M5-ös: bizonytalan az építés ideje

Putsay Gábor
2003. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre csak tárgyalásokat folytat az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal a továbbépítésről, illetve a díjcsökkentésről – nyilatkozta tegnap lapunknak Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója. Keresik a megfelelő lehetőségeket, de nincs még döntés arról, hogy milyen formában és mikortól épülhet az új sztrádaszakasz Kiskunfélegyháza és Szeged között. Mint azt korábban közöltük, a minisztérium támogatja azt az elképzelést, hogy az új sztrádát ne az állam, hanem a koncessziós társaság építse tovább, ezáltal az úthasználati díjak hasonlóan magasak lesznek, mint jelenleg a Budapest–Kiskunfélegyháza szakaszon. A kormány tervei szerint a gyorsforgalmi út 2006-ig érné el Szegedet, az AKA viszont 2003. december 31-ig kezdheti meg az építkezést. Beszámoltunk arról is, hogy a beruházásra közbeszerzés nélkül az AKA tulajdonosainak érdekeltségi körébe tartozó Strabag Építő Kft. kap megbízást, ami 150-160 milliárdos megrendelést jelent. A vezérigazgató – a tárgyalásokra hivatkozva – nem kívánt a lehetséges fővállalkozóról nyilatkozni.
Információink szerint az AKA egy olyan finanszírozási javaslatot tett le a minisztérium asztalára, amely szerint az új szakasz fenntartásakor nem lenne szükség az állam részéről üzemeltetési hozzájárulásra, a díjak mértéke is csökkenne. Mindez elsősorban azért lehetséges, mert az ország hitelképessége lényegesen jobb, mint 1995-ben, így a hazai beruházásokhoz kedvezményesebb kölcsönökhöz juthat a társaság. A díjcsökkenés mértéke – értesüléseink szerint – harminc százalék lenne Kiskunfélegyházáig, ehhez igazítanák az új szakasz tarifáit is.
Jelenleg az M5-ös autópálya Európa legdrágább gyorsforgalmi útja, a 114 kilométer hosszú szakaszért a személygépkocsival közlekedők 3120 forint díjat fizetnek, míg az állami autópályákon a tíznapos matrica ára 1900 forint. Harmincszázalékos díjcsökkentés esetén 2184 forint lenne a díj, ami még mindig nagyon magas a hazai fizetőképes kereslethez képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.