Az ad hoc bizottság tagjai úgy vélik, igazi megújulásra és paradigmaváltásra van szükség. Azért fogalmazták meg ajánlásaikat, hogy elősegítsék a természettudományos közoktatás „elkerülhetetlen megújulását”. A dokumentum szerint „ma ott tartunk, hogy évente már negyvenezer magyar maturandus nem tesz érettségi vizsgát egyetlen természettudományos tárgyból sem.”
A tudós testület kezdeményezi, hogy a tanterveket és követelményrendszereket, a közoktatási tananyagokat dolgozzák át. Leszögezik: a közoktatási tantervekben a természettudományos tárgyak arányát és súlyát azok társadalmi jelentőségének kell meghatározni. Ezek további csökkenését – a közelmúlt tendenciáival ellentétben – nem tartják megengedhetőnek.
Az akadémikusok a természettudományos tárgyak helyét a kétszintű érettségi rendszerében kulcsfontosságúnak ítélik. Felkérik az oktatási kormányzatot az érettségi vizsgaszabályzat átfogó módosítására, ami ismét kötelezővé teszi az érettségi vizsgát legalább egy természettudományos tantárgyból.
Robbie Keane: Ha ez nem motiváció nekünk, akkor nem tudom, hogy mi
