Hiába jelentette be néhány napja Demszky Gábor, hogy információi szerint 12 milliárd forintos állami normatív támogatást kap jövőre a nagyvárosi tömegközlekedés – ezen belül a BKV 8,5 milliárdot –, a valóságban egyetlen forintot sem terveznek erre a célra.
A Pénzügyminisztériumban arról tájékoztatták lapunkat: nincs napirenden a tömegközlekedés állami támogatása. A főpolgármester és pénzügyekért felelős helyettese, Atkári János szerint a kormány három megoldás közül választhat: jogszabály-módosítás útján magához rendeli a BKV és a többi helyi tömegközlekedési rendszer finanszírozását, normatív támogatásban részesíti azt, vagy pedig vállalja a felelősséget, hogy a csőd miatt nem mennek ki a járatok az utcára.
*
Atkári János úgy véli, az egyedüli becsületes és felelős magatartás az, ha jelzik: a kabinetnek érdemben kell lépnie az ügyben, mert a fővárost nem hozták olyan helyzetbe, hogy finanszírozni tudja a tömegközlekedést. Kérdésünkre Atkári János elmondta: idén több mint 20, jövőre 40 milliárd forintos hiány prognosztizálható a BKV-nál. Drasztikus járatmegszüntetésekkel és ritkításokkal csak néhány milliárd forintot tudna a közlekedési társaság megspórolni, ami nem vezet célra – tette hozzá. Demszky Gábor leszögezte: az állam hárommillió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. A főpolgármester szerint általánosan szigorodik, a főváros esetében pedig kifejezetten romlik az állami finanszírozás. Megjegyezte: a közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén. A főpolgármester szerint a jövőre bevezetendő környezetterhelési adó a csatornadíjak 40 százalékos drágulásához vezethet köbméterenként.
A kormány köszöni szépen a BKV-t, nem kéri – mondta lapunk kérdésére Gál J. Zoltán kormányszóvivő. Az államosítás ideje lejárt – fejtette ki, hozzátéve: az, hogy mi szerepel majd a 2004. évi költségvetésben, a jövő héten derül ki.
Szálka Miklós, a fideszes fővárosi képviselő, közlekedési szakértő szerint a kormány törvényt sért, amikor úgy rendel feladatokat az önkormányzatoknak, hogy forrásokat nem ad hozzájuk. Az MSZP választási ígérete az önkormányzatok és a tömegközlekedés rendbetételéről, új Duna-hidak építéséről szólt. Ennek az ellenkezője valósul meg – jegyezte meg. A fideszes politikus úgy véli: talán nem 4-es metrót kéne építeni, ha még a jelenlegi színvonalon sem tudja fenntartani a tömegközlekedést a főváros.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között