Atlanti légiharc Párizsban

Miként a világ összes repülési és védelmi bemutatóját és vásárát, a holnap záró párizsi légiszalont is az amerikai–európai konkurenciaharcok jellemezték. A „két nagy”, az Airbus és a Boeing mellett azonban több kisebb gyártó is komoly sikerekkel büszkélkedhet annak ellenére, hogy már hosszú ideje válságjelenségek kísértenek a légipiacon.

2003. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus gigantikus sikerrel kezdhette a hetet a párizsi légiszalonon, amelyet tradicionálisan a Le Bourget repülőtéren rendeznek meg kétévente, váltásban az angliai Farnboroughban sorra kerülő vásárokkal. Hétfőn – amint arról a Magyar Nemzet hírt adott – az Airbus 21 darab A380 típusú óriásgépét rendelte meg az Emirates légitársaság, amely már 22 ilyen járművet igényelt korábban. A Korean kedden öt gépről írt alá szerződést. Ezzel 129-re emelkedett a Superjumbónak is becézett, ötszáz főt is meghaladó befogadóképességű gépre leadott megrendelések száma. A cég illetékesei ígéretet tettek, hogy a következő párizsi légiszalonon, 2005-ben bemutatót repül az új gép, amelynek első példányait 2006-ban szállítják le a nyitó megrendelőnek, a Singapore Airlinesnak.
A rivális Boeing is részesedett a dúsgazdag emirátusiak megrendeléseiből, mindez azonban nem gátolta meg az amerikai cég képviselőit, hogy kritikus megjegyzéseket tegyenek az európaiakra. Szerintük a darabonként 275 millió dolláros óriásgép megépítése nem lesz rentábilis, mivel alig 320 darabra lesz piac az elkövetkező két évtizedben. Támadták az Airbust, amiért az velük szemben a 2001-es terrortámadásokat követően nem fogta vissza termelését, amivel közvetve megnehezíti a légitársaságok talpra állását.
A két légi óriás, az Airbus és a Boeing mellett a regionális, kis méretű utasszállítók gyártására specializálódott brazil Embraer is ünnepelhetett, mivel 234 megrendeléssel, illetve 289 opcióval bír az elkövetkező két évre. A párizsi vásár előtt alig néhány nappal jelentették be a Jet Blue „fapados”, azaz olcsó társaság százgépes megrendelését.
Az összesen 1856 kiállító nagyobbik része azonban nem a civil, hanem a védelmi iparágból érkezett Párizsba. Természetesen erre az ágazatra is rányomta bélyegét az európai–amerikai párharc. Az amerikai jelenlét mindössze hat harci gépre korlátozódott, s a Pentagon megtiltotta, hogy ezredesnél alacsonyabb rendfokozatú tisztek vegyenek részt a bemutatón. Illetékesek tagadták, hogy az iraki háború alatti francia magatartás miatti revánsról lenne szó, mindazonáltal biztosnak látszik, hogy a jövőben takarékosságból csak a farnboroughi, illetve szingapúri bemutatókon lesz jelentősebb amerikai katonai részvétel. A francia védelmi miniszter, Michele Alliot-Marie ezzel szemben éppen a show alkalmával jelentette be, hogy vizsgálatot kezdeményez azoknak a kockázatoknak a feltárására, amelyet amerikai cégek felvásárlási akciói jelentenek az európai védelmi vállalkozásoknak. A British Aerospace, a legnagyobb európai védelmi-repülőgépipari cég éppen most folytat tárgyalásokat az amerikai General Dynamicssel.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.