Ismét drágább lesz az M5-ös sztráda

Július 1-jétől négy százalékkal emeli díjait az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. A kormány díjcsökkentést ígért, ám az eltelt egy évben az AKA folyamatosan emelte a sztráda tarifáit.

Putsay Gábor
2003. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másodszor emeli díjait idén az AKA Rt. a koncessziós szerződésre hivatkozva. Július 1-jétől négy százalékkal növekszik az autópálya-használat Budapest és Kiskunfélegyháza között: a 114 kilométer hosszú autópályán a személygépkocsival közlekedők az eddigi 3120 forint helyett 3250 forintot fizetnek, a nehéz-tehergépjárművel közlekedők 9680 forint helyett 10 070 forintot. Budapest és Kecskemét között a személyautóval közlekedőknek 2310 forint, míg a kamionosoknak 7160 forint lesz az autópálya-használat jövő hónap elejétől. Az M5-ös Európa második legdrágább autópályája. Egyetlen gyorsforgalmi úton fizetnek magasabb díjat az autósok: Franciaországban, egy Párizsba vezető autópályán, ott is csak azért, mert óriási költségeken kellett megépíteni egy hídrendszert, ahol a gyorsvasút és a közúti forgalom párhuzamosan halad.
A Medgyessy-kormány a legfőbb célkitűzései között tartotta számon az M5-ös autópálya díjainak csökkentését, ám a választások óta eltelt több mint egy évben az AKA folyamatosan emelte árait. A horribilis díjak mellett az állam az adófizetők pénzéből minden évben – 1995 óta – üzemeltetési hozzájárulás címén milliárdokat fizet az AKA-nak. Idén 4,5 milliárd forintot különített el erre a célra a költségvetés. Az üzemeltetési hozzájárulás az AKA veszteségeit egyenlíti ki, ugyanis a társaság a rendkívül alacsony forgalom és a magas hiteldíjak miatt az M5-ös autópálya új szakaszainak átadása óta folyamatosan veszteséges. Emlékeztetőül: az 1994 májusában megkötött koncessziós szerződést a Horn-kormány idején két alkalommal is módosították. Ekkor döntöttek az üzemeltetési hozzájárulásról, valamint arról, hogy az addig elkészült szakaszokat is bevonhatja az AKA a díjfizetési rendszerbe.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jelenleg tárgyalásokat folytat az AKA-val a továbbépítésről, illetve a díjcsökkentésről, szeptember előtt azonban nem várható megállapodás, így a tarifák sem csökkennek. Mindkét fél megpróbálja kihasználni pozícióját a másikkal szemben: az AKA 2003. december 31-ig jogosult a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti autópálya építésének megkezdésére, viszont addig nem vehet fel újabb, kedvező kamatozású hiteleket a jelenleg üzemeltetett szakaszok adósságának finanszírozásához, amíg a kormány ezt jóvá nem hagyja. A díjak ebben az esetben harminc százalékkal csökkenhetnének. A továbbépítés pedig fontos a kormánynak, mivel Medgyessy Péter Szegedig 2006-ra ígért autópályát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.