Elsőként számoltunk be arról: a pénzügyi és a gazdasági minisztérium az eredeti (1998-as) metrószerződéshez hasonlóan csupán a 60 százalékát finanszírozná a 4-es metró építésének. A városvezetés szabad demokrata része pedig a forráshiány miatt csak maximum 20 százalékát vállalná a mai áron több mint 300 milliárd forintos beruházásnak. A szocialisták a kompromisszum érdekében nagyobb anyagi áldozatvállalást is el tudnak képzelni, ekkor azonban minden bizonnyal elkerülhetetlen lenne valamelyik stratégiai önkormányzati társaság privatizálása.
További egyeztetések folynak még a városi tömegközlekedés normatív támogatásának visszaállításáról és a fővárosi önkormányzat nagyobb költségvetési támogatásáról is. Ezek a tényezők szintén meghatározhatják a metróberuházást, azaz hogy jövőre milyen mértékben tud részt vállalni abban a város.
Egy biztos: a kormány két metrótörvény-tervezetet tárgyal, s ezek alapján határoz. A metróépítés költségeinek 75 százalékát egyébként – kedvezményes hitelként – az Európai Beruházási Bank (EIB) biztosítaná, s a kormány állami garanciát vállalna a főváros hitelfelvételére is. Továbbra is kérdéses még, hogy a földalatti eléri-e első ütemben a Bosnyák teret – idáig a megvalósíthatósági tanulmány sem készült el –, valószínűleg csak a Baross térig tartó szakaszig köttetik meg a megállapodás. Úgy tudjuk, mind a kormány, mind a főváros vezetése bízik abban, hogy a földalatti-építés költségeit 15 százalékkal csökkenthetik az Európai Uniótól kapott vissza nem térítendő támogatással, bár ezt csak körülbelül négy év múlva lehetne igénybe venni.
***
Vizsgálnák a villamostendert.
Tegnap nyújtotta be Szálka Miklós fideszes fővárosi képviselő a vizsgálóbizottság felállítására vonatkozó indítványát a BKV felügyelőbizottságához (fb) a nagykörúti villamostender ügyében. A képviselő, aki szintén tagja az fb-nek, aggasztónak tartja a járműbeszerzés nyertesének kiválasztásáról hozott döntést. Véleménye szerint ugyanis nehezen hihető, hogy a legdrágább ajánlatot tett Siemens céghez képest a villamosgyártás terén szintén nagy tapasztalattal rendelkező francia Bombardier és a német Alstom cég olyannyira rossz műszaki tartalmú pályázatot adott volna be, ami a kétmilliárddal drágább ajánlat elfogadását indokolná. Ráadásul – vélekedik Szálka Miklós – elfogadhatatlan, hogy nem az eredeti kiírás szerint történt a tendereljárás, s a cégek nem ismerhetik meg egymás ajánlatainak műszaki tartalmát.
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást