4-es metró: nincs egyezség

Nem biztos, hogy még ezen a héten megtárgyalja a kormány a 4-es metró beruházásával kapcsolatos előterjesztéseket – értesült lapunk. Az állam és a főváros álláspontja ugyanis eltér egymástól, javában zajlanak a szakértői egyeztetések, s a kabinet pénzügyi vezetése nem végzett még a főváros gazdasági átvilágításával.

2003. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsőként számoltunk be arról: a pénzügyi és a gazdasági minisztérium az eredeti (1998-as) metrószerződéshez hasonlóan csupán a 60 százalékát finanszírozná a 4-es metró építésének. A városvezetés szabad demokrata része pedig a forráshiány miatt csak maximum 20 százalékát vállalná a mai áron több mint 300 milliárd forintos beruházásnak. A szocialisták a kompromisszum érdekében nagyobb anyagi áldozatvállalást is el tudnak képzelni, ekkor azonban minden bizonnyal elkerülhetetlen lenne valamelyik stratégiai önkormányzati társaság privatizálása.
További egyeztetések folynak még a városi tömegközlekedés normatív támogatásának visszaállításáról és a fővárosi önkormányzat nagyobb költségvetési támogatásáról is. Ezek a tényezők szintén meghatározhatják a metróberuházást, azaz hogy jövőre milyen mértékben tud részt vállalni abban a város.
Egy biztos: a kormány két metrótörvény-tervezetet tárgyal, s ezek alapján határoz. A metróépítés költségeinek 75 százalékát egyébként – kedvezményes hitelként – az Európai Beruházási Bank (EIB) biztosítaná, s a kormány állami garanciát vállalna a főváros hitelfelvételére is. Továbbra is kérdéses még, hogy a földalatti eléri-e első ütemben a Bosnyák teret – idáig a megvalósíthatósági tanulmány sem készült el –, valószínűleg csak a Baross térig tartó szakaszig köttetik meg a megállapodás. Úgy tudjuk, mind a kormány, mind a főváros vezetése bízik abban, hogy a földalatti-építés költségeit 15 százalékkal csökkenthetik az Európai Uniótól kapott vissza nem térítendő támogatással, bár ezt csak körülbelül négy év múlva lehetne igénybe venni.
***
Vizsgálnák a villamostendert.
Tegnap nyújtotta be Szálka Miklós fideszes fővárosi képviselő a vizsgálóbizottság felállítására vonatkozó indítványát a BKV felügyelőbizottságához (fb) a nagykörúti villamostender ügyében. A képviselő, aki szintén tagja az fb-nek, aggasztónak tartja a járműbeszerzés nyertesének kiválasztásáról hozott döntést. Véleménye szerint ugyanis nehezen hihető, hogy a legdrágább ajánlatot tett Siemens céghez képest a villamosgyártás terén szintén nagy tapasztalattal rendelkező francia Bombardier és a német Alstom cég olyannyira rossz műszaki tartalmú pályázatot adott volna be, ami a kétmilliárddal drágább ajánlat elfogadását indokolná. Ráadásul – vélekedik Szálka Miklós – elfogadhatatlan, hogy nem az eredeti kiírás szerint történt a tendereljárás, s a cégek nem ismerhetik meg egymás ajánlatainak műszaki tartalmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.