Egyelőre csak tárgyalásokat folytat az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal a továbbépítésről, illetve a díjcsökkentésről – nyilatkozta tegnap lapunknak Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója. Keresik a megfelelő lehetőségeket, de nincs még döntés arról, hogy milyen formában és mikortól épülhet az új sztrádaszakasz Kiskunfélegyháza és Szeged között. Mint azt korábban közöltük, a minisztérium támogatja azt az elképzelést, hogy az új sztrádát ne az állam, hanem a koncessziós társaság építse tovább, ezáltal az úthasználati díjak hasonlóan magasak lesznek, mint jelenleg a Budapest–Kiskunfélegyháza szakaszon. A kormány tervei szerint a gyorsforgalmi út 2006-ig érné el Szegedet, az AKA viszont 2003. december 31-ig kezdheti meg az építkezést. Beszámoltunk arról is, hogy a beruházásra közbeszerzés nélkül az AKA tulajdonosainak érdekeltségi körébe tartozó Strabag Építő Kft. kap megbízást, ami 150-160 milliárdos megrendelést jelent. A vezérigazgató – a tárgyalásokra hivatkozva – nem kívánt a lehetséges fővállalkozóról nyilatkozni.
Információink szerint az AKA egy olyan finanszírozási javaslatot tett le a minisztérium asztalára, amely szerint az új szakasz fenntartásakor nem lenne szükség az állam részéről üzemeltetési hozzájárulásra, a díjak mértéke is csökkenne. Mindez elsősorban azért lehetséges, mert az ország hitelképessége lényegesen jobb, mint 1995-ben, így a hazai beruházásokhoz kedvezményesebb kölcsönökhöz juthat a társaság. A díjcsökkenés mértéke – értesüléseink szerint – harminc százalék lenne Kiskunfélegyházáig, ehhez igazítanák az új szakasz tarifáit is.
Jelenleg az M5-ös autópálya Európa legdrágább gyorsforgalmi útja, a 114 kilométer hosszú szakaszért a személygépkocsival közlekedők 3120 forint díjat fizetnek, míg az állami autópályákon a tíznapos matrica ára 1900 forint. Harmincszázalékos díjcsökkentés esetén 2184 forint lenne a díj, ami még mindig nagyon magas a hazai fizetőképes kereslethez képest.
Orbán Viktor: Nem vagyunk cukorból! + videó
