Szinte magától megvalósul a bérfelzárkóztatás

Annak kapcsán, hogy a Magyar Posta 3500 dolgozót akar elbocsátani, Burány Sándor munkaügyi miniszter lapunknak adott interjújában kifejtette: nem szólnak bele, hogy egy állami cég hány fővel működjék hatékonyan, mint ahogy a minimálbér megemelését sem nekik kell kezdeményezniük. Kiderült az is: kétséges, hogy a közszféra dolgozói idén kapnak-e béremelést, s az is bizonytalan, hogy 2004. január 1-jétől magasabb lesz-e a fizetésük.

Bákonyi Ádám
2003. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön mind ez ideig elsősorban pénzügyi területen tevékenykedett, munkaüggyel és foglalkoztatáspolitikával viszont nem foglalkozott. Miért vállalta mégis ezt a miniszteri tisztséget?
– Medgyessy Péter döntését azzal indokolta, hogy a foglalkoztatáspolitikát a gazdaságpolitika részének tartja, ami összefügg a versenyképességgel. Tekintettel arra, hogy az én korábbi szakmai tevékenységem a versenyképesség körül forgott, magam is logikusnak találtam a felkérést.
– Tehát sem a miniszterelnöknek, sem önnek nem volt probléma, hogy ezen a területen nincs tapasztalata?
– A pénzügyminisztériumi munkám során már részt vettem az érdekegyeztető tanács munkájában. Ilyen értelemben volt már tapasztalatom, de a súlypontok természetesen mások voltak. Most ezeken a súlypontokon kell változtatni. Tehát nem arról van szó, hogy ismeretlen területre tévedtem volna.
– Tervez valamilyen strukturális vagy személyi változtatást a minisztériumban? Például a Közmunka Tanács elnöke maradhat-e az a Sándor László, akit MSZOSZ-elnökként sokat bíráltak, s felelősség terhelheti a szakszervezet vagyonvesztéséért is?
– Engem munkatársaim mai teljesítménye sokkal jobban érdekel, mint a személyükkel kapcsolatos múltbéli viták. Kedvezők a kezdeti tapasztalataim Sándor László esetében is, jól fogunk együtt dolgozni. Összesen annyi személyi változtatást kellett terveznem, ami a váltással óhatatlanul együtt jár, hiszen Kiss Péterrel távozott a teljes miniszteri stáb és a közigazgatási államtitkár.
– Ön osztja elődje véleményét, hogy stabilitás és kedvező helyzet jellemzi a foglalkoztatáspolitikát, noha az utóbbi időben például tízezrek kerültek utcára a gyárbezárások miatt?
– Igen. Minden statisztikai adat, felmérés azt mutatja, hogy nő a foglalkoztatottak száma, és számunkra ez a legfontosabb. A minisztérium felerősítette azokat a tendenciákat, amelyek a részmunkaidős foglalkoztatottsághoz, illetve a távmunkaprogram beindításához kötődnek.
– Vannak azért más számok is, mint például a munkanélküliség, amely folyamatosan nő.
– Szociális szempontból kedvező változás, hogy nemcsak a foglalkoztatottság nő, hanem a nem dolgozók közül többen jelentkeztek munkanélküli-regisztrációra, mint a korábbi időszakban. Ez azt jelenti, hogy a nem aktív dolgozók egy része vissza akar menni dolgozni. Mindennél fontosabb tehát, hogy a munkahelyek száma a befektetések következtében nőjön. Ez új gyárak létrehozásával vagy a tevékenység bővítésével érhető el. Az a célunk, hogy az ország egészét tekintve több munkahely keletkezzék, mint amennyi megszűnik, főként az országnak abban a régiójában, ahol a munkanélküliség meghaladja az országos átlagot.
– Több tízezer munkahely megszűnéséről már tudunk, miért nem hallunk ilyen arányú munkahelyteremtésről?
– Márpedig a foglalkoztatottak számából az következik, hogy több munkahely keletkezik, mint amennyi megszűnéséről olvashatunk.
– A csatlakozni kívánó országok foglalkoztatáspolitikai értékelésében komoly kritikát fogalmazott meg Magyarországról az Európa Bizottság. A jelentés „alacsony” és „elégtelen” jelzővel illette a munkaerő-részvételi arányt.
– Egyetértek azzal, hogy ezt az arányt növelni kell, de hangsúlyoznám, hogy Európa más országaiban sem a hagyományos nyolcórás munkaidős rendszerrel oldották meg a kérdést. A mai munkaerő-piaci igények már rugalmasabbak, maguknak a munkavállalóknak az igényei is eltérnek a klasszikus munkaidőtől. A kisgyermekes mamák esetében nagyon gyakori, hogy igényelnék a négy-hat órás munkaidőt, vagy akár távmunkaprogramban vennének részt. Ezek kiváló lehetőségek, hogy a foglalkoztatottságot növeljük.
– A hírek szerint a Magyar Postától idén 3500 embert kívánnak elbocsátani. Tud-e erről a szándékról, és kíván-e, tud-e valamit tenni az ügyben?
– Tudok róla, mert pénzügyi politikai államtitkárként tárgyaltam a postásszakszervezet vezetőivel. Jogos kérdés, hogy az állami vállalatokat, amelyeket az adófizetők pénzén tartunk fenn, milyen mértékben támogassuk, hiszen az adófizetők pénzével a kormánynak kötelessége spórolni. Másrészt valamennyi cégre vonatkoznak a hatékonysági követelmények. Nemcsak a magántulajdonúakra, hanem az államiakra is. Ez időnként feszültséget teremthet létszámoldalról is.
– Egyetért az ilyen mértékű elbocsátásokkal a hatékonyság növelése érdekében?
– Mi természetesen azt szeretnénk, hogy az emberek munkahelye megmaradjon. Abba viszont nem tudunk beleszólni, hogy egy cég hány emberrel tudja hatékonyan megoldani feladatait. Ha állami vagy magáncégnél ilyen mértékű munkahely-leépítés történik, akkor munkaerő-piaci eszközökkel elő tudjuk azt segíteni, hogy ezek az emberek rövid idő alatt munkát találjanak.
– Néhány hete az MSZP-frakció kiadott egy közleményt, amely a gyárbezárások egyik fő okaként a magas minimálbért jelöli meg. Az MSZOSZ elnöke szerint nem magas a minimálbér. Melyik véleménnyel ért egyet, s emelik-e jövőre a legkisebb bér összegét?
– Nem lehet kijelenteni, hogy az 50 ezer forintos minimálbér jó vagy rossz. Munkavállalói oldalról indokolt lenne a további emelés, ami viszont az ország egyes régióiban foglalkoztatási problémákat vet fel, hiszen van olyan megye, ahol az átlagkereset alig tér el a minimálbértől.
Ebben a megyében a minimálbér-emelés azt jelenti, hogy minden munkáltatónak emelnie kell a bérköltségét. Ahol nem annyira erősek a vállalkozások, ez bizony a cégek csődbemenetelét jelentheti, és ott az emberek elveszíthetik az állásukat.
– Az unión belül a legszegényebb országban is a duplája a minimálbér, de sok helyen hat-hétszerese a magyarországinak.
– Nem érdemes összehasonlítani, hogy a magyar minimálbér hogyan aránylik más országokéhoz, hiszen a magyar átlagbér is eléggé elmarad mondjuk a német átlagbértől. Fontos ugyanakkor, hogy mi szakítottunk – helyesen – azzal a gyakorlattal, hogy a kormány ezt egyoldalúan állapítsa meg.
– Azért javaslatot tehetnek. Szorgalmazzák az emelést?
– Elsősorban a két fél megegyezéséhez tartjuk magunkat. Az a legegészségesebb, ha a munkáltatók és a munkavállalók állapodnak meg egymással.
– Lesz-e a közszférában idén béremelés? Már március második fele van, és semmit nem lehet tudni erről.
– Bár a közszféra szakszervezeteivel folyamatosan tárgyalunk, azt nem szabad elfelejteni, hogy tavaly szeptemberben nem csupán bérfejlesztés volt, hanem előbbre hozott bérfejlesztés is.
– Hát ezt az emberek csak utólag tudták meg…
– Irreális lett volna elvárni, hogy pár hónap múlva, januártól újabb bérfejlesztés legyen. Ettől függetlenül a bérhelyzetről folyamatosan kell tárgyalni.
– Az idei béremelés tehát kétséges. Azt ki tudja-e jelenteni, hogy jövő év január elsejétől bizonyosan megnőnek a közszférában a bérek?
– Erről még korai beszélni.
– Bérfelzárkóztatást követelnek a versenyszférában is.
– Az uniós kötelezettségek nem írnak elő bérfelzárkóztatást, ennek ellenére nekünk ez a célunk. A Medgyessy-kormánynak fontos a bérfelzárkóztatás, ám annak a híve vagyok, hogy minderről az érintett felekkel tárgyalva szülessenek meg a szükséges döntések. Úgy kell a bérfelzárkóztatást végrehajtanunk, hogy egyúttal a versenyképesség is nőjön.
– Mire gondol a kormány, amikor bérfelzárkóztatásról beszél?
– Ha megnézzük a bérekre vonatkozó adatokat, akkor megállapíthatjuk, hogy a béremelés tavaly januárhoz képest mintegy 20 százalékos. Ez komoly reálbér-emelkedést jelent egymás után két évben, és megfelel a bérfelzárkóztatási törekvéseknek. Az Európai Unió elsősorban a lehetőségekről szól, a boldogulás, a jólét lehetőségéről. A kiegyenlítődési folyamatok szinte maguktól megvalósulnának, csak nekünk nem mindegy, hogy milyen gyorsan. Magyarországon a béreknek, a bérek emelkedésének meg kell haladniuk az uniós béremelkedések mértékét ahhoz, hogy a bérfelzárkóztatás egy idő után létrejöjjön. Ehhez kiváló alapot teremt, hogy Magyarországon a gazdasági növekedés szintén meghaladja az európai uniós gazdasági növekedést.
– A választások előtt a bérek 25 százalékos vásárlóérték-növekedésére tett ígéretet az MSZP. Lehet, hogy ez egyben a bérfelzárkóztatást is jelenti?
– Ezt is jelenti. De azt is, hogy csökken az infláció, sőt egyes termékek ára is. Én például arra számítok, hogy a tejé az uniós csatlakozás után kevesebb lesz. Tehát anélkül, hogy a bérünk egy forinttal is emelkedne, a vásárlóértéke nő – ha tejre költjük.
– Mely termékek árának csökkenését várja?
– Nem akarom részletesen felsorolni a várható változásokat, talán nem is lehetne kellő pontossággal megmondani, hogy melyik termék ára hogyan alakul a jövőben, ugyanakkor valószínű, hogy például az élelmiszerek jelentős részénél árcsökkenést tapasztalunk majd. Az árakban bekövetkező átrendeződés a bérek területére is hatással lesz. Hogy csak egy példát mondjak: eddig is megfigyelhető volt, hogy a nagy, multinacionális cégeknél a legnagyobbak a keresetek, és nem véletlenül. Minél inkább élünk az európai uniós lehetőségekkel, ezek egyre inkább jelentenek bérfelzárkóztatást, bérfejlesztést.
– Mit kíván tenni azért, hogy a csatlakozás után a szakképzett dolgozók ne menjenek el például a Nyugat-Dunántúlról Ausztriába dolgozni?
– Ezt nem tartom komoly veszélynek. A szakképzett munkaerő akár most is elmehetne Nyugatra dolgozni. Nem ez a döntő tendencia. Megállapítható, hogy a tőke mozgékonyabb, mint a munkaerő; ahol van szakképzett munkaerő, oda szívesen megy a beruházó.
– De itt kevesebbet fizetnek érte.
– Kevesebbet, mint Ausztriában, de többet, mint Magyarországon fizetne egy magyar cég.
– Választási programjában a szocialista párt 3-400 ezer új munkahely létrehozását ígérte. Ez naponta 150-200 új munkahely. Tudják ezt tartani?
– Miután több tízezerrel nőtt az elmúlt hónapokban a munkahelyek száma, ezt megvalósíthatónak ítéljük.
– Készült egy 25 országra kiterjedő vizsgálat; Magyarországon a legnagyobb a munkaerőköltségekre rakódó teher. Mikor csökkentik a munkaadók terheit?
– Hosszú távon ennek a problémának nincs más megoldása, mint a bérek terhét csökkenteni. Első lépésben – folyamatosan – megszüntetjük az egészségügyi hozzájárulást.
– A hosszú táv azt jelenti, hogy a cikluson túl?
– Azt nem zárom ki, hogy ebben a ciklusban is lesz további tehercsökkentés, de erről konkrétan nem tudok nyilatkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.