Szirtes János, akit a performanszművészet egyik ikonjaként tart számon a szakma, most a festészet felől mutatja meg azt a nyers, ösztönös, mégis mélyen tudatos világot, amely képeit jellemzi. A nyolcvanas évek közepén készült festményei a színek bátor, sokszor szinte robbanásszerű használatával és a gesztusos, rétegzett faktúrák erejével idézik meg azt az alkotói korszakot, amikor a művész a rendszerváltás előtti évek feszültsége közepette is a szabad kifejezés örömét kereste és találta meg.

Szirtes János ritkán látott képei a Tér-Kép Galériában
Míg a Várfok Galéria nemrég, a művész hetvenedik születésnapja alkalmából a műteremben frissen készült munkáit mutatta be, a mostani kiállításra több évtizeddel ezelőtti, azóta ritkán látott műveket kölcsönöztek privát kollekciókból.
Ébli Gábor kurátor célja az volt, hogy a festmények fizikai jelenlétét és anyagszerű intenzitását kiemelje. Ezért
a kiállításban a hangsúly teljes mértékben a művek emocionális és gondolati erején van. A nyolc alkotásból álló, koncentrált válogatás így valódi időutazássá válik nemcsak a képek világába, hanem a magyar művészet egy meghatározó korszakába is.
A festmények mögött ott húzódnak a gyűjtők személyes történetei is: miért ragadta meg őket egy-egy kép, és milyen kapcsolatot ápolnak a művésszel?
Szép Péter a kétezres évek elején kezdte gyűjteni Szirtes műveit, intuíciót követve. Az Aranyköpés című festmény például két katalógus borítóján is szerepelt. Hunya Gábor koncepciózus gyűjtőként a társadalmi kontextusban értelmezett alkotásokat helyezte kollekciója középpontjába, míg Szalóky Károly galériásként több korszakból, többféle technikával készült Szirtes-képeket őriz, melyekről könyv is készült. A negyedik gyűjtő, Zimányi László kollekciója a magyar képzőművészet XX. századi és kortárs alkotásainak széles spektrumát öleli fel, amelyben Szirtes művei kiemelt figyelmet kapnak.
Amikor festek, az mindig örömből jön
– vallja a festőművész.
Ez az öröm átsüt a képein: az aranyló tónusok, a sodró gesztusok, a szinte kézzel fogható festékfelületek mind arról árulkodnak, hogy a művész számára a festés nem puszta munka, hanem egy intenzív, életigenlő párbeszéd a világgal.
A Örömfestészet – Szirtes János festményei magángyűjteményekből című tárlat szeptember 6-ig tekinthető meg a Tér-Kép Galériában (keddtől szombatig 14 és 18 óra között).