonos szeme láttára. Ez mind nagyon fontos, de a polgár mégis a rendőröktől várná, hogy megfékezzék az autótolvajokat.
– Pedig a járműre elsősorban a gazdájának kell vigyáznia – jelenti ki felvetésemre Pénzes István rendőr őrnagy, a Gepárd alosztály vezetője. – Hiába teszünk meg mindent, amit csak lehet: nem állhatunk ott minden kocsi mellett. Ha valaki azt akarja, hogy a járműve ne tűnjön el hirtelen, fel kell mérnie, mennyire tudja szemmel tartani, s aztán ehhez mérten megtenni a szükséges óvintézkedéseket. Ha naphosszat ott áll a szeme előtt a kocsi, szinte az is elég, ha kiveszi belőle a kulcsot. A másik véglet: 100-120 ezer forintért olyan komplex védelmi berendezéssel lehet felszerelni a járművet, amely megakadályozza, hogy ellopják, s ha ez mégis megtörténik, segít, hogy megtaláljuk.
A Gepárd – akkor még nyomozócsoportként – 1999 októberében alakult meg azzal a céllal, hogy a rendőrség is szervezetten vegye fel a harcot az autótolvajokkal szemben. Fellépésük után hamar a címlapokra kerültek, és már az első hónapokban – statisztikailag is mérhető – sikerük volt. 2001-ben 5698 autót loptak el Budapestről, ami csaknem 47 százalékos javulás az 1998-as állapothoz képest. Ez akkor is biztató, ha tudjuk, hogy más intézkedések, így például az 1999-től bevezetett kötelező eredetvizsgálat is nehezíti a bűnözők dolgát. Másfelől a Gepárd az ellopott járművek húsz százalékát megtalálja. Sok ez vagy kevés: ki-ki maga döntse el.
– Semmi újat nem találtunk fel – mondja Pénzes őrnagy. – Aki ezzel az üzletággal, szakmával kapcsolatba kerül, azzal így vagy úgy, de felvesszük a kapcsolatot, legyen alkatrész-kereskedő, biztosító, határőrség, műholdas követést végző cég vagy megtévedt hajléktalan, aki a nevét adta egy lízingcsaláshoz. Innentől kezdve jórészt sziszifuszi aprómunkát végzünk: összerakjuk a mozaikot, aminek kockái a kezünkbe kerültek. A krimibe illő elfogások – jóllehet ezek látványosak – a munka végét jelentik.
Az időközben a Budapesti Rendőr-főkapitányság szervezett és gépjárműbűnözés elleni osztályának készenléti alosztályává fejlődő Gepárd eszközeiről, módszereiről, létszámáról igen szűkszavúan nyilatkozik Pénzes István, aki 2001. január 1-jétől vezetője a száztagú egységnek. Annyi kiderül, hogy állandó kapcsolatban vannak az összes érintett szervvel, például bármely szolgáltató követőrendszerének az adatait azonnal le tudják hívni, ha szükséges. A biztosítók nyomozóitól is megkapják a szükséges információkat, a rendőrség, a határrendészet más egységeinek látóterébe kerülő, őket érdeklő embereket, eseteket is elemzik – gyakorlatilag mindent bevetnek, amit a törvény megenged, ideértve a titkosszolgálati eszközöket is. Illetékességi területük Budapest ugyan, de – Pénzes István megfogalmazása szerint – vonzáskörzetük az egész ország. Kapcsolataik átnyúlnak a határokon is (a lopott járműveket mostanában leginkább Romániába és az egykori FÁK-országokba, illetve Észak-Afrikába viszik ki).
– Mi egy kissé lépéshátrányban vagyunk a bűnüldözés más területein dolgozókhoz képest – beszél a módszerekről Pénzes őrnagy. – Nekik mindig „van valamijük” a tett helyszínén: egy kifosztott ház, egy eldobott kés, valami, amiből ki lehet indulni. Mi meg egy kocsi hűlt helyét találjuk, aztán hazajön a szomszéd, és elmondja, hogy reggel még itt volt… Az már jó eset, ha be tudnak számolni egy olyan autóról, amit azelőtt nem láttak arrafelé. Máshonnan kell megfognunk a dolgot: az ellopott autó típusából következtethetünk például azokra a bandákra, amelyek erre a márkára specializálódtak, vagy arra, hogy bontásra vitték el a járművet. Amennyire csak lehet, figyeljük a hozzájuk kapcsolódó más bűnözőket. Ilyenek például azok, akik pénzjutalom ellenében úgymond megtalálják a járművet – aminek a vége általában a se pénz, se autó állapot.
– Úgy gondolom, értékeli a munkánkat a szakma – fogalmaz Pénzes őrnagy arra a kérdésre, sikeresnek érzik-e magukat. – Konferenciákon ismertetjük a módszereinket, s Lengyelországban a Gepárd mintájára alakult meg az ottani gépjárműbűnözés elleni egység, a tiszteletünkre szintén Gepárd néven. Nemrég, amikor elkaptunk egy nehézfiút, az első mondata ez volt: Maguk mostanában nagyon sikeresek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.