Pillanatnyilag az tudható a Rába Rt. terveiről, hogy olyan piacokra kíván fókuszálni a jövőben, amelyeket nem jellemeznek ciklikusságok, azaz viszonylag stabil a kereslet. E tekintetben a cég vezérigazgatója, Pintér István úgy fogalmazott, hogy ilyen lehetőséggel főként az orosz és a kínai piac kecsegteti a magyar járműgyártót.
Kérdés azonban, hogy a tavaly 4,5 milliárd forintos veszteséget elkönyvelt Rába Rt. tulajdonosi körét és a tőzsdei befektetőket kecsegteti-e a vezérigazgató nagy ívű, piacostromló terve: a tőkepiaci elemzők ugyanis főként abban a 15 éves időtartamra szóló keretszerződésben látják a Rába Rt. ütőerejét, amelyet a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött a céggel.
Korai lenne azonban a HM által a Rábának kínált lehetőségre koccintani. A szerződést, pontosabban a kontraktust megelőző közbeszerzési eljárást a Rába riválisa, az Ikarus Holding bíróságon támadta meg. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban nem tiltotta meg a szerződés megkötését a HM-nek, s a tárca nem is kívánta megvárni azzal a bírósági eljárás végét, mondván, hogy a pereskedés hosszú ideig megbénítaná a honvédség beszerzési eljárását. Így hát a Rába jelenleg a honvédség eddigi legnagyobb szabású gépjármű-modernizációs programjának szerződésével és a rivális Ikarus Holding bírósági keresetével áll szemben.
A tét nem kicsi. Lapértesülések szerint több mint nyolcezer új terepjárót kíván vásárolni a honvédség az elkövetkező 15 évben, ami – szakértők szerint – legalább háromszázmilliárd forintos beszerzési árat jelent. Nem csoda, ha az Ikarus Holding a bírósági harcba is beszáll a tendergyőztes Rába Jármű Kft.-vel szemben, amiért a tendereztetési folyamatban kizárták az eljárásból. A Rábával viszont nemcsak a honvédelmi, hanem a gazdasági és közlekedési tárca is szerződést kötött. Az ellentételezési megállapodásban a gyártó vállalta, hogy a majdan szállítandó gépjárművek importértékének 170 százalékában ellentételezi majd az államot.
A kínai terjeszkedés lehetősége sem bizonyul elérhetetlennek: bár még csak szimbólumértékű az együttműködés, a Rába Futómű Kft. az elmúlt időszakban már négy cégnek szállított főhajtóműveket, valamint úgynevezett portálfutóműveket. Ezek jórészt mintadarabok voltak, de a négy kínai cég közül egy már százdarabos sorozatgyártást rendelt, s nem kizárt, hogy az év második felében további ötszáz főhajtóművet szállíthat a győri gépgyártó Kínába.
Ide tartozik még, hogy – a Rába Magazin közlése szerint – a jövő hónap elején további tárgyalások kezdődnek a gyártó és potenciális kínai megrendelők között, amikor az ottani megrendelők vezetőit látja vendégül Győrben a Rába.
A veszteségek ellenére a Rába Rt. komoly sikereket ért el az utóbbi két évben. Ezek között a leglényegesebb talán az, hogy sikerült letisztítani a céget, kialakultak a kulcsüzletágak, ami a versenyképesség növelésének egyik alapja. Ennek részeként jött létre az egységes alkatrészüzletág, de a Rába speciális járműgyártása is, amely üzletágnak köszönhető a honvédségi gépjárműtenderen elért siker.
A versenyképesség növelésének további jele az is, hogy a holdingnál szinte folyamatos az átalakítás. Legutóbb a Rába Futómű Kft. jelentette be, hogy a hatékonyság növelése végett 330 szellemi munkahelyet szüntetett meg, míg a közvetlen termelésben 110 új állást hoztak létre, s az év végéig további hetven fő alkalmazását tervezik. A cég megítélése szerint ugyanis a termelésben dolgozók és a kiszolgálók aránya jelentősen eltér az iparágban jellemző értéktől. Erre a következtetésre egy 2002-ben elkezdett program nyomán jutott a cég, amikor is minden, nemcsak a termelési, hanem valamennyi működést támogató folyamatot értékeltek, s a vizsgálat eredménye alapján úgy látták: jelentős arányváltozás szükséges a közvetlen termelői létszám javára.
Ezek a törekvések viszont még kevesek ahhoz, hogy a társaság felébressze a tőzsdei befektetők bizalmát. A tavaly még 1400 forintos magasságokban is szárnyaló, ezerforintos névértékű Rába-papírokkal ma már 950–1000 forint között kereskednek a tőzsdei befektetők. Szakértők szerint ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a profiltisztítás a nagyszabású ingatlaneladás dacára sem képes nyereséget termelni a cég. Ez pedig oda vezetett, hogy a tőzsdei befektetők, a spekulánsok elveszítették bizalmukat a céggel szemben.
Harmincéves a Draconian Times, a rock sötét katedrálisa















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!