Hollywood a Hollán Ernő utcában

Földessy Dénes
2003. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hollywoodi Oscar-díj-kiosztó ceremóniával egy időben évek óta Oscar-díj-jelölő játékot rendeznek a pesti Hollán Ernő utcában, az Odeon videotékában. Valószínűleg ez a világon az egyetlen ilyen játékos verseny. A film bennfentesei tudják: a világon Párizsban lehet látni egyszerre a legtöbb művészfilmet, s Párizs után Budapest következik. Aztán még néhány metropolis jön, például London vagy az amerikai filmfőváros, Los Angeles, majd szinte világszerte a nagy semmi.
A mozihálózatok tragikus kelet-európai elhalásának korában Magyarország a körülményekhez képest sikeres harcot vív a művészfilmek terjesztéséért. Nem- csak a kis művészmozik fenntartásával ellensúlyozza a túlnyomórészt színvonaltalan, egy kaptafára készülő amerikai filmáradatot, hanem videokiadással is. Mind e mögött az Odeon-hálózat áll, amely kazettáival korábban megteremtette a Kusturica-filmek hazai népszerűségét. Ma elsősorban a francia és a kisebb nemzeti filmművészetek igen értékes, de világviszonylatban kis nézettségű kincseit adják ki. Kölcsönző tevékenységük is igényes: minden munkatársuk heti egy fizetett szabadnapot kap, hogy otthon videofilmeket nézhessen és ajánlhasson. Immár hagyománnyá vált a hollywoodival azonos órában rendezett pesti Oscar-díj-játék. Félszáz egyetemista – bölcsészek és más egyetem hallgatói – megpróbálják kitalálni, hogy vajon az amerikai értékrendben gondolkodó hollywoodi zsűri melyik filmnek, melyik művésznek ad Oscart. Itt persze nincs kaviár, frakk, pezsgő és hercig nagyestélyi, amivel szerte a világban a képernyőre meredő milliókat ellátják csodálnivalóval. Pesten mindez már hajnalban történik, hiszen a pesti ifjak Holywooddal órára azonos időben játszanak.
Kaviár helyett májkrémes kenyér van a tálcákon, a frakkok eleganciáját a szellemi elegancia pótolja. Tudás. Filmszövegrészletek, szereplők nevei és adatai, képsorok, vágások, esztétikai eszmefuttatások a ki mit tud!-ot játszó versenycsapatok válaszaiban. Egyszer meghívták maguk közé Andy Vajnát, a világhírű producert, aki tíz perc múlva megkérdezte: ez melyik filmművészeti osztály a főiskolán? Pedig csak egy közép-európai ország filmes kultúrájának „civil” szeletét láthatta.
Mire ez a pesti külön-Oscar-rendezvény idáig eljutott, az évek során lassan kialakult még valami: egyre nyilvánvalóbb lett, hogy miközben a díjak eldöntésében a zsűri amerikai ízlését próbálják kitalálni, a Hollán Ernő utcai versengő csapatok mégis csak európai gondolkodásúak.
Akinek Holywoodról nemcsak a temérdek pénz jut az eszébe, hanem az ottani filmforgatás sajátosságait is ismeri, megérti a két gondolkodásmód különbségét. Az amerikai filmet a forgatás végleges befejezése előtt gyakran közvélemény-kutatásra összehívott publikumnak vetítik le, mondanák meg: mi tetszik nekik, s mi nem. Sok minden függ ettől, de elsősorban a közönség- és a kasszasiker. Ilyenkor rendre akad egy-egy csodaszép lány vagy szívdöglesztő ifjú a filmben, akit a próbapublikum kikövetel, hogy ő még vagy tíz percig feltétlenül játsszék, hisz a jenki agyakban a jó nő vagy a jó pasi látványa és a művészeti érték valamilyen agyéren át egybefolyik. Fontos, hogy egy szerelmi szakítás után a közkívánatra mégis visszatérő főhőst ne csak a hangjáról lehessen felismeri, meg arról, hogy odalépett a kaputelefonhoz, s megnyomta a gombot. Fényképezzék le, amint a lépcsőn felfelé lépdel és még azt is, hogy belép a hölgy szobájába, mert az a „tárgyi bizonyíték” arra, hogy visszatért. A filmfőnökök rendszerint nehezen tudnak ellenállni a próbaközönségtől érkező „művészi” javaslatoknak, és újraforgatják a jelenetet.
A Hollán utcai estéken is felmerül a kultúrtörténeti kérdés: vajon hogyan kerültünk ilyen helyzetbe Amerikával szemben, miért áramlik be oly ellenállhatatlanul a nívótlan tucattermék, mind nagyobb teret hódítva az európai kultúrából? Az itthoni Oscar-díj-játékban van egy csendes figyelmeztetés: Európa védekezz! A művelt pesti „zsűritagok” igyekeznek kiszámítani, miként dönt az amerikai grémium, mégis elég sok az eltérés. Tavaly például Hollywoodban Ron Howard kapta a legjobb rendező díját (Szörnyek bálja), a Hollán utcában viszont az egyébként remek operarendező Baz Luhrmann (Moulin Rouge), akit Holywoodban nem is jelöltek, a legjobb női színésznő Amerikában Halle Berry lett (Szörnyek bálja), Pesten viszont Nicole Kidman (Moulin Rouge). Csak annyiban egyeztek, hogy a Harry Pottert sehol sem jegyezték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.