A hegyoldalon mindenki elfér

Mintegy kétezer magyar hódolója, köztük több világbajnoka van a sárkányrepülésnek és a siklóernyőzésnek. Nekik nem kell repülőtér, elég egy gabonatábla melletti út vagy szélnek kitett hegyoldal, hogy felszálljanak. Ám ilyen kevés van hazánkban, azok jó része pedig természetvédelmi területen. A természetvédelmi hatóságok és a siklóernyősök ellentéte sokáig kibékíthetetlennek tűnt, ám a közelmúltban több kezdeményezés indult – sikerrel.

Magyar Bertalan
2003. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A természetvédők fő kifogásai: hogy a siklórepülők szervezetlen tevékenysége következtében a kis tisztásokon letaposott növényzet elpusztul a rendszerint egy nyomon végigfutó pilóták lába nyomán, és elindul az erózió; a starthely bővítése címén néhol kiirtják a fás növényzet egy részét; szemetelnek; s végül az állatok életét, szaporodását zavarja az emberi jelenlét. Van igazság ezekben az érvekben, ezt a siklórepülők is elismerik.
– Túlnyomó többségünk azért mégis csak törvénytisztelő és természetszerető ember, meg igazolt sportoló, az ehhez mért jogokkal – jelentette ki lapunknak Kerekes László, a Magyar Repülőszövetség siklórepülő-főpilótahelyettese. – Starthelyeink egy része valóban károsodhat a tevékenységünk során, más kérdés, hogy igyekszünk mindent megtenni ennek elkerülésére, a renitensek kiszűrésére. Elfogadjuk, sőt igényeljük a természetvédők kritikáját, hiszen valamennyiünk érdeke, hogy ne okozzunk kárt, s hogy jogilag rendezett legyen a helyzet. Ugyanakkor nem tudunk mit kezdeni a józan ésszel már nem igazán belátható tiltásokkal: például azzal a hatósági indoklással, miszerint a hegy előtt repülő színes siklóernyő zavarja a táj összképét; vagy hogy a volt szovjet vadászrepülőtér betonjáról gyakorlatilag csak a repülőszezonon kívül lehet felszállni csörlővel, mert úgymond zavarnánk az ürgéket. Ráadásul mi, a szervezettségünk miatt, mindig „utolérhetők” vagyunk, ellentétben például a magányos krosszmotorosokkal.
Nem egyszerű az érdekek egyeztetése, ezt mindkét fél elismeri. De nem is lehetetlen, amint az Budapesten kiderült. – Amióta a főváros környékén kijelöltünk öt legális starthelyet, és használatuk szabályairól megállapodtunk a többi hatósággal meg a repülőkkel, lényeges előrehaladás történt a természet megkímélése terén – nyilatkozta lapunknak Dobos Sándor, a Duna–
Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Budai Természetvédelmi Tájegységének vezetője. – Amíg nem született megállapodás, a természetvédelmi őrök legtöbbször hiába indítottak szabálysértési eljárást a védett területről felszálló ellen – mondta el Dobos –, az rendre elakadt azon, hogy elvileg sehonnan sem volt szabad startolni, miáltal a siklórepülők jogai (is) csorbát szenvedtek; nem volt erkölcsös tehát megbüntetni őket. A probléma megoldásához elsőként arra volt szükség, hogy a siklórepülők szervezetten jelenjenek meg, a hatóságoknak legyen kivel tárgyalni.

Ezt a feladatot a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és az óbudai Pilótacentrum Kft. vállalta. A természetvédők ugyanakkor tudomásul vették, hogy néhány helyen „vissza kell lépniük” ahhoz, hogy a többit megvédjék, hogy a repülők jogait ne csorbítsák; s végül, hogy a szabályok megszegőit immár jogosan megbüntetve elvegyék a kedvet a természet felesleges károsításától. Az engedélyezett starthelyeken pedig csökkenthető az élővilág terhelése: a padlószőnyeggel letakart felszállópálya alatt kipusztul ugyan a fű, de körülötte megmarad, és az erózió sem jelentkezik; a szemetet pedig rendszeresen gyűjtik és elszállítják a sportolók. – Az emberek többsége nem szereti megszegni a szabályokat; ha van egyenes út, azon jár. Közös munkával sikerült ezt az utat kijelölnünk, így az illegális starthelyek használata drasztikusan csökkent – összegezte tapasztalatait Dobos Sándor. Hozzátette: tudomása szerint máris nyolc pilóta jelentkezett polgári természetőrnek. S még egy példa arra, hogy a repülők és a természetvédők nem feltétlenül ellenségek: Sándor István pásztói sárkányrepülő évek óta a közeli Nyikom-hegy oldalában levő starthely tulajdonosa. Emellett lokálpatrióta és természetvédő, a Mátra és Cserhát Turizmusáért Társaság egyik alapítója. Honlapjukon a repülés mellett a környéken űzhető valamennyi sportot bemutatják, de a néprajzi látványosságokat és a természeti értékeket ugyanígy. Felhívják a figyelmet a természet védelmére, tanácsokat adnak, hogyan viselkedjen a sportoló, a turista.
– Hasonlóan a természettel együtt élő többi emberhez, a siklórepülők túlnyomó többsége is betartja, sőt betartatja ezeket a szabályokat, mert ésszerűek és betarthatók – mondta Sándor István. – A nyikomi starthely közel egy hektáros, természetes tisztás. Egy jó, északnyugati szeles napon 50-100 pilóta, családtag, érdeklődő fordul meg itt, anélkül hogy a természetet károsítaná. Ha a szeméttartó megtelik és nem cserélem ki időben, a szemetet nem szétszórva találom, hanem a teli zsák mellett. – A turistának szerinte ugyanolyan élmény a soha nem látott siklóernyős a feje fölött pár méterrel, mint mindkettejüknek a szirti gyöngyvessző fölött a szélben „lejtőző” nagy fehérsávos lepke vagy fent a hollók. És mind elférnek a hegyoldalon – tette hozzá Sándor István.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.