Senkinek nem kell a BKV

Egyedül a kormány a felelős, ha összeomlik jövőre a budapesti tömegközlekedés – mondta tegnap Demszky Gábor. A főpolgármester megpendítette: a kabinetnek át kellene vennie a BKV finanszírozását. A kormányszóvivő szerint az államosítás ideje lejárt.

2003. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába jelentette be néhány napja Demszky Gábor, hogy információi szerint 12 milliárd forintos állami normatív támogatást kap jövőre a nagyvárosi tömegközlekedés – ezen belül a BKV 8,5 milliárdot –, a valóságban egyetlen forintot sem terveznek erre a célra.
A Pénzügyminisztériumban arról tájékoztatták lapunkat: nincs napirenden a tömegközlekedés állami támogatása. A főpolgármester és pénzügyekért felelős helyettese, Atkári János szerint a kormány három megoldás közül választhat: jogszabály-módosítás útján magához rendeli a BKV és a többi helyi tömegközlekedési rendszer finanszírozását, normatív támogatásban részesíti azt, vagy pedig vállalja a felelősséget, hogy a csőd miatt nem mennek ki a járatok az utcára.
*
Atkári János úgy véli, az egyedüli becsületes és felelős magatartás az, ha jelzik: a kabinetnek érdemben kell lépnie az ügyben, mert a fővárost nem hozták olyan helyzetbe, hogy finanszírozni tudja a tömegközlekedést. Kérdésünkre Atkári János elmondta: idén több mint 20, jövőre 40 milliárd forintos hiány prognosztizálható a BKV-nál. Drasztikus járatmegszüntetésekkel és ritkításokkal csak néhány milliárd forintot tudna a közlekedési társaság megspórolni, ami nem vezet célra – tette hozzá. Demszky Gábor leszögezte: az állam hárommillió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. A főpolgármester szerint általánosan szigorodik, a főváros esetében pedig kifejezetten romlik az állami finanszírozás. Megjegyezte: a közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén. A főpolgármester szerint a jövőre bevezetendő környezetterhelési adó a csatornadíjak 40 százalékos drágulásához vezethet köbméterenként.

A kormány köszöni szépen a BKV-t, nem kéri – mondta lapunk kérdésére Gál J. Zoltán kormányszóvivő. Az államosítás ideje lejárt – fejtette ki, hozzátéve: az, hogy mi szerepel majd a 2004. évi költségvetésben, a jövő héten derül ki.

Szálka Miklós, a fideszes fővárosi képviselő, közlekedési szakértő szerint a kormány törvényt sért, amikor úgy rendel feladatokat az önkormányzatoknak, hogy forrásokat nem ad hozzájuk. Az MSZP választási ígérete az önkormányzatok és a tömegközlekedés rendbetételéről, új Duna-hidak építéséről szólt. Ennek az ellenkezője valósul meg – jegyezte meg. A fideszes politikus úgy véli: talán nem 4-es metrót kéne építeni, ha még a jelenlegi színvonalon sem tudja fenntartani a tömegközlekedést a főváros.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.