A kedvezőtlenné vált időjárás miatt nem indult el kedd reggel az a két brit léggömbpilóta, akik magassági rekordot akarnak dönteni héliumballonjukkal. A eredeti tervek szerint Colin Prescot és Andy Elson – mindketten profi repülősök és kipróbált léggömbutazók – a délnyugat-angliai Cornwall grófság partjai elől, egy hadihajóról indultak volna kedden 25 mérföldes, vagyis 40 kilométeres magasságba, megdöntendő a jelenleg érvényes világrekordot. Ezt az amerikai légierő két repülőse állította fel még 1961-ben 21,5 mérfölddel, azaz mintegy 35 kilométerrel.
Az időjárás azonban nem állt a két brit mellé: kedd reggelre 3-4 ezer méteres magasságban könnyű felhőzet alakult ki. A szakértők szerint ez azzal a veszéllyel jár, hogy a viszszatérő léggömb rendkívüli mértékben áthűlt felületére a felhőkből jég csapódik ki, megterhelve a járművet. Nem csekély súlyról lenne szó: Prescot és Elson a világ eddigi legnagyobb térfogatú – és ennek megfelelően hatalmas felületű – léggömbjével indulna útnak, a ballon befogadóképessége másfél millió köbméter. Erre a rugalmasságra szükség is van, hiszen a felhajtóerőt adó hélium a világűr határán lévő igen ritka légkörben rendkívüli mértékben kiterjed. Felfelé haladva, az egyre ritkább légkörben a héliumgáz olyan méretűre duzzasztja a léggömböt, hogy a jármű csaknem 500 kilométeres körzetben szabad szemmel is észlelhető lesz – vagyis Délkelet-Írországtól Dél-Anglián át Franciaország északnyugati partjáig látni lehet majd.
Prescot és Elson a 9-12 órásra tervezett függőleges utazásra a keddi tervek szerint 24 órás késéssel, vagyis ma reggel indul. A két pilóta a rendkívüli méretű ballon alatt, egy nyitott kosárban ül majd, orosz gyártmányú űrruhában. A szkafander elengedhetetlen ahhoz, hogy a magassági utazók túléljék a mínusz 70 Celsius-fokos hideget és a Marséhoz hasonlóan ritka légkört a célba vett magasságban.
Nyolcvanezren kutattak egy eltűnt kisfiú után Orbán Viktor kérésére















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!