Másodszor emeli díjait idén az AKA Rt. a koncessziós szerződésre hivatkozva. Július 1-jétől négy százalékkal növekszik az autópálya-használat Budapest és Kiskunfélegyháza között: a 114 kilométer hosszú autópályán a személygépkocsival közlekedők az eddigi 3120 forint helyett 3250 forintot fizetnek, a nehéz-tehergépjárművel közlekedők 9680 forint helyett 10 070 forintot. Budapest és Kecskemét között a személyautóval közlekedőknek 2310 forint, míg a kamionosoknak 7160 forint lesz az autópálya-használat jövő hónap elejétől. Az M5-ös Európa második legdrágább autópályája. Egyetlen gyorsforgalmi úton fizetnek magasabb díjat az autósok: Franciaországban, egy Párizsba vezető autópályán, ott is csak azért, mert óriási költségeken kellett megépíteni egy hídrendszert, ahol a gyorsvasút és a közúti forgalom párhuzamosan halad.
A Medgyessy-kormány a legfőbb célkitűzései között tartotta számon az M5-ös autópálya díjainak csökkentését, ám a választások óta eltelt több mint egy évben az AKA folyamatosan emelte árait. A horribilis díjak mellett az állam az adófizetők pénzéből minden évben – 1995 óta – üzemeltetési hozzájárulás címén milliárdokat fizet az AKA-nak. Idén 4,5 milliárd forintot különített el erre a célra a költségvetés. Az üzemeltetési hozzájárulás az AKA veszteségeit egyenlíti ki, ugyanis a társaság a rendkívül alacsony forgalom és a magas hiteldíjak miatt az M5-ös autópálya új szakaszainak átadása óta folyamatosan veszteséges. Emlékeztetőül: az 1994 májusában megkötött koncessziós szerződést a Horn-kormány idején két alkalommal is módosították. Ekkor döntöttek az üzemeltetési hozzájárulásról, valamint arról, hogy az addig elkészült szakaszokat is bevonhatja az AKA a díjfizetési rendszerbe.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jelenleg tárgyalásokat folytat az AKA-val a továbbépítésről, illetve a díjcsökkentésről, szeptember előtt azonban nem várható megállapodás, így a tarifák sem csökkennek. Mindkét fél megpróbálja kihasználni pozícióját a másikkal szemben: az AKA 2003. december 31-ig jogosult a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti autópálya építésének megkezdésére, viszont addig nem vehet fel újabb, kedvező kamatozású hiteleket a jelenleg üzemeltetett szakaszok adósságának finanszírozásához, amíg a kormány ezt jóvá nem hagyja. A díjak ebben az esetben harminc százalékkal csökkenhetnének. A továbbépítés pedig fontos a kormánynak, mivel Medgyessy Péter Szegedig 2006-ra ígért autópályát.
A tavasz 14 pillanata: Orbán Viktor második negyedéve képekben















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!