Buszforgalom nélküli falvak

Az ország számos kistelepülésén csökkentik a járatok számát az autóbusz-társaságok a nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva. A postabezárásokkal, a vasúti mellékvonalak tervezett leépítésével és az autóbuszjáratok csökkenésével folyamatosan épül le a kistelepülések infrastrukturális hálózata.

2003. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország több kistelepülésén hétvégenként hiába mennek ki a helyi lakosok az autóbusz-állomásra, az addig menetrend szerinti járatok közül több nem közlekedik. A Baranya megyei, néhány száz fős lélekszámú zsáktelepülés, Kisbudmér polgármestere szerint a hatvanas évek óta nem volt arra példa, hogy autóbusz nélkül maradjanak a lakosok, akiknek többsége nem rendelkezik személygépkocsival. A település azért sincs könnyű helyzetben, mert a szomszéd faluban ugyanez a helyzet, sőt, néhány hétköznapi járatot is kivettek a menetrendből. Autóbuszhoz abban az esetben jutnának, ha külön fizetnének a Volán-társaságnak, vagy egy magánvállalkozó céget kérnének fel erre a feladatra. Ismerve azonban az elmaradt térségek önkormányzatainak pénzügyi helyzetét, erre nincs lehetőség. A Pannon Volán Rt. illetékese kérdésünkre válaszolva elmondta: azokon az útvonalakon, ahol a járatok számának csökkentéséről dönt a társaság, az adott időszakban kihasználatlanul közlekednek az autóbuszok. Az üzleti tervben pedig minimalizálni kell a veszteségeket. Mint megtudtuk, nemcsak a megszüntetésről, hanem új járatok üzembe helyezéséről is döntéseket hoznak.
Információink szerint a baranyai példa nem az egyetlen eset az országban, hiszen az egyre nehezebb gazdasági helyzetben levő Volán-társaságok forgalmi adatokra hivatkozva számos kistelepülésen csökkentik az autóbuszok számát. Ennek pedig leginkább az az oka, hogy önerőből nem tudják finanszírozni a járműpark felújítását, illetve cseréjét. Egy-egy új autóbusz negyvenmillió forintba kerül; tavaly az állami tulajdonban levő Volán-társaságok hárommilliárd forintot kaptak, idén pedig mindöszsze ötszázmillió forint központi forrást vehetnek igénybe a járműrekonstrukcióhoz. A társaságoknál hatezer autóbusz közlekedik, van köztük olyan, ami huszonegy éves. Mivel a cégek egyre kevesebb állami forráshoz jutnak, gazdasági szinten csökkenteni próbálják költségeiket. Ez pedig a hátrányos helyzetben levő települések kárára válik. Ismert: a Magyar Posta Rt. a közelmúltban döntött egyes postafiókok bezárásáról, a MÁV Rt. is napirendre tűzte a hálózat „racionalizálását”. Azok a falvak, amelyek az elkövetkező években vasút, postafiók, bizonyos időszakokban pedig autóbusz nélkül maradnak, végképp lemaradnak a fejlődésben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.