Rövid, hosszú háború

Csökkenéssel indult a hét a Budapesti Értéktőzsdén, de a nemzetközi piacok már a hétfői kereskedés során felkészülten várták az Irak elleni katonai akció hírét. A hétfő éjszakai Bush-beszéd után a hét elején érezhető enyhe bizonytalanságot gyorsan felváltotta az optimizmus, amit az a vélemény éltetett, hogy gyors lefolyású lesz a háború.

2003. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mire Bush elnök rászánta magát arra, hogy elindítsa a katonai csapást, addigra a befektetők már túl voltak két komoly árfolyamdrágító tőzsdei napon, így a katonai beavatkozás hírét rezignáltan fogadták.
A nyersolajárak a hétfői 30 dollár körüli szintről 25–28 dollárra mérséklődtek a hét második felében. Az elemzők többsége úgy nyilatkozott, hogy az olajellátással minden rendben van. Szaúd-Arábia és Kuvait képes a kiesést pótolni, de egyelőre erre még nem volt szükség. A nyersolaj tekintetében egyetlen probléma merülhet fel, az pedig az, hogy az olajmezőkről csővezetéken kikötőkbe szállított olajat nem tudják behajózni, mivel a térségbe a katonai fenyegetettség miatt nem érkeznek meg a tankerek. A törökországi berakodási helyeken a tárolókapacitások lassan telítettek, és nincs szállító, aki jelenleg a térségbe merészkedne.
Profitfigyelmeztetések
Az olajárakra gyakorolt hatás mellett más komoly piaci tényezőt is befolyásol a háború. Az egyik legfontosabb és el nem hanyagolható tényező a légitársaságok és a turizmussal foglalkozó cégek profitja, ami az iraki háború miatt zuhanhat. A háború lefolyásának időintervalluma komoly kérdés, de még komolyabb az a felvetés, hogy a háborút követő konszolidációs időszak milyen hosszúra nyúlik, mikorra nyugszanak meg a térségben a kedélyek. Az elemzők minimum egy évre taksálják azt az időt, amikor a turisták nyugodtan elindulhatnak a közel-keleti térségbe. Jelenleg még Ciprusra is igen kockázatos utazni, a jordániai Petrába meg végképp nem ajánlatos, tehát a turizmusra szakosodott vállalatok jelentős eredménycsökkenést lesznek kénytelenek az idén elkönyvelni. Hasonló a helyzet a légitársaságokkal is, állapotuk csupán annyiban különbözik az utazásszervezőktől, hogy ma nincs olyan légitársaság, amelynek nem kellene félnie egy esetleges terrorakciótól. Mint ismeretes, a United Airlines csődvédelme kapcsán több légiszállító cég jelezte, hogy gazdálkodásuk erőteljesen gyengült; valószínűleg ezúttal újabb csődvédelmi eljárásokra számíthatunk az utazóközönség csökkenése következtében. Problémát jelent a háború a luxusipari cégeknek is; a WTC elleni merénylet megmutatta, hogy a francia, az olasz és az amerikai prémiummárkákat gyártókra milyen hatással van a turizmus visszaesése. Akkor a Louis Vuitton Moet Hennessy, a Gucci, a Richemont és a Wolford cégek eredményei tükrözték híven, hogy a háborús állapotok a legjobban teljesítő iparágakat is maguk alá tudják gyűrni.
Kinek használ a konfliktus?
Rövid távon minden szempontból az ipari cégeknek kedvez a háború. A felhalmozott készletek ki- és elhasználása a hadviselésben új megrendelésekhez juttatja azokat. Azonban ez nem ennyire egyszerű, hiszen a gazdaság más területein eredménycsökkenést szenvednek el a cégek. A szezonalitás jegyében azonban el kell viselni azt a tényt, hogy a nehézipar és a gépipar számára a háború emelkedő részvényárakat, komoly, belátható időn belül érkező megrendeléseket, hasznot és foglalkoztatásnövelést okoz. Az iraki háború minden szempontból az olajipari cégeknek – azoknak a multiknak, akik kitermelési koncessziót kapnak –, az olajiparban tevékenykedő spekulánsoknak, a hadiiparnak, az építőiparnak, a logisztikai és szállítmányozási cégeknek kedvezhet. A felsorolásból is látni lehet, hogy tőkepiaci szempontból a háborút nem lehet kedvezőnek vagy kedvezőtlennek minősíteni. Ez idő tájt legjobb, ha katonai berendezéseket, repülőgépeket, katonai eszközöket gyártó cégek részvényeit vásárolják a befektetők.
Magyar szemmel
A múlt hét eseményei után levonhatjuk azt a következtetést, hogy nem kell mindig a nemzetközi parkettekre hagyatkozni, hiszen ha a magyar tőzsdei eseményeket vettük figyelembe, akkor a hétfőn – amikor csökkent a piac – vásárolt hazai blue chipek csupán pénteken keltek el. A haszon, amit el lehetett érni, megközelítette vagy némely esetben meg is haladta a tíz százalékot. Hétfőn 717 forintért vehettünk Matávot vagy 4830 forintért Molt, és pénteken a távközlési papírokat 768 forintért, míg az olajipari részvényeket 5210 forintért adhattuk el, de árfolyamnyereséget realizálhattunk az OTP- és a Richter-papírokon is. A hét nyertese a BorsodChem és a Zalakerámia lett. A BorsodChem esetében felvásárlási ajánlattételi pletykákról lehetett hallani a piacon, míg a Zalakerámia részéről a tulajdonosváltásból származó információk okoztak drágulást. Sokan tudni vélik, hogy a Zalakerámia új tulajdonosa felvásárlási ajánlattal élhet, de ezt a lehetőséget a társaság pénteki közgyűlése után már néhányan elvetették. Kedvező irányba fordult a múlt héten a Pannonplast árfolyama is. Mint kiderült, a jelenlegi tulajdonosok, a Britton Capital és a Karsai Holding mellé felsorakozott a Pevdi is, így valószínűleg a cég megszerzéséért vívott versenyben a Britton kerekedhet felül. A héten a BUX a hétfői 1,67 százalékos csökkenéstől eltekintve tartós emelkedésen esett át. Sokan úgy vélik, hogy a sokszor beígért drágulás most következett be, a BUX öt nap alatt 7583 pontos szintre emelkedett amellett, hogy a forgalom többször meghaladta a nyolcmilliárd forintos határt is. A magyar piac egyik negatív híre az volt, hogy a Rába vezérigazgatója bejelentette: munkaszerződését nem kívánja meghosszabbítani. Szakértők szerint Steiner László vezérigazgató távozásának köze volt ahhoz, hogy a Rábának a tavalyi év utolsó negyedévében sem sikerült pozitívan megváltoztatnia eredményeit.
A pletykák szerint Steiner Lászlót már e tulajdonosok le is akarták váltani, de a vezérigazgató megelőzte őket. Más információk szerint a Rábára több vevő is jelentkezhet a jelenlegi névérték (1000 forint) körüli áron, csupán az a kérdés, hogy a győri önkormányzat és a többi meghatározó tulajdonos milyen áron hajlandó kiszállni az amúgy stratégiailag igen fontos cégből. Az előző 30 évben a Rába gyártotta a KGST-tagállamok buszai és teherautói részére a futóművet. Másrészt a Rába a mai napig is gyárt futóműveket, a cég a magyar gazdaságnak igen fontos. Fontos szempont továbbá a Rába életében a magyar katonai gépjárműtender, illetve az a tény, hogy a DaimlerChrysler (DC) katonai célokat is kiszolgáló teherautókat kíván a Rábával közösen Magyarországon gyártani, amelyeket korábban a balkáni és a közel-keleti térségbe szállítottak. A DC-nek éppen ezért igen fontos lehet a Rábával kötött szerződés és annak zökkenőmentes végrehajtása, vagyis a teherautók sorozatgyártása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.