Az európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus gigantikus sikerrel kezdhette a hetet a párizsi légiszalonon, amelyet tradicionálisan a Le Bourget repülőtéren rendeznek meg kétévente, váltásban az angliai Farnboroughban sorra kerülő vásárokkal. Hétfőn – amint arról a Magyar Nemzet hírt adott – az Airbus 21 darab A380 típusú óriásgépét rendelte meg az Emirates légitársaság, amely már 22 ilyen járművet igényelt korábban. A Korean kedden öt gépről írt alá szerződést. Ezzel 129-re emelkedett a Superjumbónak is becézett, ötszáz főt is meghaladó befogadóképességű gépre leadott megrendelések száma. A cég illetékesei ígéretet tettek, hogy a következő párizsi légiszalonon, 2005-ben bemutatót repül az új gép, amelynek első példányait 2006-ban szállítják le a nyitó megrendelőnek, a Singapore Airlinesnak.
A rivális Boeing is részesedett a dúsgazdag emirátusiak megrendeléseiből, mindez azonban nem gátolta meg az amerikai cég képviselőit, hogy kritikus megjegyzéseket tegyenek az európaiakra. Szerintük a darabonként 275 millió dolláros óriásgép megépítése nem lesz rentábilis, mivel alig 320 darabra lesz piac az elkövetkező két évtizedben. Támadták az Airbust, amiért az velük szemben a 2001-es terrortámadásokat követően nem fogta vissza termelését, amivel közvetve megnehezíti a légitársaságok talpra állását.
A két légi óriás, az Airbus és a Boeing mellett a regionális, kis méretű utasszállítók gyártására specializálódott brazil Embraer is ünnepelhetett, mivel 234 megrendeléssel, illetve 289 opcióval bír az elkövetkező két évre. A párizsi vásár előtt alig néhány nappal jelentették be a Jet Blue „fapados”, azaz olcsó társaság százgépes megrendelését.
Az összesen 1856 kiállító nagyobbik része azonban nem a civil, hanem a védelmi iparágból érkezett Párizsba. Természetesen erre az ágazatra is rányomta bélyegét az európai–amerikai párharc. Az amerikai jelenlét mindössze hat harci gépre korlátozódott, s a Pentagon megtiltotta, hogy ezredesnél alacsonyabb rendfokozatú tisztek vegyenek részt a bemutatón. Illetékesek tagadták, hogy az iraki háború alatti francia magatartás miatti revánsról lenne szó, mindazonáltal biztosnak látszik, hogy a jövőben takarékosságból csak a farnboroughi, illetve szingapúri bemutatókon lesz jelentősebb amerikai katonai részvétel. A francia védelmi miniszter, Michele Alliot-Marie ezzel szemben éppen a show alkalmával jelentette be, hogy vizsgálatot kezdeményez azoknak a kockázatoknak a feltárására, amelyet amerikai cégek felvásárlási akciói jelentenek az európai védelmi vállalkozásoknak. A British Aerospace, a legnagyobb európai védelmi-repülőgépipari cég éppen most folytat tárgyalásokat az amerikai General Dynamicssel.
Tragédia a víztározónál: két gyerek alatt beszakadt a jég















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!