Fércmunka a gáztörvény tervezete?

Bár a gáztörvény parlament előtt lévő javaslata jelentős előrelépés lehetőségét tartalmazza a hazai földgázipar piackonform szabályozása felé, továbbá az Európai Unió vonatkozó irányelveinek átültetése tekintetében, mégsem elégíti ki a fogyasztók szempontjából az ezekkel kapcsolatos alapvető igényeket. Mindezek miatt a nagyfogyasztók szerint át kell dolgozni a törvényjavaslatot.

Mayer György
2003. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapvető igény a földgázszektor szabályozása kapcsán, hogy a gázellátásról szóló törvény (GET) biztosítsa a keresztfinanszírozás teljes kiküszöbölését, vagyis a költségarányos árak és a költségokozás elveinek érvényesítését a díjmegállapítás során. Ugyancsak lényeges, hogy teremtse meg a hatékony verseny, illetve a kínálati piac feltételeinek lehetőségét, valamint biztosítsa a jogszabály-előkészítéssel kapcsolatos fogyasztóvédelmi és érdek-képviseleti jogosítványok érvényesülésének garanciáit – mondta el érdeklődésünkre Drucker György, a nagyfelhasználókat tömörítő Ipari Energiafogyasztók Fóruma (IEF) főtitkára. Mint kiemelte: mindez azért lenne szükséges, hogy az energiaigényes hazai vállalatok földgázbeszerzési költségei hosszú távon versenyképesek maradjanak, illetve hogy teljesüljenek Magyarország vonatkozásában is az EU célkitűzései az egységes (versengő) földgázpiac létrehozását illetően. A GET értékelésekor nem lehet elvonatkoztatni attól a körülménytől, hogy a javaslat értelmében megszűnik a földgáz termelői árának hatósági szabályozása. Ennek a piackonform lépésnek az IEF állásponja szerint ki kell egészülnie a földgáztermelés és -kereskedelem maximális versenyösztönzésével.
Ennek értelmében kezdettől nem támogatják a közüzemi nagykereskedő kizárólagos statútumú intézményét. Ez az intézmény annak a kettős (közüzemi és verseny-) piackoncepciónak a része, amelyet problematikusnak tartanak, és amelynek gyakorlati meghonosítása több problémát vet fel, mint amennyit megold. Ugyanis a mintául szolgáló villamosenergia-ipari koncepció újragondolását is egyre több piaci szereplő veti fel.
Drucker György szerint mindezek miatt a GET komoly mértékű, a piaci szereplők egyeztetését is igénylő átdolgozására lenne szükség. Nem tartják kielégítőnek például a célvezeték-létesítésre vonatkozó szabályokat, amennyiben azok túlzottan, indokolatlanul és ésszerűtlenül csorbítják a fogyasztók beruházásában építhető gázvezetékek létesítési szabadságát. Rendkívül aggályos, hogy a hatóságilag szabályozott árak és díjak körében a javaslat a hatályos törvényhez képest is visszalépést jelent a keresztfinanszírozás tilalmának rögzítésében. Elengedhetetlen a keresztfinanszírozás teljes kiküszöbölésének törvényi garanciája. A fogyasztói érdekvédelem és érdekképviselet krónikus problémáira tekintettel javasolják egyrészt a vonatkozó törvényes igények félreérthetetlen megjelenítését, másrészt a fogyasztók, illetve szervezeteik értelemszerű bevonását az „engedélyesként” definiált földgázipari vállalkozások mellett a piaci szereplők együttműködési szabályainak kialakításakor. A nagyfogyasztók határozottan ellenzik a közüzemi vállalkozások nehézségeire való hivatkozással lényegesen csorbítani a feljogosított fogyasztók hozzáférési jogosítványainak gyakorlását. Javasolják továbbá a lecseréléses (swap) kereskedelmi ügyletek nevesítését a hozzáféréssel kapcsolatban, valamint a termelői értékesítés – kereskedelmi engedélytől független – szabadságának elvi kimondását.
Nem vitatva a háztartási és kommunális fogyasztók igényeinek kielégítéséhez fűződő jogos érdekeket, erősen aggályosnak találják a fogyasztók közötti intézményes különbségtételt. A feljogosítási küszöbérték jövőbeli fokozatos leszorításával anakronisztikussá válik a közüzemi és feljogosított fogyasztók szembeállítása, illetve a szabadpiaci szegmens hátrányos megkülönböztetésének elvi éllel való rögzítése semmilyen szempontból nem elfogadható. A korlátozási prioritások tekintetében a jelenlegi korlátozási menetrend elveit kellene változatlanul irányadónak tekinteni.
Az IEF a tényleges piacnyitás megvalósítása szempontjából indokolatlannak és ésszerűtlennek tartja a feljogosított fogyasztók piacra lépésének hosszú, kötelező átállásiidő-igényét, amelyet 6 hónapra kellene mérsékelni. Ehhez kapcsolódóan célszerű lenne úgy módosítani a törvénytervezetet, hogy a közüzemi szerződések részben vagy egészben is felmondhatók legyenek. Feltétlenül kiigazítandóak a közüzemi szerződésekre és üzletszabályzatokra vonatkozóan az eladói oldal számára egyoldalú előnyöket biztosító rendelkezések. Aggályos és indokolatlan a bértárolásra vonatkozó szabályok egy része is. A szabályozási kockázat csökkentésével megnövekedhetne a tárolókapacitások létesítésének finanszírozhatósága, ami a folyamatos, biztonságos ellátás és a kínálati piac előfeltétele. Javasolják a szállító- és tárolóengedélyes egyértelmű szervezeti szétválasztását minden egyéb tevékenységtől, ugyanis ennek hiányában a rendszerirányítás függetlensége egyáltalán nem biztosított.
Drucker György külön kiemelte, hogy az IEF nem támogatja a Magyar Energia Hivatal (MEH) jogállásának csorbítására vonatkozó elképzelést. Elfogadhatatlan a villamosenergia-törvény (VET) módosítását célzó rendelkezés is, amennyiben az a MEH önállóságának további csorbítására alkalmas. Az IEF javaslatot kíván előterjeszteni a VET-be foglalt korlátozás vonatkozásában, amely szerint a „feljogosított fogyasztók kötelesek legalább az éves fogyasztásuk felét hazai termelésből beszerezni”. Ez a rendelkezés kezdettől fogva rendkívül aggályos mint a Magyar Köztársaság nemzetközi szerződéseiben foglalt szabadkereskedelmi kötelezettségvállalások súlyos megsértése (burkolt kereskedelmi akadály). Ez a rendelkezés súlyosan hátrányos továbbá a feljogosított fogyasztókra nézve, figyelembe véve a hazai szabad kapacitások korlátait. Éppen ezért az import korlátozását legkésőbb 2003. december végéig meg kell szüntetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.