Jövő hónapban közli terveit a Rába

Június 3-án ismerteti a széles nyilvánossággal a Rába Rt. új stratégiáját Budapesten a cég menedzsmentje – tudtuk meg tegnap a társaságtól. Elemzők vegyes érzelmekkel néznek a tőzsdei cég új tervei elé, mondván, hogy a tavasszal távozott vezető, Steiner László már minden lehetséges eszközt bevetett a tavalyi évet 4,5 milliárd forintos veszteséggel záró részvénytársaság tulajdonosainak a meggyőzésére, megnyugtatására.

Hommer Tibor
2003. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pillanatnyilag az tudható a Rába Rt. terveiről, hogy olyan piacokra kíván fókuszálni a jövőben, amelyeket nem jellemeznek ciklikusságok, azaz viszonylag stabil a kereslet. E tekintetben a cég vezérigazgatója, Pintér István úgy fogalmazott, hogy ilyen lehetőséggel főként az orosz és a kínai piac kecsegteti a magyar járműgyártót.

Kérdés azonban, hogy a tavaly 4,5 milliárd forintos veszteséget elkönyvelt Rába Rt. tulajdonosi körét és a tőzsdei befektetőket kecsegteti-e a vezérigazgató nagy ívű, piacostromló terve: a tőkepiaci elemzők ugyanis főként abban a 15 éves időtartamra szóló keretszerződésben látják a Rába Rt. ütőerejét, amelyet a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött a céggel.

Korai lenne azonban a HM által a Rábának kínált lehetőségre koccintani. A szerződést, pontosabban a kontraktust megelőző közbeszerzési eljárást a Rába riválisa, az Ikarus Holding bíróságon támadta meg. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban nem tiltotta meg a szerződés megkötését a HM-nek, s a tárca nem is kívánta megvárni azzal a bírósági eljárás végét, mondván, hogy a pereskedés hosszú ideig megbénítaná a honvédség beszerzési eljárását. Így hát a Rába jelenleg a honvédség eddigi legnagyobb szabású gépjármű-modernizációs programjának szerződésével és a rivális Ikarus Holding bírósági keresetével áll szemben.

A tét nem kicsi. Lapértesülések szerint több mint nyolcezer új terepjárót kíván vásárolni a honvédség az elkövetkező 15 évben, ami – szakértők szerint – legalább háromszázmilliárd forintos beszerzési árat jelent. Nem csoda, ha az Ikarus Holding a bírósági harcba is beszáll a tendergyőztes Rába Jármű Kft.-vel szemben, amiért a tendereztetési folyamatban kizárták az eljárásból. A Rábával viszont nemcsak a honvédelmi, hanem a gazdasági és közlekedési tárca is szerződést kötött. Az ellentételezési megállapodásban a gyártó vállalta, hogy a majdan szállítandó gépjárművek importértékének 170 százalékában ellentételezi majd az államot.

A kínai terjeszkedés lehetősége sem bizonyul elérhetetlennek: bár még csak szimbólumértékű az együttműködés, a Rába Futómű Kft. az elmúlt időszakban már négy cégnek szállított főhajtóműveket, valamint úgynevezett portálfutóműveket. Ezek jórészt mintadarabok voltak, de a négy kínai cég közül egy már százdarabos sorozatgyártást rendelt, s nem kizárt, hogy az év második felében további ötszáz főhajtóművet szállíthat a győri gépgyártó Kínába.

Ide tartozik még, hogy – a Rába Magazin közlése szerint – a jövő hónap elején további tárgyalások kezdődnek a gyártó és potenciális kínai megrendelők között, amikor az ottani megrendelők vezetőit látja vendégül Győrben a Rába.
A veszteségek ellenére a Rába Rt. komoly sikereket ért el az utóbbi két évben. Ezek között a leglényegesebb talán az, hogy sikerült letisztítani a céget, kialakultak a kulcsüzletágak, ami a versenyképesség növelésének egyik alapja. Ennek részeként jött létre az egységes alkatrészüzletág, de a Rába speciális járműgyártása is, amely üzletágnak köszönhető a honvédségi gépjárműtenderen elért siker.

A versenyképesség növelésének további jele az is, hogy a holdingnál szinte folyamatos az átalakítás. Legutóbb a Rába Futómű Kft. jelentette be, hogy a hatékonyság növelése végett 330 szellemi munkahelyet szüntetett meg, míg a közvetlen termelésben 110 új állást hoztak létre, s az év végéig további hetven fő alkalmazását tervezik. A cég megítélése szerint ugyanis a termelésben dolgozók és a kiszolgálók aránya jelentősen eltér az iparágban jellemző értéktől. Erre a következtetésre egy 2002-ben elkezdett program nyomán jutott a cég, amikor is minden, nemcsak a termelési, hanem valamennyi működést támogató folyamatot értékeltek, s a vizsgálat eredménye alapján úgy látták: jelentős arányváltozás szükséges a közvetlen termelői létszám javára.
Ezek a törekvések viszont még kevesek ahhoz, hogy a társaság felébressze a tőzsdei befektetők bizalmát. A tavaly még 1400 forintos magasságokban is szárnyaló, ezerforintos névértékű Rába-papírokkal ma már 950–1000 forint között kereskednek a tőzsdei befektetők. Szakértők szerint ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a profiltisztítás a nagyszabású ingatlaneladás dacára sem képes nyereséget termelni a cég. Ez pedig oda vezetett, hogy a tőzsdei befektetők, a spekulánsok elveszítették bizalmukat a céggel szemben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.