Úthasználati díj bevezetését javasolja a környezetvédelmi tárca, hogy később ezzel váltsák ki a gépjárműadót, illetve az autópálya-díjakat, és többletforráshoz juttassák az önkormányzatokat – közölte Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a zöldköltségvetésről tartott konferencián, a Magyar Tudományos Akadémián. Az úthasználati díjat a miniszter szerint már jövőre bevezethetnék, de az európai uniós jogharmonizációs kérdések miatt ezzel kapcsolatban még további egyeztetések szükségesek. Persányi a Levegő Munkacsoport által szervezett konferencián ígéretet tett arra, hogy a 2004-es költségvetésben megjelenik az energiaadó és a környezetterhelési díj, amelyek kiszabását már hét éve előírja a környezetvédelmi törvény. Mint fogalmazott, a levegő, a víz, a talaj használatát a terhelőknek kell megfizetnie a társadalomnak.
Pavics Lázár, a Levegő Munkacsoport vezető szakértője elmondta: a szervezet több mint 1,7 milliárd forintos többletbevételre, illetve kiadáscsökkentésre dolgozott ki javaslatokat. Ajánlják például az energiaadó és a környezetterhelési díj bevezetése mellett a dohánytermékek jövedéki adójának emelését, a vámszabad területek beruházási importjának belföldiesítését, a közvetítői kereskedelem visszaszorítását, a kárpótlási alap felfüggesztését és a városi útdíj bevezetését a fővárosban. A konferencián részt vett Varga Mihály volt pénzügyminiszter is, aki kiemelte: az előző kormány öt fontos környezetvédelmi programot indított el, és hozzávetőlegesen 160 milliárd forinttal többet költött a célokra, mint a Horn-kabinet. 2003-ban azonban harminc százalékkal csökkentek a környezetvédelmi beruházások és csak reménykedni lehet abban, hogy jövőre több pénz jut ilyen célokra.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között